Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML141-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalousinsinöörikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa tunnistaa Suomessa esiintyviä puulajeja
- Tietää metsä- ja suotyyppien opaskasvit
- Tietää metsä- ja suotyyppien ominaisuudet ja ymmärtää metsä- ja suotyypin merkityksen metsän kehitykseen vaikuttavana tekijänä
- Osaa tunnistaa pohjoiset metsä- ja suotyypit maastossa
- Osaa puulajit.
Sisältö
Suomessa tyypillisimmät puulajit ja metsänuudistamisessa sallitut ulkomaiset lajit
Metsä- ja suotyyppien ominaisuudet ja tyyppien tunnistaminen
Suo- ja metsätyyppien merkitys metsän ja metsäluonnon kehityksessä
Oppimateriaalit
Juha-Pekka Hotanen, Hannu Nousiainen, Raisa Mäkipää, Antti Reinikainen, Tiina Tonteri: Metsätyypit - kasvupaikkaopas Jukka Laine, Harri Vasander, Juha-Pekka Hotanen, Hannu Nousiainen, Markku Saarinen, Timo Penttilä: Suotyypit ja turvekankaat
Opetusmenetelmät
Maastoharjoitukset; lajiston ja elinympäristötyyppien tunnistaminen maastossa
Puulajituntemus pääosin maastossa
Itsenäinen kasvion keräily ja kuvaus
Harjoitukset ja tentit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Tunnistaa joitakin metsä- ja suotyyppejä. Osaa tunnistaa suomalaisia puulajeja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Tunnistaa pääosin metsä- ja suotyypit. Tietää ja tunnistaa metsä- ja suotyyppien opaskasveja. Tunnistaa pääosin sekä suomalaiset että yleisimmät Suomessa kasvatettavat ulkomaiset puulajit. Osallistuu oppimistilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Hallitsee suo- ja metsätyypittelyn teorian sekä tunnistaa vyöhykkeen metsä- ja suotyypit. Ymmärtää metsä- ja suotyyppien merkityksen metsän kehityksessä. Tunnistaa metsä- ja suotyyppien opaskasvit. Osallistuu aktiivisesti oppimistilanteisiin.