Siirry suoraan sisältöön

Rakennusalan kemia (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL455-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Minna Korhonen

Vastuuhenkilö

Minna Korhonen

Opiskelijaryhmät

  • RA51R23S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija tuntee aineen rakenneosaset, yhdisteiden perustyypit ja kemiallisen kaavan merkityksen. Opiskelija osaa kirjoittaa reaktioyhtälöitä, laskea määrällisiä laskuja sekä tuntee happamuuden ja emäksisyyden käsitteet. Opiskelija tuntee sähkökemian perusteet sekä kemiallisten aineiden ympäristövaikutukset.

Sisältö

Kemian peruskäsitteet: atomin rakenne, alkuaineiden jaksollinen järjestelmä, epäorgaanisten yhdisteiden nimistö ja yhdistetyypit. Kemialliset reaktiot. Stoikiometria: määrälliset laskut ja konsentraatio. Hapot ja Emäkset. Orgaaniset yhdisteet: yhdisteiden päätyypit, niiden ominaisuudet ja nimeäminen. Sähkökemian perusteet. Ympäristökemiaa.

Aika ja paikka

Verkko-opetus Zoomissa arki-iltoina (klo 17:15-20:30). Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti Lapin AMK:n Rovaniemen kampuksella (Jokiväylä 11).

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla sähköisenä e-oppikirjana sekä Moodle verkko-oppimisympäristössä. Suositeltavaa kirjallisuutta esim. Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M., Pohjakallio, M. 2022. TEKNIIKAN KEMIA. Edita Publishing Oy. Opetustuntien tallenteet ja muistiinpanot ovat saatavilla Moodlesta oppitunnin jälkeen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopuksi on verkkotentti. Sen voi suorittaa joustavasti aikavälillä, joka sovitaan opintojakson alussa. Tentin voi uusia kerran syyslukukauden 2025 loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tehtävien suoritus itsenäisesti on mahdollista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää kemian peruskäsitteistä minimivaatimukset, osaa tunnistaa erilaisia yhdisteitä ja ratkaista perustehtäviä avustetusti.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee kemian peruskäsitteistä minimivaatimukset, osaa luokitella aineita yhdistetyyppeihin ja ratkaista perustehtäviä itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällöt suurimmalta osin ja hallitsee sanastoa ja käsitteistöä. Perustehtävien lisäksi opiskelija kykenee ratkaisemaan haastavampia tehtäviä ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tehtävien matemaattiset ratkaisut ovat loogisia.

Hyvä (4)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällöt sekä sanaston ja käsitteistön. Opiskelija kykenee ratkaisemaan soveltavia tehtäviä, tehtävien matemaattiset ratkaisut ovat loogisia ja yleensä virheettömiä. Opiskelija kykenee ratkaisemaan ongelmia itsenäisesti ja tekeminen ovat kaikilta osin laadukasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällöt erinomaisesti ja kykenee soveltamaan oppimaansa uusiin ongelmiin. Työskentely ja ongelmien ratkaiseminen on erinomaisen laadukasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritus arvioidaan tehtävistä ja tentistä kertyneiden yhteispisteiden perusteella. Jokaiselle teemalle on määritetty vähimmäismäärä palautettaville tehtäville, jotta suoritus voidaan hyväksyä. Tentin suoritus ei ole pakollista. Arviointiasteikko 0 - 5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää kemian peruskäsitteistä minimivaatimukset, osaa tunnistaa erilaisia yhdisteitä ja ratkaista perustehtäviä avustetusti.

Opiskelija hallitsee kemian peruskäsitteistä minimivaatimukset, osaa luokitella aineita yhdistetyyppeihin ja ratkaista perustehtäviä itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällöt suurimmalta osin ja hallitsee sanastoa ja käsitteistöä. Perustehtävien lisäksi opiskelija kykenee ratkaisemaan haastavampia tehtäviä ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tehtävien matemaattiset ratkaisut ovat loogisia.

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällöt sekä sanaston ja käsitteistön. Opiskelija kykenee ratkaisemaan soveltavia tehtäviä, tehtävien matemaattiset ratkaisut ovat loogisia ja yleensä virheettömiä. Opiskelija kykenee ratkaisemaan ongelmia itsenäisesti ja tekeminen ovat kaikilta osin laadukasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällöt erinomaisesti ja kykenee soveltamaan oppimaansa uusiin ongelmiin. Työskentely ja ongelmien ratkaiseminen on erinomaisen laadukasta.