Siirry suoraan sisältöön

Kuvataideopetus II (4op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0534-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 16.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2024 - 21.01.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 45
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Tea Tuiskuvaara
Elina Härkönen
Vastuuopettaja
Tea Tuiskuvaara
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1
Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2
Opintojakso
UKUV0534

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tunnistaa taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla
- Ymmärtää taideoppimisen ominaispiirteitä
- Ymmärtää kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa
- Hahmottaa kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa
- Hahmottaa kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa
- Ymmärtää nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta
- Ymmärtää ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta
- Hahmottaa taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa
- Tunnistaa oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta
- Hahmottaa sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa

Toteutustavat

Luennot 14 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 62 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, luento- ja kirjallisuustentti.

Sisältö

Taide- ja oppimiskäsitykset kuvataideopetuksen taustalla. Oppimiskäsitykset ja taideoppiminen. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Oppilasarviointi kuvataiteen oppiaineessa yläkoulussa. Kuvataiteen oppiaineen asema yläkoulussa. Nuoruus kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ala- ja yläkoulun välinen nivelvaihe kuvataideopetuksen näkökulmasta. Taide, media ja nuorten omat kuvakulttuurit. Oppimismotivaatio yläkoulussa ja harrastustoiminnassa. Sosiaalinen vuorovaikutus yläkoulussa.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Forsman, Anna-Christina & Piironen, Liisa, 2006: Kuvien kirja. Kuvataideopetuksen käsikirja perusopetukseen. Granö, Päivi, Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo, 2018: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina (soveltuvin osin) Haveri, Minna, 2016: Hyviä kysymyksiä. Eettinen erityistaidetoiminta. Koivurova, Anniina 2010: Kuvien rajat. Toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa. Nilsson, Hertta, Parviala, Hannele, Santala-Ekelund, Satu & Tausta, Johanna, 2015: Kuv0-taide 7. Suvanto, Titta & Töyssy, Seppo & Vartiainen, Liisa & Viitanen, Pirjo, 2004: Kuvan tekijä. Taide ja visuaalinen maailma. Vuorikoski, Marjo & Törmä, Sirpa & Viskari, Sinikka, 2003: Opettajan vaiettu valta. Verkko-oppimateriaalit ja -artikkelit sekä muu kurssilla jaettu materiaali.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen. Opiskelija tunnistaa heikosti taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää heikosti taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää heikosti kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa heikosti kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa heikosti kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää heikosti nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää heikosti ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa heikosti taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa heikosti oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa heikosti vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tunnistaa välttävästi taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää välttävästi taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää välttävästi kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa välttävästi kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa välttävästi kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää välttävästi nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää välttävästi ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa välttävästi taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa välttävästi oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa välttävästi vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita. Opiskelija tunnistaa hyvin taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää hyvin taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää hyvin kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa hyvin kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa hyvin kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää hyvin nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää hyvin ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa hyvin taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa hyvin oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa hyvin vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Opiskelija tunnistaa erinomaisesti taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää erinomaisesti taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää erinomaisesti kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa erinomaisesti kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa erinomaisesti kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää erinomaisesti nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää erinomaisesti ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa erinomaisesti taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa erinomaisesti oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.

Siirry alkuun