Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus/kuvo 2.vsk (3 op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0116-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2024 - 20.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 02.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Suvi Autio
Vastuuopettaja
Marjo Pernu
Ajoitusryhmät
KUVO2 R1 Harjoitusryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
KUVO2 R2 Harjoitusryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
Pienryhmät
KUVO2 R1 Harjoitusryhmä 1
KUVO2 R2 Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
UKUV0116

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ymmärtää visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa
- Tunnistaa mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja
- Hahmottaa median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa
- Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta
- Osaa tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä
- Soveltaa medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia

Toteutustavat

Luennot 10 h ja ohjatut harjoitustyöt 21 h, itsenäinen työskentely 50 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, annetut tehtävät ja lopputyö.

Sisältö

Mediakasvatuksen käytäntö ja teoriat. Media oppimisen välineenä ja kohteena. Mediasisältöjen tuottaminen, vastaanottaminen, tutkiminen ja arviointi. Mediasisällöt itseilmaisun, viestinnän ja vuorovaikutuksen välineenä. Media vaikuttamisen ja todellisuuden rakentamisen välineenä. Median turvataidot ja ergonomia. Taidekasvatus mediamaailman tutkimisen välineenä.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino; Pekkala, L., Salomaa, S. & Spišák, S. (2016). Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti; (e-kirja) Puska, M. (2018). Mediametkaa!: Osa 10, Mediakasvatuksen parhaat käytännöt. Jyväskylä: PS-kustannus. Räsänen, M. (2015). Visuaalisen kulttuurin monilukukirja. Helsinki: Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu. Willman, V. (2018). Mediakasvatuksen käsikirja. Unipress.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Opiskelija ymmärtää heikosti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa heikosti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa heikosti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa heikosti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa heikosti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää välttävästi visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa välttävästi mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa välttävästi median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa välttävästi tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa välttävästi medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Opiskelija ymmärtää hyvin visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa hyvin mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa hyvin median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa hyvin tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa hyvin medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)

Opiskelija ymmärtää erinomaisesti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa erinomaisesti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa erinomaisesti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa erinomaisesti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa erinomaisesti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Siirry alkuun