Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S002-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.01.2025 - 18.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Merja Hjulberg
  • Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät

  • KAO71SK25
    Sosionomikoulutus (avoin amk) Kemi kevät 2025

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
• omaa valmiudet luoda lapsi- ja perhelähtöisiä ammatillisia vuorovaikutussuhteita
• tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, tarpeita ja toimintaedellytyksiä
• osaa tukea vanhempia kasvatustehtävässään
• tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Sisältö

• varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden palveluiden keskeiset toimintaympäristöt
• lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
• vanhemmuuden tukeminen
• osallisuuden merkitys ja tukeminen
• lasten oikeudet
• lapsiperheiden palveluiden ja lastensuojelun perusteet

Aika ja paikka

Kevät 2025
10.1.25 - 10.4.25

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit löytyvät Moodlesta. Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen läsnäolo zoom- ja kampusluennoilla.
Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja.
Itsenäistä työskentelyä, sisältäen välitehtävät
Arvioitava yksilötentti
Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitehtävien palautus opintojakson aikana.

Kirjallisen tehtävän palautus opintojakson lopussa.
Yksilötentti Moodlen kautta 15.4.25.

Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä asioita
- ymmärtää vuorovaikutussuhteiden merkitystä lapsi- ja perhelähtöisessä ammatillisessa työssä
- ymmärtää jossain määrin erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, heidän tarpeitaan ja toimintaedellytyksiä
- tunnistaa vanhempien kasvatustehtävän tukemisen merkityksen
- tunnistaa joitakin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä asioita ja ymmärtää jossain määrin niiden merkitystä käytännössä
- ymmärtää ja tietää käytännössä vuorovaikutussuhteiden merkityksen lapsi- ja perhelähtöisessä ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin, heidän tarpeisiin ja toimintaedellytyksiin liittyviä tekijöitä
- tunnistaa ja ymmärtää vanhempien kasvatustehtävän tukemisen merkityksen
- tunnistaa ja ymmärtää jossain määrin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen ja osaa toimia niiden mukaisesti
- ymmärtää ja tietää käytännössä vuorovaikutussuhteiden merkityksen lapsi- ja perhelähtöisessä ammatillisessa työssä. Opiskelija huomioi omassa toiminnassaan vuorovaikutuksen merkityksen.
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin, heidän tarpeisiin ja toimintaedellytyksiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa omassa toiminnassaan huomioida erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, heidän tarpeitaan ja toimintaedellytyksiä.
- tietää ja ymmärtää vanhempien kasvatustehtävän tukemisen merkityksen ja osaa huomioida sen omassa toiminnassaan
- ymmärtää ja osaa jossain määrin hyödyntää sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä omassa toiminnassaan.

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa soveltaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä asioita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida periaatteiden merkityksen ja toimii niiden mukaisesti.
- ymmärtää ja tietää käytännössä vuorovaikutussuhteiden merkityksen lapsi- ja perhelähtöisessä ammatillisessa työssä. Opiskelija huomioi ja osaa omassa toiminnassaan perustella vuorovaikutuksen merkitystä
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin, heidän tarpeisiin ja toimintaedellytyksiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa omassa toiminnassaan huomioida erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, heidän tarpeitaan ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella toimintaansa.
- tietää, ymmärtää ja osaa perustella vanhempien kasvatustehtävän tukemisen merkityksen.
- opiskelija osaa huomioida ja soveltaa tuen tarpeita omassa toiminnassaan
- ymmärtää ja osaa perustellusti sekä soveltaen hyödyntää sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- tietää, osaa soveltaa ja perustella sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä asioita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida periaatteiden merkityksen ja toimii erinomaisesti niiden mukaisesti.
- ymmärtää, tietää ja osaa arvioida käytännössä vuorovaikutussuhteiden merkitystä lapsi- ja perhelähtöisessä ammatillisessa työssä. Opiskelija huomioi ja osaa omassa toiminnassaan perustella vuorovaikutuksen merkitystä sekä ymmärtää vuorovaikutustaitojen kehittämisen tärkeyden.
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin, heidän tarpeisiin ja toimintaedellytyksiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa omassa toiminnassaan huomioida erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, heidän tarpeitaan ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella sekä arvioida ja kehittää toimintaansa.
- tietää, ymmärtää, osaa perustella ja arvioida vanhempien kasvatustehtävän tukemisen merkityksen
- osaa huomioida ja soveltaa sekä kehittää tuen tarpeita omassa toiminnassaan.
- ymmärtää ja osaa perustellusti sekä soveltaen hyödyntää sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä ja osaa arvioida omaa toimintaansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivisen läsnäolon luennoilla, sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen. Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi H-5. Yksilötentin arviointi H-5. Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.