Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S003-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.11.2024 - 15.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.04.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Merja Hjulberg
Ryhmät
KA71S25K_2
Sosionomikoulutus (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2025
Opintojakso
K701S003

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa
• omaa valmiudet luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita aikuisten ja ikääntyvien parissa
• tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
• ymmärtää sosiaalialan työn aikuisten ja ikääntyvien parissa.

Sisältö

• palvelutarpeen arviointi, palvelu- ja sosiaaliohjaus aikuisten ja ikääntyvien parissa
• ammattieettinen toiminta aikuisten ja ikääntyvien parissa
• osallisuuden tukeminen
• keskeinen lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä

Aika ja paikka

Kevät 2025
16.4. - 13.5.25

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.


Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäisen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautusajankohdat ja tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia. Näistä tunneista on luentojen osuus 20 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- muistaa aikuisten ja ikääntyvien teoriaperustaa ja käsitteitä
- tunnistaa aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien eettisen toiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien tietoperustaa ja käsitteitä
- tietää osittain aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestämän rakenteita ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita
- opiskelija tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa ja ymmärtää eettisen toiminnan arvon
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- tietää ja osaa soveltaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa erinomaisesti soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ja arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita muuttuvissa asiakastilanteissa
- tietää erittäin hyvin aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä
- osaa soveltaa ja kehittää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.

Siirry alkuun