Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S021-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
29.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Anneli Ylikärppä
Ryhmät
KA71S24K_1
Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
KA71S24K_2
Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Opintojakso
K701S021

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syksy 2025

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
• ymmärtää inkluusion toteutumista varhaiskasvatuksessa
• tietää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi-menetelmän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
• osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.

Sisältö

• varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• varhaiskasvatusympäristöt ja toimintakulttuuri
• yhteistyö vanhempien kanssa
• moniammatillinen yhteistyö
• lapsen kehityksen ja oppimisen kolmiportainen tuki

Aika ja paikka

Syksy 2025

Oppimateriaalit

Opintomateriaali Moodlessa


Opetusmenetelmät

KONTAKTITUNNIT; Zoomissa 10h
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä

ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (125h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin ja lähdekirjallisuuteen
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Ryhmäblogin kirjoittaminen
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämävierailija

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä, noin 135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen yksittäisiä asioita ja käsitteitä varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen osalta
- osaa kertoa inkluusion käsitteen ja tunnistaa sen merkityksen varhaiskasvatuksessa
- tiedostaa joitakin positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa nimetä joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita ja tunnistaa niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää ja antaa esimerkkejä varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- osaa antaa esimerkkejä ja kuvata inkluusion toteutumista ja merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa antaa esimerkkejä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteista
- osaa kuvata ja antaa esimerkkejä lasta ja perheitä tukevista yhteistyön periaatteista ja niiden toteutumisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa jossain määrin soveltaa tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- ymmärtää inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa ja ymmärtää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita ja niiden merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa hyödyntää ja soveltaa joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida varhaiskasvatuksen tehtäviä, tavoitteita ja toimintamuotoja niihin liittyvän tieto- ja teoriaperustan avulla
- ymmärtää inkluusion merkityksen varhaiskasvatuksen toteutumisessa ja osaa soveltaa inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- osaa soveltaa käytännössä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä ja arvioida varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen toteutumista kehittävällä työotteella
- ymmärtää ja arvioi inkluusion toteutumista ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa tieto- ja teoriapohjaan perustuen arvioida ja perustella positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteiden toteutumista, ja omia valintojaan
- osaa tukea lasta ja perheitä arvioiden ja soveltaen yhteistyön periaatteita.

Siirry alkuun