Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S021-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
29.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Anneli Ylikärppä
- Ryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
- Opintojakso
- K701S021
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Syksy 2025
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
• ymmärtää inkluusion toteutumista varhaiskasvatuksessa
• tietää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi-menetelmän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
• osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.
Sisältö
• varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• varhaiskasvatusympäristöt ja toimintakulttuuri
• yhteistyö vanhempien kanssa
• moniammatillinen yhteistyö
• lapsen kehityksen ja oppimisen kolmiportainen tuki
Aika ja paikka
Syksy 2025
Oppimateriaalit
Opintomateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
KONTAKTITUNNIT; Zoomissa 10h
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (125h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin ja lähdekirjallisuuteen
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Ryhmäblogin kirjoittaminen
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen työelämävierailija
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä, noin 135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen yksittäisiä asioita ja käsitteitä varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen osalta
- osaa kertoa inkluusion käsitteen ja tunnistaa sen merkityksen varhaiskasvatuksessa
- tiedostaa joitakin positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa nimetä joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita ja tunnistaa niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää ja antaa esimerkkejä varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- osaa antaa esimerkkejä ja kuvata inkluusion toteutumista ja merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa antaa esimerkkejä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteista
- osaa kuvata ja antaa esimerkkejä lasta ja perheitä tukevista yhteistyön periaatteista ja niiden toteutumisesta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa jossain määrin soveltaa tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- ymmärtää inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa ja ymmärtää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita ja niiden merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa hyödyntää ja soveltaa joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida varhaiskasvatuksen tehtäviä, tavoitteita ja toimintamuotoja niihin liittyvän tieto- ja teoriaperustan avulla
- ymmärtää inkluusion merkityksen varhaiskasvatuksen toteutumisessa ja osaa soveltaa inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- osaa soveltaa käytännössä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä ja arvioida varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen toteutumista kehittävällä työotteella
- ymmärtää ja arvioi inkluusion toteutumista ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa tieto- ja teoriapohjaan perustuen arvioida ja perustella positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteiden toteutumista, ja omia valintojaan
- osaa tukea lasta ja perheitä arvioiden ja soveltaen yhteistyön periaatteita.