Kuntoutustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S036-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mikko Ravantti
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee kuntoutuksen keskeiset sisällöt ja periaatteet
• tietää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutuslainsäädännön
• osaa suunnitella palveluohjaus- ja kuntoutusprosessia.
Aika ja paikka
6.1 - 30.4.2024
Oppimateriaalit
Teos: - Kuntoutuksen perusteet: näkökulmia kuntoutukseen ja kuntoutustieteeseen. Järvikoski, Aila; Härkäpää, Kristiina, kirjoittaja.WSOYpro 2011. 5. uud.p. Saatavilla AMK:ien kirjastoista. (Finna) Lisensoidut verkkoaineistot: Teos: - Kuntoutuminen:E-kirja Autti-Rämö, Ilona, kirjoittaja,; Rajavaara, Marketta, kirjoittaja,; Salminen, Anna-Liisa, kirjoittaja,; Ylinen, Aarne, kirjoittaja,; Aalto, Anna-Mari, kirjoittaja.; Seppälä, Olli, kuvittaja.Kustannus Oy Duodecim 2016. (HUOM. Teos myös painettuna, jota voit käyttää) Muu oppimateriaali on liitetty opintojakson oppimisympäristöön
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot, jossa on orientaatio-osuus ja erillisiä teemallisia oppimisosioita. Oppimistehtävät (keskustelualue työskentely) etenevät oppimisosio kerrallaan ja viimeisessä osiossa osallistuja saa muodostaa oman oppimistehtävän sekä tekee kokoavan oppimistehtävän.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu. Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin hyvin vähän. Opiskelija ei ole palauttanut hyväksytysti kaikkia opintojakson vaadittavia suorituksia tai palautukset eivät ole ohjeistuksen mukaisia.
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää kuntoutuksen keskeiset sisällöt ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutuslainsäädäntöä
- tunnistaa ja tietää palveluohjaus- ja kuntoutusprosessia.
Tyydyttävä (2):
- ymmärtää kuntoutuksen keskeiset sisällöt ja periaatteet
- ymmärtää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutuslainsäädäntöä
- ymmärtää palveluohjausta -ja kuntoutusprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa kuntoutuksen keskeistä sisältöä ja periaatteita
- ymmärtää ja osaa soveltaa kuntoutuksen palvelujärjestelmää ja kuntoutuslainsäädäntöä
- ymmärtää ja osaa soveltaa asioita palveluohjauksessa ja kuntoutusprosessissa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida kuntoutuksen keskeisiä sisältöjä ja periaatteita
- osaa soveltaa ja analysoida palvelujärjestelmää ja kuntoutuslainsäädäntöä
- osaa soveltaa ja analysoida palveluohjaus- ja kuntotusprosessia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää kuntoutuksen keskeisiä sisältöjä ja periaatteita
- tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla
- osaa kriittisesti analysoida palvelujärjestelmää ja esittää kehittämisehdotuksia lainsäädännön huomioiden
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää palveluohjaus- ja kuntoutusprosessia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi ( Hylätty- K5)
Opintojakson hyväksytty suorittaminen ja arvioinnin saaminen edellyttää seuraavien oppimistehtävien tekemistä:
- Orientaatiotehtävät: testi - orientaatiopaperi
- Kaikkien oppimisosioiden oppimistehtävien tekeminen; Keskusteluihin osallistuminenosiossa esitetyn ohjeistuksen mukaan; oman tarkastelun tuonti keskustelualueelle ja kommentointi/palaute/vertaisarviointi toiselle opiskelijalle
- Vapaavalintainen oppimistehtävä
- Kokoava oppimistehtävä (Hylätty - K5)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.