Siirry suoraan sisältöön

Lapsi- ja perhetyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE30-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 08.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2025 - 28.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Merja Hjulberg
Johanna Majala
Ryhmät
KA71S23K_2
Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
KA71S23K_1
Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Opintojakso
K700BE30

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä

Sisältö

Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät

Aika ja paikka

Kevät 2025
9.1- 21.2.2025

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali. 


Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän asiantuntijavierailu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen oppimistehtävän palautusajankohta sekä tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Kirjallisen oppimistehtävän uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjallisen numeraalisesti arvioitavan oppimistehtävän voi korvata numeraalisesti arvioitavalla tentillä, joka järjestetään yhden kerran. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia. Lukujärjestyksen mukaisia luentotunteja on 14 tuntia. Tunnit ovat osittain toiminnallisia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa perhetyön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkitystä sosiaalityössä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa perhetyössä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää perhetyön keskeisiä työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa perhetyössä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida perhetyön viitekehystä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida lasten ja vanhempein osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda teoriatietoon perustuvan viitekehyksen sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesta perhetyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida lasten ja vanhempien osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun