Siirry suoraan sisältöön

Suomen historia (4 op)

Toteutuksen tunnus: LAER0525V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 1
Opettajat
Ville Yliaska
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
Opintojakso
LAER0525V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- osaa selittää Suomen historian keskeiset tapahtumat
- osaa tulkita keskeisten tapahtumien syyt ja seuraukset
- osaa liittää keskeiset tapahtumat maailmanhistorialliseen kontekstiin

Toteutustavat

Etä 2
Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely 107 h.

Suoritustavat

Suoritusvaihtoehdot

1. Exam-tentti kirjallisuudesta
2. essee
3. opetuskokonaisuus
4. lukupiiri (vähintään 2 henkilöä, mieluummin 3 tai enemmän)
5. podcast (2-3 henkilöä)
6. sovittu suoritustapa

Ota yhteys vastuuopettajaan ja sovi haluamasi suoritustapa.

Sisältö

- Varhaiset asukkaat Suomessa ja heidän elämänsä
- Ruotsin ajan perintö ja autonomian merkitys sekä 1860-luvun murroskausi
- kulttuuriset, yhteiskunnalliset ja sosiaaliset muutokset 1800- ja 1900-lukujen taitteessa
- Suomen itsenäistyminen ja sen merkitys kansainvälisessä kontekstissa
- turvallisuuspoliittiset vaihtoehdot ja kansainvälisyys ennen toista maailmansotaa ja toisen maailmansodan jälkeen
- Suomen sisäpolitiikka ja asema kansainvälisessä politiikassa kylmän sodan aikana ja sen jälkeen
- rakennemuutokset yhteiskunnassa ja taloudessa
- kulttuuri, tiede ja osaaminen

Oppimateriaalit

Jouko Vahtola: Suomen historia jääkaudesta Euroopan unioniin. 2003 tai uudempi painos


Opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty - Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Arvosana 1:
Opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen tai se vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä, ja yleinen kokonaisuus on heikko.

Arvosana 2:
Opiskelija on suoriutunut kohtalaisesti tehtävästä. Suoritus on vastannut tehtävänantoa, mutta se on edelleen suppea tai pintapuolinen. Opiskelija on saattanut tyytyä luettelemaan asioita irrallisesti tai käsittelemään niitä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä hyvin ja vastannut tehtävänantoa. Suoritus osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitakin puutteita tai heikkouksia.

Arvosana 4:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä erittäin hyvin. Suoritus vastaa erinomaisesti tehtävänantoa ja osoittaa vahvaa ymmärrystä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, ja suorituksessa on vähän tai ei lainkaan puutteita. Kokonaisuus on tasapainoinen ja laadukas.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Opiskelijan suoritus on erinomainen. Hän hahmottaa laajan kokonaisuuden ja osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti tai sijoittaa sen eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, ja se muodostaa ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia

Siirry alkuun