Maanmittaustekniikan fysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML417-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 25.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Vastuuhenkilö
Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
R51M24SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija tietää mekaniikan tärkeimmät suureet ja niiden yksiköt, sekä mekaniikan peruslait.
Hän osaa soveltaa peruslakeja tyypillisten ongelmien ratkaisussa ja esittää ratkaisut käyttäen oikeita merkintätapoja (symbolit, yksiköt, visualisointi). Opiskelija ymmärtää fysiikan merkityksen tekniikassa ja oman alansa kehityksessä.
Sisältö
Mekaniikan suureet ja SI-yksikköjärjestelmä
Kinematiikan perussuureet, tasaisesti kiihtyvä liike, vino heittoliike.
Dynamiikan peruslait, voimatasapaino, tukivoimat, kitkavoima, voimat kaltevalla tasolla.
Työ, teho ja energia, mekaanisen energian lajit ja säilymislaki, energiaperiaate
Liikemäärä ja impulssi, impulssiperiaate ja liikemäärän säilymislaki, törmäykset
Momentti, kappaleen hitausmomentti, energiaperiaate ja liikemäärämomentin säilymislaki
Aika ja paikka
Opetuspaikkana on Lapin AMK, Jokiväylä 11, Rovaniemi.
Oppimateriaalit
Tarvittava oppimateriaali on Moodlessa. Oheiskirjallisuutena voi käyttää: Hautala, Peltonen: Insinöörin (AMK) fysiikka Osa 1, Suvanto: Tekniikan fysiikka 1.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus. Opetustunneilla perehdytään opintojakson teemoihin esimerkkien avulla ja ratkaistaan tehtäviä, jotka sisällytetään opintojakson arviointiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohta sovitaan opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suoritus (arvioitavat tehtävät ja verkkotentti) on mahdollinen. Tehtävät on palautettava sovittuun määräaikaan mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tietää ja tuntee käsitteet ja osaa ratkaista perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaa ratkaista vaativampia sovellustehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa soveltaa menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tehtävistä ja kokeista kertyneisiin yhteispisteisiin. Jokaisen teeman tehtävistä on palautettava sovittu vähimmäismäärä, jotta suoritus voidaan hyväksyä. Kokeiden suoritus ei ole pakollista. Suoritus arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.