Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S008-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 24.03.2025

Ajoitus

25.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät

  • KA71S24S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia sekä kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
• muodostaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaa ja ymmärtää oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksensä merkityksen työssä.

Sisältö

• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys

Aika ja paikka

Kevät 2025 2. periodi

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla. 

Opetusmenetelmät

- Luennot,
- toiminnalliset työpajapäivät, yhdessä Sosiaalityö ammatillisena orientaationa oj kanssa
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja/ tai välitehtävät
-Sovellettu akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

toiminnalliset työpajapäivät, yhdessä Sosiaalityö ammatillisena orientaationa oj kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Perustentti 20.5.2025 (ryhmätentti)
1. ja 2. uusintatentin ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontaktitunneilla.
Oppimis- ja välitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Työpajapäiviin tulee osallistua ohjaajana ja osallistujana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sovellettu akvaariotentti 0-5
Työpajapäivän toteutus hyväksytty/hylätty
Annetut välitehtävät on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.

Hylätty (0)

Ei täytä T1 kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1 Tunnistaa osittain sosiaalipedagogiikan keskeisiä lähtökohtia. Osoittaa jonkin verran kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa jonkin verran tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeiset osa-alueet. Kykenee tunnistamaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen merkityksen työssä. Kykenee soveltamaan sosiaalipedagogista työotetta osittain käytännön tilanteissa.

T2 Tunnistaa pääasiassa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia. Osoittaa kohtuullisesti kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa kohtuullisesti tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Hallitsee hyvin sosiaalipedagogiikan perusteet. Kykenee reflektoimaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen merkitystä työssä. Kykenee soveltamaan sosiaalipedagogista työotetta kohtuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti käytännön työssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3 Tunnistaa hyvin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja niiden merkitystä. Osoittaa hyvää kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa hyvää tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Hallitsee laajasti sosiaalipedagogiikan keskeiset osa-alueet. Kykenee arvioimaan ja analysoimaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen merkitystä työssä. Kykenee soveltamaan sosiaalipedagogista työotetta tehokkaasti ja monipuolisesti ammatillisessa työssä.

H4 Hallitsee syvällisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohdat ja niiden moninaiset näkökulmat. Osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa erinomaista tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Syvällinen ja kattava hallinta sosiaalipedagogiikan perusteista. Kykenee kriittiseen analyysiin ja luovaan soveltamiseen oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen näkökulmista työssä. Kykenee kehittämään ja innovoimaan sosiaalipedagogista työtä ja työotteen soveltamista ammatillisessa työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Hallitsee laajasti ja syvällisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohdat sekä niiden yhteiskunnallisen kontekstin. Osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiikkaan liittyen ja kykenee haastamaan vakiintuneita näkökulmia. Osoittaa erinomaista tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä ja kykenee reflektoimaan laajemmin oman toimintansa vaikutuksia. Syvällinen ja soveltava hallinta sosiaalipedagogiikasta ja sen monimutkaisista ulottuvuuksista. Kykenee luomaan uusia näkökulmia ja teoreettisia viitekehyksiä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen tarkasteluun työssä. Kykenee syvälliseen ja moniulotteiseen soveltamiseen sosiaalipedagogisessa työssä, tuottaen innovatiivisia ratkaisuja ja edistäen käytännön kehitystä.