Siirry suoraan sisältöön

SOTE-johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK163-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.03.2025 - 07.04.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 45

Opettaja

  • Leena Viinamäki

Vastuuhenkilö

Leena Viinamäki

Opiskelijaryhmät

  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa paikallisen ja alueellisen sosiaali- ja terveysalan johtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistuksessa hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisoituvien sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Strateginen SOTE-johtaminen
- Welfare mix hyvinvointipalveluiden tuottamisen malli
- SOTE-palveluiden saatavuus ja saavutettavuus

Aika ja paikka

Virtuaaliluentoja to-pe: 21.-22.8.2025, klo 8.30-16.00

Oppimateriaalit

Luentojen aikana jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali. Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima lähdekirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus verkko-oppimisympäristössä, itsenäinen opiskelu.
Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Luento-opetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä.
- ymmärtää paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista.
- tiedostaa digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hallitsee sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä.
- ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista.
- analysoi työssään digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hallitsee ja soveltaa hyvin sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä.
- kehittää työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista.
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.