SOTE-johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK163-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 19.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 45
- Opettajat
- Leena Viinamäki
- Vastuuopettaja
- Leena Viinamäki
- Ryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
- Opintojakso
- YAMK163
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa paikallisen ja alueellisen sosiaali- ja terveysalan johtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistuksessa hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisoituvien sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Strateginen SOTE-johtaminen
- Welfare mix hyvinvointipalveluiden tuottamisen malli
- SOTE-palveluiden saatavuus ja saavutettavuus
Aika ja paikka
Virtuaaliluentoja to-pe: 21.-22.8.2025, klo 8.30-16.00
Oppimateriaalit
Luentojen aikana jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali. Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima lähdekirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus verkko-oppimisympäristössä, itsenäinen opiskelu.
Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Luento-opetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä.
- ymmärtää paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista.
- tiedostaa digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hallitsee sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä.
- ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista.
- analysoi työssään digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hallitsee ja soveltaa hyvin sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä.
- kehittää työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista.
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.