Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK128-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

31.01.2025 - 28.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen

Opettaja

  • Anne Puro
  • Eija Jumisko

Opiskelijaryhmät

  • K72Y25K
    Digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia, Hän osaa soveltaa monitieteisiä hyvinvoinnin ja terveyden kansallisia ja kansainvälisiä lähestymistapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä ja interventioita sekä laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa terveyden edistämisen tietoperustan. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää tilastollista tietoa ja indikaattoreita sekä arvioida em. tiedon merkitystä alan työssä. Hän osaa ennakoida, kehittää ja uudistaa terveyden edistämisen toimintaa, menetelmiä ja prosesseja yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen, eettisyys

Sisältö

• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen strategiat ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
• Terveyden hyvinvoinnin edistämisen menetelmät ja interventiot
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen indikaattorit

Aika ja paikka

7.2.2025 klo. 8.30-15.00, Zoomissa.
21.3.2025 klo. 8.30-15.00, Zoomissa.

Aktiivinen osallistuminen lähipäiviin on välttämätöntä. Asiantuntija-alustukset, tehtävät ja yhteiset keskustelut tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan.

Oppimateriaalit

Hyvinvointiin ja terveyden edistämiseen liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot ja yhteiset keskustelut
Oppimistehtävien organisointi & ohjaus (ml. palautteen antaminen)
Ryhmissä käytävien keskusteluiden organisointi ja ohjaus (ml. palautteen antaminen)

Kansainvälisyys

Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen ja ryhmässä toteutuva kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden haku ja käyttäminen on osa opintojaksoa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoperustaksi laaja-alaisesti.
-tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja interventioita.
-tunnistaa ja analysoi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa terveyden edistämisen tietoperustaksi perustellen ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
-tunnistaa ja arvioi erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja interventioita.
-tuottaa tavoitteellisia, perusteltuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen terveyden edistämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
-arvioi ja vertaa kriittisesti erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja menetelmiä.
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa ottaen huomioon yksilö, yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan opintojakson Moodlessa olevan arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointisuunnitelma perustuu opintojakson arviointikriteereihin. Arviointisuunnitelma käydään opiskelijoiden kanssa lävitse opintojakson alussa. Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla 0-5.