Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen ruokamatkailu (5 op)

Toteutuksen tunnus: R81MVASRUOOJ-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 09.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Minna Sipponen

Vastuuhenkilö

Minna Sipponen

Opiskelijaryhmät

  • RA81M23S
    Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ruokamatkailun ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen vastuullisuuden ja niiden elementit. Opiskelija tiedostaa eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua. Opiskelija ymmärtää lähiruoan merkityksen matkailijalle vastuullisuuden näkökulmasta.

Opiskelija ymmärtää paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksen ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta.

Opiskelija ymmärtää vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.

Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.

Opiskelijaa tietää ruokamatkailun trendit ja osaa ennakoida toimintaa trendien mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

Sisältö

Ruokamatkailu on matkailua, jossa matkailija matkustaa löytääkseen paikalliset maut ja niiden myötä paikan hengen. Ruokamatkailijan ensisijainen motiivi matkustamiseen on ruoka ja siihen liittyvät aktiviteetit.

Kestävä kehitys on toimintaa, joka vastaa tämänhetkisen yhteiskunnan tarpeisiin, mutta ei vaaranna tulevien sukupolvien mahdollisuutta tyydyttää omia tarpeitaan. Kestävässä kehityksessä ympäristö, ihminen ja talous otetaan tasavertaisesti huomioon päätöksenteossa ja toiminnassa.

Aika ja paikka

Kevät 2024

Oppimateriaalit

Pieni opas vastuullisiin käytänteisiin ruokamatkailussa (verkossa).



Muu opettajan antama materiaali, opiskelija etsii tehtäävä tukevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Työelämäläheinen opintojakso sisältää luentoja, työelämän luentoja, opiskelua itsenäisesti ja ryhmissä erilaisin pedagogisin menetelmin: työpajat, luennot ja ohjaus. Opiskelija tuottaa vastuullisen ruokamatkailuportfolion, joka sisältää työelämän kehittämistehtävän.

Opintojaksolla vastuullisen ruokamatkailun teemat käydään läpi oppitunneilla ja sen jälkeen työstetään portfoliota. Luennoilla on työelämän hyviä esimerkkejä ja luennoilla voi vierailla työelämän edustajia.

Opintojakson oppimistehtävässä tarkastellaan yhtä matkailualan yritystä ja tutustutaan kyseisen yritykseen tapaan kertoa ruokamatkailun vastuullisuudesta. Oppimistehtävässä pohditaan vastuullisuudesta kertomisen edistämistä.

Oppitunneilla on luentoja, joissa määritellään ruokakamatkailun vastuullisuutta ja kerrotaan työelämän hyviä esimerkkejä. Luennoilla voi olla pieniä ryhmätehtäviä. Oppimistehtävä tehdään itsenäisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on integroitu työelämään.
Opiskelija tarkastelee ja kehittää opintojaksolla yhtä ruokamatkailuyritystä. Yritys valitaan opintojakson alussa ohjeistuksen mukaan.
Opintojaksolla on paljon työelämäesimerkkejä, mahdollisesti myös yritysluentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi palauttaa myöhässä olevan tehtävän 1.5.2024 mennessä, jolloin arviointi tapahtuu keväälle 2024.

Kansainvälisyys

Yhä useampi kansainvälinen matkailija on kiinnostunut vastuullisuudesta. Opintojaksolla tutustutaan vastuullisiin käytänteihin, mitä ruokamatkailussa tapahtuu. Opintojaksolla on englanninkielistä materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan lukujärjestyksen mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson oppimistehtävä tehdään itsenäisesti.

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3314

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T2 Tyydyttävä
Opiskelija tiedostaa ruokamatkailun vastuullisuuden.
Opiskelija tunnistaa lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.

Opiskelija tunnistaa tarinoiden hyödyntämisen osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.

Opiskelijaa tietää heikosti ruokamatkailun trendit ja osaa sopeuttaa hieman toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa jonkin verran matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

T1 Tyydyttävä

Opiskelija tiedostaa ruokamatkailun vastuullisuuden elementtejä.
Opiskelija tunnistaa heikosti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa heikosti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää heikosti vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.

Opiskelija tunnistaa heikosti tarinoiden hyödyntämisen osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa hieman rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa hieman suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.

Opiskelijaa tunnistaa vähän ruokamatkailun trendejä ja osaa osittain huomioida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa joitakin matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H4 Hyvä
Opiskelija tunnistaa laajasti ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata syvällisesti eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää syvällisesti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa laajasti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää hyvin vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa hyvin tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää laajasti ruokamatkailun trendit ja osaa hyvin ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa syvällisesti matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
H3 Hyvä
Opiskelija tunnistaa ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää hyvin vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää ruokamatkailun trendit ja osaa hyvin ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata syvällisesti eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.

Opiskelija ymmärtää syvällisesti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksen ruokamatkailijalle ja tunnistaa laaja-alaisesti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää kiitettävästi vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa kiitettävästi tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa ansiokkaasti suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää laaja-alaisesti ruokamatkailun trendit ja osaa ansiokkaasti ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa syvällisesti matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson työelämäläheisen portfolion arviointiin.
Portfolio on 80 % opintojakson arvosanasta.
Portfolion arvioinnissa painottuu käsitteiden määrittely 50 %, sekä
tiedon soveltaminen valittuun yritykseen 50 %.%

Esitys on 20 % opintojakson arvosanasta.

Portfolion kehittämisosio tulee lähettää työelämään sähköpostilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tiedosta ruokamatkailun vastuullisuuden elementtejä.
Opiskelija tunnistaa heikosti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja ei tunnista kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ei ymmärrä vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija ei osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua. Opiskelija ei osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelija ei tunnista ruokamatkailun trendejä. Opiskelija ei tunnista matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T2 Tyydyttävä
Opiskelija tiedostaa ruokamatkailun vastuullisuuden.
Opiskelija tunnistaa lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija tunnistaa tarinoiden hyödyntämisen osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää heikosti ruokamatkailun trendit ja osaa sopeuttaa hieman toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa jonkin verran matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
T1 Tyydyttävä
Opiskelija tiedostaa ruokamatkailun vastuullisuuden elementtejä.
Opiskelija tunnistaa heikosti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa heikosti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää heikosti vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija tunnistaa heikosti tarinoiden hyödyntämisen osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa hieman rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa hieman suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tunnistaa vähän ruokamatkailun trendejä ja osaa osittain huomioida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa joitakin matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H4 Hyvä
Opiskelija tunnistaa laajasti ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata syvällisesti eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää syvällisesti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa laajasti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää hyvin vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa hyvin tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää laajasti ruokamatkailun trendit ja osaa hyvin ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa syvällisesti matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
H3 Hyvä
Opiskelija tunnistaa ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää hyvin vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata syvällisesti eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää syvällisesti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksen ruokamatkailijalle ja tunnistaa laaja-alaisesti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää kiitettävästi vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa kiitettävästi tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa ansiokkaasti suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää laaja-alaisesti ruokamatkailun trendit ja osaa ansiokkaasti ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa syvällisesti matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.