Ohjelmointitekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML58OJ-19009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Teuvo Heimonen
- Juha Petäjäjärvi
Vastuuhenkilö
Juha Petäjäjärvi
Opiskelijaryhmät
-
R51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
RA51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään ohjelmointitekniikkaan erityisesti paikkatietojen hyödyntämisen näkökulmasta.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Kevät 2024, Moodle.
Oppimateriaalit
Sähköiset ohje- ja oppimateriaalit, mm. Tie koodariksi-sivusto, Ohjelmointiputkan Python-opas ja Anita Graserin pyQGIS-tutoriaali. Oppimateriaalit esitellään tarkemmin opintojakson Moodle-sivustolla.
Opetusmenetelmät
Ajasta ja paikasta riippumattomat harjoitukset. Ohjelmointia harjoitellaan käyttäen Python-ohjelmointikieltä.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu oppimateriaalien, opastusvideoiden ja tarvittaessa joko henkilö- tai pienryhmäkohtaisen ohjauksen avulla. Varsinaisia oppitunteja ei pidetä.
Palautetta opiskelija saa sähköisten järjestelmien kautta ja henkilökohtaisena palautteena harjoitustöiden arvioinnin yhteydessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustöiden aiheet voivat olla itse valittuja ja harjoittelu- tai työtehtäviin suoraan liittyviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suoritetaan useammalla (pienehköllä) harjoitustyöllä. Koko opintojakson voi suorittaa myös yhdellä tai kahdella laajemmalla ohjelmointityöllä, joiden aiheet voi itse määrittää. Itse valittujen aiheiden olisi hyvä liittyä maanmittauksen työtehtäviin.
Sisällön jaksotus
Ensimmäisessä vaiheessa tutustutaan Python-ohjelmoinnin perusteisiin. Toisessa vaiheessa harjoitellaan paikkatieto-ohjelmointia käyttäen QGIS-ohjelmistoa, Pythonia ja pyQGIS-kirjastoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi
Yksilöarviointi
Tuotosarviointia tuotosten laadun ja oikeellisuuden perusteella
Yksittäisiin tuotoksiin esitetään arviointikriteerit Moodlessa
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Ei suorituksia tai suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.