Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmointitekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML58OJ-19009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Teuvo Heimonen
  • Juha Petäjäjärvi

Vastuuhenkilö

Juha Petäjäjärvi

Opiskelijaryhmät

  • R51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • RA51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään ohjelmointitekniikkaan erityisesti paikkatietojen hyödyntämisen näkökulmasta.

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Kevät 2024, Moodle.

Oppimateriaalit

Sähköiset ohje- ja oppimateriaalit, mm. Tie koodariksi-sivusto, Ohjelmointiputkan Python-opas ja Anita Graserin pyQGIS-tutoriaali. Oppimateriaalit esitellään tarkemmin opintojakson Moodle-sivustolla.

Opetusmenetelmät

Ajasta ja paikasta riippumattomat harjoitukset. Ohjelmointia harjoitellaan käyttäen Python-ohjelmointikieltä.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu oppimateriaalien, opastusvideoiden ja tarvittaessa joko henkilö- tai pienryhmäkohtaisen ohjauksen avulla. Varsinaisia oppitunteja ei pidetä.
Palautetta opiskelija saa sähköisten järjestelmien kautta ja henkilökohtaisena palautteena harjoitustöiden arvioinnin yhteydessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustöiden aiheet voivat olla itse valittuja ja harjoittelu- tai työtehtäviin suoraan liittyviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritetaan useammalla (pienehköllä) harjoitustyöllä. Koko opintojakson voi suorittaa myös yhdellä tai kahdella laajemmalla ohjelmointityöllä, joiden aiheet voi itse määrittää. Itse valittujen aiheiden olisi hyvä liittyä maanmittauksen työtehtäviin.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisessä vaiheessa tutustutaan Python-ohjelmoinnin perusteisiin. Toisessa vaiheessa harjoitellaan paikkatieto-ohjelmointia käyttäen QGIS-ohjelmistoa, Pythonia ja pyQGIS-kirjastoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi
Yksilöarviointi
Tuotosarviointia tuotosten laadun ja oikeellisuuden perusteella
Yksittäisiin tuotoksiin esitetään arviointikriteerit Moodlessa

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Ei suorituksia tai suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.