Siirry suoraan sisältöön

Ketterä projektinhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL118-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 09.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Opettaja

  • Maisa Mielikäinen

Vastuuhenkilö

Maisa Mielikäinen

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ketterän projektinhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa ketterän projektinhallinnan käytäntöjä tietoteknisessä projektissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät projektinhallinnassa
- DevOps
- Sidosryhmien hallinta

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu pääasiassa kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti. Katselmoinnit toteutetaan Teamsin välityksellä.

Oppimateriaalit

Ketteriin menetelmiin liittyvää kirjallisuutta ja videoita löytyy Internetistä. Erityisesti SCRUMin metodologiaan kannattaa tutustua projektinhallinnan näkökulmasta. Dokumenttipohjat tarjotaan opintojakson yhteydessä Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelijoista muodostetaan 3-4 hengen projektiryhmät, jotka toteuttavat käytännön projektin ketteriä projektinhallinnan menetelmiä hyödyntäen (SCRUM). Oppiminen sisältää mm. vierailevia luentoja aiheen ympäriltä, katselmointeja sekä ohjausistuntoja. Projektien tuotokset esitellään kaikkien TVT-ryhmien yhteisessä projektinäyttelypäivässä huhtikuun lopulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvosanan korotus:
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.

Hylätyn arvosanan uusinta:
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Suoritus tapahtuu käytännön projektissa, jonka etsimisessä voi pyytää apua vastuuopettajalta. Suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan suorittaa myös työelämän projektissa. Toteutustavasta sovitaan erikseen yksityiskohtaisesti vastuuopettajan kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.

Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).

Opiskelija osaa dokumentoida valitun ketterän menetelmän mukaisesti, mutta, mutta dokumentaatio on puutteellista.

Opiskelija huomioi sidosryhmät projektin läpiviennissä satunnaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.

Opiskelija osaa viedä ketterän projektin läpi sekä ohjata projektia indikaattoreihin perustuen.

Opiskelija osaa dokumentoida projektin valitun ketterän menetelmän mukaisesti.

Opiskelija huomioi sidosryhmät projektin läpiviennissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.

Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien tuottamaan tietoon pohjaten.

Projektia on dokumentoitu valitun ketterän menetelmän mukaisesti. Dokumentaatio on kattavaa ja laadukasta.

Opiskelija huomioi sidosryhmät projektin läpiviennissä koko prosessin ajan ja yhteistyö ja kommunikointi on kattavaa ja laadukasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen, vastuullisuuteen ja tuloksiin yksilönä (50%) ja projektiryhmätasolla (50%). Arviointi on jatkuvaa eli arvioinnin kohteena on koko prosessi, ei vain lopputulos.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet, mutta ei osaa soveltaa niitä käytännön projektiin.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata, kuten esim. työmääräseuranta, kalenteri, burndown chart jne.).
Opiskelija osaa dokumentoida valitun ketterän menetelmän mukaisesti, mutta, dokumentaatio on pitkälti puhekieltä ja sisältää runsaasti kirjoitusvirheitä, asetteluvirheitä jne. Jos kyse on koodin dokumentoinnista tai backlogin merkinnöista, niin merkintöjen pitää olla järkeviä ja edistää projektin ymmärrettäyyttä.
Opiskelija huomioi sidosryhmät projektin läpiviennissä satunnaisesti. Viestinnästä (kirjallinen) projektiryhmän sisällä tai tilaajan suuntaan ei ole lukumääräisesti kuin muutama näyttö.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet ja osaa vaiheistaa projektin valitun menetelmän mukaisesti.
Opiskelija osaa viedä ketterän projektin läpi sekä ohjata projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija osaa dokumentoida projektin valitun ketterän menetelmän mukaisesti.
Opiskelija huomioi sidosryhmät projektin läpiviennissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet siten, että pystyy kuvailemaan vaiheet ja vaiheistamaan käytännön projektin niihin pohjaten.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien tuottamaan tietoon pohjaten.
Projektia on dokumentoitu valitun ketterän menetelmän mukaisesti. Dokumentaatiota on tehty koko projektin ajalta ja se on ajantasaista, muodoltaan noudattaa hyvää kirjakieltä, jäsentelyä ja ymmärrettävyyttä.
Opiskelija huomioi sidosryhmät projektin läpiviennissä koko prosessin ajan ja yhteistyö ja kommunikointi on ystävällistä, kunnioittavaa ja selkeää sekä säännöllistä.