Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL27OJ-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 30.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.12.2023 - 08.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Anne Puro
Anne Jokelainen
Tuula Ahokumpu
Vastuuopettaja
Tuula Ahokumpu
Ryhmät
KA72G21S
Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Opintojakso
K702GL27OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän. Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija analysoi ja arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Sisältö

Teemat:
- Hyvän hallinnon periaatteet
- Strategisen johtamisen periaatteet
- Hallintoa ja työhyvinvointia säätelevä ohjaus- ja kontrollijärjestelmä
- Työhyvinvointi
- Työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen
- Laadunhallinta
- Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinot
- Työyhteisön kehittäminen, rahoitus, toteutus ja arviointi

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu aikavälillä 4.12.2023 - 8.3.2024

Oppimateriaalit

Kirjallisuuspiirin materiaali (voi päivittyä vielä ennen ennakkotehtävänantoa) Johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvä kirjallisuus: 1. Rämö, Ari 2017. Yksinkertaista johtamista – arvostaen 2. Järvinen Pekka 2014. Onnistu esimiehenä. 3. Juuti, P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. 4. Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. 5. Vartia Maarit, Gröndahl Maisa, Joki Marjut, Lahtinen Marjaana & Soini Sinikka 2012. Haastavat tilanteet esimiestyössä. 6. Vähäkangas Pia, Niemelä Katriina ja Noro Anja: Ikäihmisten kuntoutumista edistävän toiminnan lähijohtaminen: Koti- ja ympärivuorokautisen hoidon laatu ja kehittäminen. THL Raportti 48/201 7. Juuti Pauli ja Rovio Esa (toim.) 2010. Keskusteleva johtaminen 8. Paasivaara, Suhonen ja Virtanen 2013. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. 9. Barnas, Kim ja Addams, Emily (2017) Enemmän kuin sankareita. LEAN-ajattelun mukainen terveydenhuollon johtamisjärjestelmä. 10. Järvinen Pekka, Rantala Jukka, Ruotsalainen Petri, 2016: “Johda suoritusta” 11. Torkkola, Sari 2015: “Lean asiantuntijatyön johtamisessa” 12. Ristikangas, M-R. & Grünbaum, L. 2016. Valmentava esimies. Onnistumista palvelevat positiot. 13. Ristikangas, M-R. & Ristikangas, V. 2011. Valmentava johtajuus. Helsinki: WSOY- pro. 14. Salmimies, R. & Ruutu, S. 2013. Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin 15. Jenni Kulmala (toim), Parempi vanhustyö, Menetelmiä johtamisen kehittämiseen 2017 PS-Kustannus Työyhteisön toimintaan ja työhyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta 1. Mäkikangas, Anne & Mauno, Saija & Feldt, Taru 2017. Tykkää työstä: työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. 2. Manka, Marja-Liisa & Manka, Marjut 2016. Työhyvinvointi. 3. Kauhanen, Juhani 2016. Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä. 4. Paasivaara, Juhani & Nikkilä, Leena 2010. Yhteisöllisyydestä työhyvinvointia 5. Petri Virtanen ja Marjo Sinokki; Hyvinvointia työssä. 2014 6. Aulankoski, Sanna 2016. Törmäyksistä työniloon. 7. Aarnikoivu, Henrietta 2010. Työelämätaidot: menesty ja voi hyvin. 8. Goleman, Daniel 2012. Tunneäly työelämässä. 9. Virolainen, Harri 2012. Kokonaisvaltainen työhyvinvointi. 10. Järvinen Pekka, 2017: “Menestyvän työyhteisön pelisäännöt” 11. Juuti, P. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 12. Suonsivu, K. 2014. Työhyvinvointi osana henkilöstöjohtamista. 13. Hoitotyön vuosikirja 2014: Työhyvinvoinnin keinot. Lisäksi muu ajankohtainen tutkimustieto ja materiaali aiheeseen liittyen


Opetusmenetelmät

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä ennen ensimmäisiä kontaktipäiviä. Ennakkotehtävänä opiskelijat laativat annetun ohjeistuksen mukaan pienryhmätyöskentelynä yhdestä johtamiseen ja yhdestä työhyvinvointiin liittyvästä teoksesta kirjallisuusreferaatit ja niistä tiivistetyt esitykset, jotka esitetään koko ryhmälle seminaaripäivissä 15.-16.1.2024.
Opintojakson osaamistavoitteisiin ja keskeisiin sisältöihin ja käsitteisiin opiskelijat orientoituvat ensimmäisenä kontaktipäivänä ohjatusti Kahoot- toimintaympäristössä.
Kontaktitunneilla oppiminen toteutuu luentojen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn menetelmiä hyödyntäen. Lisäksi työelämän edustajien asiantuntijuutta hyödynnetään vierailevina asiantuntijoina.
Etäopiskelujaksojen itsenäistä työskentelyä ohjataan erillisillä välitehtävillä käänteisen oppimisen periaatteilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö: työelämän johtamisen ja työhyvinvoinnin asiantuntijoita yksityiseltä, julkiselta ja kolmannelta sektorilta vierailijoina.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavat tehtävät:
- Kirjallisuuspiirin referaatti ja sen esittäminen muulle ryhmälle
- Oman henkilökohtaisen johtamisen ja esimiestyön käyttöteorian rakentumisen kuvaaminen
- Ryhmätehtävä: Case- teorian rakentaminen johtamisen teemaan liittyen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

270 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiska osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa toimianiiden mukaisesti. Onnistaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija tunnistaatyöhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaatyöyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää ohjatustihyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija tunnistaaomia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa analysoida niiden toteutumisen ja merkitystä eri näkökulmista. Opiskelijaosaa toimiahyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvatalaadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaaarvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvatatyöyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttäähyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelijaarvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti niiden toteutumistaja merkitystä eri näkökulmista.Opiskelijaosaa toimiahyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija analysoi ja arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun