Siirry suoraan sisältöön

Talo- ja energiatekniikka-alan kunnossapitotekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL187-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Vesa-Matti Ruismäki

Vastuuhenkilö

Vesa-Matti Ruismäki

Opiskelijaryhmät

  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kunnossapidon käsitteet ja periaatteet. Opiskelija ymmärtää kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa kunnossapidon menetelmiä toiminnan suunnittelussa ja organisoinnissa.

Sisältö

Kunnossapitotoiminnan strategiat, tavoitteet ja menetelmät sekä suunnittelun ja organisoinnin perusteet. Kunnossapidon käsitteet ja ideologiat niiden takana. Luotettavuustekniikka, tietojärjestelmät sekä kunnossapidettävyyden ja käyttövarmuuden huomioiminen suunnittelussa. Pienkiinteistön huoltokirjan laadinta.

Aika ja paikka

Moni-muoto toteutus

Oppimateriaalit

Ilmanvaihto - Hoito ja huolto, Tapio Korkala ja Kiinteistöalan Kustannus Oy, Prinbest 2020, Helsinki 2020, ISBN 978-951-685-480-2



Lämmitys - Hoito ja huolto, Tapio Korkala ja Kiinteistöalan Kustannus Oy, Hansaprint 2019, ISBN 978-951-685-450-5



Kaukolämmön käsikirja , Energiateollisuus ry, Kirjapaino Libris Oy, Helsinki 2006. ISBN 952-5615-08-1



 

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää teoriaopetusta, harjoitustehtäviä sekä laboratorioharjoituksia

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla järjestetään tentti

Sisällön jaksotus

- Kunnossapidon termit
- Yleistä kunnossapidosta
- Ilmanvaihdon kunnossapito
- Lämmityksen kunnossapito
- Energiantuotannon kunnossapito
- Kunnossapidon suunnittelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä kunnossapidon käsitteet ja selittää ideologiat niiden takana pääpiirteittäin. Opiskelija osaa kertoa kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laatia pienkiinteistön huoltokirjan avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä kunnossapidon käsitteet ja selittää ideologiat niiden takana. Opiskelija osaa kertoa kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa laatia pienkiinteistön huoltokirjan itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa nimetä kunnossapidon käsitteet ja selittää ideologiat niiden takana. Opiskelija osaa kertoa kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa laatia pienkiinteistön huoltokirjan itsenäisesti ja ajankäyttö on suunnitelmallista. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa, arvioivaa ja virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse kunnossapidon käsitteitä eikä kunnossapidon ideologioita. Opiskelija ei hallitse ammattikieltä. Opiskelija ei hallitse kunnossapidon tavoitteita eikä menetelmiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä kunnossapidon käsitteet ja selittää ideologiat niiden takana pääpiirteittäin. Opiskelija osaa kertoa kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laatia pienkiinteistön huoltokirjan aohjattuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä kunnossapidon käsitteet ja selittää ideologiat niiden takana. Opiskelija osaa kertoa kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa laatia pienkiinteistön huoltokirjan itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa nimetä kunnossapidon käsitteet ja selittää ideologiat niiden takana. Opiskelija osaa kertoa kunnossapidon tavoitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa laatia pienkiinteistön huoltokirjan itsenäisesti ja ajankäyttö on suunnitelmallista. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa, arvioivaa ja virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.