Siirry suoraan sisältöön

Ketterä järjestelmäkehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL159-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 04.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Hannula

Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät

  • R54T23S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen

Aika ja paikka

Teams, Oppimisvideot.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta. Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua ketteriä menetelmiä hyödyntäen peliprojekti, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN KOHTEET
Käytännön työn arviointi tapahtuu projektiprosessin läpiviennin kaikissa vaiheissa. Arviointi kohdistuu sekä tuotteeseen että prosessiin huomioiden mm.:
Tiimiarviointi:
·Projektiprosessin hallinta·Projektin lopputulos·Tuotteen laatu (Kokonaisuuden toimivuus, näyttävyys, tavoitteiden saavuttaminen)
Yksilöarviointi:
·Sitoutuminen projektiin, läsnäolo ja aktiivisuus·Rakentavahenkisyys, tiimityötaidot, aloitteellisuus, asenne ja käytös

PALAUTTEET: Opiskelijoilta:
- Suulliset palautteet oppimisen etenemisestä, ohjauksesta ja ongelmatilanteista
- Kehityskohteita
- Käsittely: Opetiimi käsittelee opetiimin palavereissa ja katselmoinnin yhteydessä => reagointi
* Päätöstilanteessa
- INNOKOMPIN mittariston muk. itsearviointi
- Projektin itsearviointi/-vertaisarviointi
- Käsittely: Opetiimin yhteiskäsittely tapahtuman jälkeen
* Opintojaksopalautteet
- Käsittely: opettaja käsittelee omansa ja reagoi saamaansa palautteeseen
Opettajilta:
- Opetiimin palavereissa käsittely
- CDIO-itsearvioinnit vuosittain