Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S009-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 17.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 20.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Riikka Korhola
  • Kirsi Poikajärvi

Vastuuhenkilö

Kirsi Poikajärvi

Opiskelijaryhmät

  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tuottavan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja sen tehtävät
• tietää sosiaalihuoltolain (2014/1301) sosiaalipalveluja koskevat pääperiaatteet
• ymmärtää sosiaaliturvajärjestelmän merkityksen sosiaalihuollon kokonaisuudessa ja osaa palveluohjauksen pääperiaatteet
• tietää sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevan lain pääperiaatteet sosiaalipalveluiden toteuttamisessa
• osaa huomioida etäisyyksien merkityksen sosiaalipalveluissa.

Sisältö

• sosiaalihuollon peruskäsitteet
• sosiaalihuollon palvelujärjestelmä: julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelut, hallinto ja yhteistyö
• sosiaalihuoltolain ja sosiaalihuollon asiakaslain pääperiaatteet
• sosiaaliturva (sosiaalivakuutukset ja -avustukset)

Aika ja paikka

Kevät 2024,2. perioidi
Moodle- alusta sekä ZOOM-työtila

Oppimateriaalit

Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali. Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus Zoom-työtilassa.
Opintojaksolla sovelletaan käänteisen opetuksen menetelmiä.
Sisältää työskentelyä itsenäisesti ja ryhmissä sekä oppimiskeskusteluja.
Opintojakson arviointi koostuu itsenäisesti suoritettavasta oppimistehtävästä (essee) sekä pienryhmissä toteutettavista tehtävistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan työelämä edustajan vierailu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- muistaa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin liittyen
- ymmärtää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- tunnistaa sosiaaliturvan ja sosiaalipalvelujärjestelmän merkityksen asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa sekä tietää joitakin palveluohjauksen periaatteita
- muistaa sosiaalipalveluja ohjaavia ihmisarvon loukkaamattomuuteen ja oieudenmukaisuuteen liittyviä periaatteita ja osaa nimetä sosiaalialan eettiset periaatteet
- osaa esittää joitakin asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevaan lakiin perustuvia ammattikäytäntöjä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin liittyen
- ymmärtää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa valita palveluohjauksessaan joitakin sosiaaliturvajärjestelmän tukimuotoja sosiaalainsäädännön avulla ymmärtäen niiden merkityksen asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa
- osaa selittää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteet
- osaa kertoa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden perusteita
- osaa antaa esimerkkejä sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön ja perustuvista ammattikäytännöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- osaa analysoida palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa hyödyntää palveluohjauksessaan sosiaaliturvajärjestelmän tukimuotoja sosiaalainsäädännön avulla ymmärtäen niiden merkityksen asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa
- osaa tehdä johtopäätöksiä ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumisesta sosiaalipalvelujärjestelmässä
- osaa soveltaa sosiaalihuoltoon ja lainsäädäntöön perustuvia ammattikäytäntöjä
- osaa tarkastella sosiaalipalvelujärjestelmän toimintaa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden pohjalta.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliseen turvallisuuteen liittyvää teoriaperusteita ja käsitteiden välisiä suhteita, joita soveltaa erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- osaa analysoida palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa yhdistellä palveluohjauksessaan sosiaaliturvaan liittyviä tukimuotoja lainsäädäntöön perustuen asiakkaan hyvinvoinnin tukemiseen
- osaa analysoida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista sosiaalipalvelujärjestelmässä
- osaa tehdä loogisia johtopäätöksiä sosiaalihuoltoon (-turvaan) ja lainsäädäntöön perustuen asiakkaan tukemisessa
- osaa analysoida ja ottaa käyttöön toiminnassaan ammattialan arvot ja eettiset periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida teoriaperustaa ja käsitteitä, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- osaa arvioida erinomaisesti palvelujärjestelmän rakenteiden, prosessien ja niitä ohjaavan lainsäädännön toteutumista asiakkaan tukemisessa
- osaa arvioida ja vertailla sosiaaliturvaan liittyviä tukimuotoja ja niiden toteutumista sekä palveluohjauksen muotoja asiakkaan hyvinvoinnin tukemisessa hyvinvointipolitiikan taustalla olevien periaatteiden mukaisesti
- osaa tehdä ammatillisesti perusteltuja päätöksiä asiakastyössä sosiaalihuoltolain ja asiakkaan asemaa koskevan lain pohjalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää:

Opintojaksolle kuuluvien ryhmätehtävien, itsenäisten tehtävien ja oppimistehtävän palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Opintojakson oppimistehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Opintojakso arvioidaan hyl-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.