Mielenterveystyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S013-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 07.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät
• tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
• tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
• osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin.
Aika ja paikka
Kevät 2025
Oppimateriaalit
Mielenterveystyö:
Toivio Timo, Nordling Esa 2013; Mielenterveyden psykologia
Linner Matikka Johanna, Hipp Tiia 2023; Traumainformoitu työote.
Jaakko Seikkula 2023; Dialogi parantaa - mutta miksi?
Kriisit ja kriisityö:
Poijula Soile 2018; Resilienssi
Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta.
www.traumaterapiakeskus.fi
Traumaterapiakeskus, erityisesti itsehoito http://traumaterapiakeskus.com/itsehoito/
Johanna Linner Matika – Tiia Hipp 2023(toim); Traumainformoitu työote
Kuntoutusosion kirjallisuus:
Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on?
Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä.
Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2021/04/Paivi_Rissanen.pdf
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332
Marjatta Martin & Kari Soronen 2022 (toim.) Toipumisorientaatio mielenterveyspalveluissa https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/65063/Martin_Marjatta-Soronen_Kari.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kirjallisuuskeskusteluseminaariin soveltuvat teokset: Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on? Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä. Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332
Moodlessa oppimismateriaali kokonaisuudessaan.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot.
Opetusta 12h verkossa. Opetuksessa aktivoivia ja osallistavia oppimistehtäviä luentojen yhteydessä.
Itsenäistä opiskelua 123h sisältäen erilaisia oppimistehtäviä ja mahdollisuuden tehdä myös työelämäyhteistyössä oppimistehtävän.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mielenterveyskuntoutuksen osiossa työelämäyhteistyössä tehtävä toiminallinen oppimistehtävä.
Opintojaksoon voi sisältyä asiantuntijavierailija opetuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus
Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä kontaktikertaa
Kriisityön tehtävä 27.2. mennessä
Mielenterveyskuntoutuksen tehtävä 21.3 mennessä
Tentti mielenterveysosiosta sovitaan opintojakson alussa
2. uusintapalautusmahdollisuus huhtikuu 2024
3. uusintapalautusmahdollisuus toukokuu 2024
tarkat tenttiajat sovitaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mielenterveyskuntoutuksen osiossa oppimistehtävä, jossa voi valita kirjallisuusseminaarin tai työelämäyhteistyössä tehtävän toiminnallisen oppimistehtävän, josta raportti.
Sisällön jaksotus
Orientaatio opintojaksoon
Mielenterveys- ja kriisityö
Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt
Mielenterveyskuntoutus
Näihin osioihin sisältyy myös mielenterveystyön lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä sekä suomalaisten mielenterveys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
- tunnistaa mielenterveyspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät
- tietää yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
- tietää kriisityön eri mahdollisuuksia ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
- tietää mielenterveyspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa selittää mielenterveyteen vaikuttavia sosiaalisia, kulttuurisia ja ympäristöllisiä tekijöitä
- osaa selittää ja kertoa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
- selittää kriisityön eri mahdollisuuksia ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
- ymmärtää mielenterveyspalvelujen merkityksen asiakkaan kuntoutumisessa ja osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä mielenterveyteen vaikuttavista sosiaalisista, kulttuurisista ja ympäristöllisistä tekijöistä
- osaa kuvata ja tietää yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
- osaa perustella kriisityön eri mahdollisuuksia ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
- osaa valita tietoon perustuen asiakkaan tarpeiden mukaisia mielenterveyspalveluja mielenterveyskuntoutukseen ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida mielenterveyteen vaikuttavia sosiaalisia, kulttuurisia ja ympäristöllisiä tekijöitä
- osaa kuvata ja tietää yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
- osaa vertailla kriisityön eri mahdollisuuksia ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
- osaa valita ja vertailla tietoon perustuen asiakkaan tarpeiden mukaisia mielenterveyspalveluja mielenterveyskuntoutukseen ohjauksessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mielenterveys- ja kriisityön oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt osiossa oppimistehtävä arvioidaan hylätty-5.
Mielenterveyskuntoutuksen osiossa joko kirjallisuusseminaari tai työelämäyhteistyössä tehtävä oppimistehtävä, joka raportoidaan. Tätä voi työstää läpi opintojakson. Kirjallisuusseminaarin valinneilla läsnäolovelvoite opetukseen kirjallisuusseminaarin ajankohtana. Arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Lopullisessa kokonaisarvioinnissa huomioidaan joko numeroa korottavasti tai laskevasti osallistuminen opetukseen sisältäen opetuksen aikaisten oppimistehtävien tekemisen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti.