Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun sijaishuolto (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 25.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 14.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sari Halttunen

Vastuuhenkilö

Sari Halttunen

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
- tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
- ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
- tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön

Sisältö

Sisältö:
- suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
- lapsen asema sijaishuollossa
- vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
- sijaishuolto kokemuksena
- sijaishuolto ammatillisena toimintana
- sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
- sijaishuollon valvonta
- jälkihuolto

Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus kevään 2024 II periodilla

Oppimateriaalit

Opintojakso pohjautuu uusimpaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskevaan tutkimustietoon, jota esitellään opintojakson sisältöihin liittyen. Arvioitavassa tehtävässä pakollisena lähteenä valinnaisten lähteiden lisäksi: Enroos,R & Heino,T & Pösö,T. (toim.) 2016. Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Tampere:Vastapaino



Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään lähdettä: Helavirta,S. & Halttunen,S. & Laakso,R.(toim. 2021). Sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ammatillisina käytäntöinä ja kokemuksina. Rovaniemi:Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 12/2021

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Luennot ja tuntiharjoitteet
Seminaari
Työelämävierailijat
Ryhmätehtävät
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajankohdat sovitaan opintojakson alussa.

Hylätyn arvosanan uusimisen tai hyväksytyn arvosanan korottamisen osalta noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty 0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä heikosti. Opiskelija tuntee sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä heikosti.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja heikosti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee heikosti sijaishuollon lähtökotia tai periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä suppeasti. Opiskelija tuntee joitakin sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä suppeasti.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja suppeasti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee suppeasti sijaishuollon lähtökohtia tai periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tunnistaa suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä. Opiskelija tunnistaa sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tietää suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä hyvin. Opiskelija tietää sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja hyvin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia esiin nostaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohdat sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tietävänsä sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaiset roolit erinomaisesti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia kriittisesti esiin nostaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia erinomaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja erinomaisesti ja kriittisiä näkökulmia esiin nostaen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia hyvin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja laajasti
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia suppeasti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja kapeasti.
Hylätty