Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön toteuttamisvaihe (5 op)

Toteutuksen tunnus: AMKO002-3050

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 16.02.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 06.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 120

Opettaja

  • Tiina Pekkala
  • Johanna Rintala
  • Outi Mattila
  • Panu Huczkowski
  • Sirpa Kaukiainen
  • Susanna Kantola
  • Heidi Jaakola

Vastuuhenkilö

Outi Mattila

Opiskelijaryhmät

  • RA72H22S
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
  • RA72H23KT
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa ja raportoida opinnäytetyötään suunnitelmansa mukaisesti.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Opinnäytetyön toteutus
- Opinnäytetyön ohjaukseen osallistuminen
- Työn etenemisen raportointi ohjaajalle ja toimeksiantajalle
- Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen

Aika ja paikka

Orientaatio opinnäytetyön toteuttamis- ja viimeistelyvaiheisiin 8.1.2025 klo 16.00-17.00 Zoom,
tallennetaan

Varaa opinnäytetyön aktiiviseen työstämiseen viikot 7-13 keväällä 2025.

Pienryhmäohjausajankohdat:

RYHMÄT RA72H23KT:
1. Pienryhmäohjaus 30.1.2025 klo 12.30-15.30 Zoom
2. Pienryhmäohjaus 27.2.2025 klo 12.30-15.30 Zoom
3. Pienryhmäohjaus 21.3.2025 klo 8.30-11.30 Zoom

RYHMÄ RA72H22S:
1. Pienryhmäohjaus 30.1.2025 klo 12.30-15.30 Zoom
2. Pienryhmäohjaus 27.2.2025 klo 12.30-15.30 Zoom
3. Pienryhmäohjaus 21.3.2025 klo 8.30-11.30 Zoom

Jokainen opiskelija tai opiskelijapari varaa opinnäytetyökohtaisen kieliasuohjauksen hyvissä ajoin ennen opinnäytetyön esitarkastusversion jättämistä suomen kielen opettajalta. Ohje ajanvaraukseen opinnäytetyön Moodlessa.

Oppimateriaalit

1. Hakala J. 2022. Hyvä, parempi, valmis Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus



2. Kostamo P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. 



3. Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-KUSTANNUS.



4. Opinnäytetyön sisällön mukaiset sosiaali- ja terveysalaa ja muut alaa sisällöllisesti tukevat tutkimukset ja kehittämishankkeiden raportit ja muut ajankohtaiset sote-alan aineistot.



5. Opinnäytetyöhön valitun tutkimus- tai kehittämismenetelmää tukeva aineisto esimerkiksi:



Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki:Tammi.



Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.



Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.



Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.



Kananen, J. 2011. Kvantti - kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä. Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä -Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas.Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.



Paasivaara, L., Suhonen, M. & Nikkilä, J. 2008. Innostavat projektit. 2008tai uudempi painos. Helsinki: Sairaanhoitajaliitto.



Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun AMK. Tampere:Suomen yliopistopaino.



Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2. korjattu painos. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja Sarja A73/2016. Turku: Turun yliopisto. TENKin tutkimuseettiset julkaisut.



Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.



Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 6.uudistettu painos. Latvia: Livonia Print.



Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy. Virtuaaliaineisto Finnassa ja tukiaineistot Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen ja parityöskentely.

Ohjaavan opettajan ohjaus pienryhmissä Zoomin välityksellä tai muulla ohjaajan kanssa sovitulla tavalla.

Ohjaavat opettajat ohjaavat ja tukevat työn etenemistä koulutuskohtaisen prosessin mukaisesti.

Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön toimeksiannon ja opinnäytetyösuunnitelman mukaisesti.
Toteutusvaihe vaatii säännöllistä ja pitkäjänteistä työskentelyä ja prosessi voi sisältää myös kehittämistoiminnan tavoitteiden ja toimintatapojen uudelleenarviointia.

Säännöllinen ja oma-aloitteinen vuorovaikutus ohjaajiin ja toimeksiantajaan auttavat opiskelijaa toteuttamaan työn. Opiskelija neuvottelee mahdollisista muutoksista työn ohjaajien kanssa ja dokumentoi työn ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden raportointiohjeistuksen mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön toteutus ja raportointi on hyväksytty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritusmerkintä 5 op, kun opiskelija on yhdessä ohjaavan opettajan arvioinut, että opiskelija on valmis siirtymään opinnäytetyön viimeistelyvaiheeseen.