Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S008-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 11.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia sekä kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
• muodostaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaa ja ymmärtää oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksensä merkityksen työssä.
Sisältö
• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys
Aika ja paikka
Kevät 2024 2. periodi
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
- Luennot, toiminnalliset työpajapäivät
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja/ tai välitehtävät
- Empatia työpaja 23.4.24
-Sovellettu akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kts. edellinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Perustentti ryhmässä ma 6.5.2024 klo 12.30-14 zoom
1. uusinta (yksilö) ti 21.5.2024 klo 8- 8.20 ja klo 17-17.20 (tähän tulee ilmoittautua 3 pv aiemmin spostiin)
2. uusinta (yksilö) ma 3.6.2024 klo 8-8.20 ja klo 17-17.20 (tähän tulee ilmoittautua 3 pv aiemmin spostiin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontaktitunneilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sovellettu akvaariotentti 0-5
Työpajapäivän toteutus hyväksytty/hylätty
Annetut välitehtävät on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Hylätty (0)
Ei täytä T1 kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1 Tunnistaa osittain sosiaalipedagogiikan keskeisiä lähtökohtia. Osoittaa jonkin verran kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa jonkin verran tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeiset osa-alueet. Kykenee tunnistamaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen merkityksen työssä. Kykenee soveltamaan sosiaalipedagogista työotetta osittain käytännön tilanteissa.
T2 Tunnistaa pääasiassa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia. Osoittaa kohtuullisesti kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa kohtuullisesti tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Hallitsee hyvin sosiaalipedagogiikan perusteet. Kykenee reflektoimaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen merkitystä työssä. Kykenee soveltamaan sosiaalipedagogista työotetta kohtuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti käytännön työssä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3 Tunnistaa hyvin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja niiden merkitystä. Osoittaa hyvää kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa hyvää tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Hallitsee laajasti sosiaalipedagogiikan keskeiset osa-alueet. Kykenee arvioimaan ja analysoimaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen merkitystä työssä. Kykenee soveltamaan sosiaalipedagogista työotetta tehokkaasti ja monipuolisesti ammatillisessa työssä.
H4 Hallitsee syvällisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohdat ja niiden moninaiset näkökulmat. Osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiseen työhön liittyen. Osoittaa erinomaista tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä. Syvällinen ja kattava hallinta sosiaalipedagogiikan perusteista. Kykenee kriittiseen analyysiin ja luovaan soveltamiseen oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen näkökulmista työssä. Kykenee kehittämään ja innovoimaan sosiaalipedagogista työtä ja työotteen soveltamista ammatillisessa työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Hallitsee laajasti ja syvällisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohdat sekä niiden yhteiskunnallisen kontekstin. Osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua sosiaalipedagogiikkaan liittyen ja kykenee haastamaan vakiintuneita näkökulmia. Osoittaa erinomaista tiedostavaa ajattelua omasta ammatillisesta kehityksestä ja kykenee reflektoimaan laajemmin oman toimintansa vaikutuksia. Syvällinen ja soveltava hallinta sosiaalipedagogiikasta ja sen monimutkaisista ulottuvuuksista. Kykenee luomaan uusia näkökulmia ja teoreettisia viitekehyksiä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksen tarkasteluun työssä. Kykenee syvälliseen ja moniulotteiseen soveltamiseen sosiaalipedagogisessa työssä, tuottaen innovatiivisia ratkaisuja ja edistäen käytännön kehitystä.