Siirry suoraan sisältöön

Liikunta ja terveys (2op)

Toteutuksen tunnus: LAER0738-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 02.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2024 - 02.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Ari Kunnari
Mikko Ojanaho
Vastuuopettaja
Ari Kunnari
Opintojakso
LAER0738

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija:
- osoittaa itsenäistä kasvuikäisten fyysiseen ja motoriseen kehitykseen, liikunnan ja terveyden yhteyteen ja niiden ohjaamiseen liittyvää tiedonhankintakykyä.
- ymmärtää fyysisten ominaisuuksien harjoittamisen merkityksen osana koululiikuntaa ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- hallitsee käytännössä jonkin fyysisen toimintakyvyn arviointiin tarkoitetun mittariston ja ymmärtää sen käytön pedagogiset perusteet

Toteutustavat

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset) 20 h
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 22 h (opetusmateriaalien rakentaminen, fyysisten ominaisuuksien mittaaminen)
Itsenäinen yksilötyöskentely 10 h (luentotentti)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien tekeminen ja luento- ja kirja- tentti.

Sisältö

- fyysinen ja motorinen kehitys lapsuudessa
- fyysisten ominaisuuksien mittaaminen ja harjoittaminen kasvuikäisillä
- koululaisen liikunta-aktiivisuuden edellytykset, rajoitukset ja mahdollisuudet
- terveyttä edistävä liikunta sekä liikunnan ja terveyden tutkittu yhteys
- tutustuminen/osallistuminen koulun liikuntaa lisääviin hankkeisiin ja toimenpideohjelmiin

Oppimateriaalit

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Taidoissa ja ymmärryksessä fyysisten ominaisuuksien mittaamisen perusteisiin sekä pedagogisessa käyttötarkoituksessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelija hallitsee fyysisten ominaisuuksien mittaamisen perusteet ja ymmärtää sen pedagogisen käyttötarkoituksen. Eri osa-alueiden hallinnassa voi olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelija hallitsee erinomaisesti fyysisten ominaisuuksien mittaamisen perusteet ja ymmärtää ja osaa kriittisesti tarkastella sen pedagogista käyttötarkoitusta.

Siirry alkuun