Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL43-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 10.02.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen

Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät

  • KA72G21S
    Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen ja soveltaa sitä käytäntöön. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.

Sisältö

Ikääntyneen väestön palveluntuottajat; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori
Ikääntyvän väestön palveluiden tuottaminen strategialähtöisesti (EU, valtio, kunnat, yksikkö)
Palveluohjaus osana ikääntyneen väestön palveluita
Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö
Asiakastietojen käsittely ja kirjaaminen

Aika ja paikka

Opintojakson teoriaosuus toteutuu ajalla 12.1.2023 - 10.2.2023 Kemin kampuksella ja osittain etäopetuksena määritettyinä päivinä.

Oppimateriaalit

Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes. Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes. Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto. Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press. Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL. Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry. Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon orientoituminen alustavan luennon ja opintojakson tehtävien kautta. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien tehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot mahdollisuuksien mukaan.
Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija rakentaa omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa teoriaopintojen ajan ennen käytännön harjoittelua. Lisäksi opiskelijat toteuttavat parityönä Case-harjoitustehtävän. Teoriaopintojakson lopussa opiskelijat suorittavat palveluohjauksen kokonaisuuteen liittyvän tentin. Opettajat ohjaavat oppimisprosessia opintojakson aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Teoriaopinnot on suoritettava hyväksytysti ennen harjoittelun aloittamista. Hyväksytysti suoritettujen teoriaopintojen jälkeen käynnistyy opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa, joka toteutuu ajalla 13.3.2023- 5.5.2023. Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 27.2.2023-3.3.2023 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 8.5.2022-12.5.2022. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa ja niille osallistumista edellytetään.
Englanniksi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella, jotka arvioidaan arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä ja kirjata asiakastietoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ja havainnollistaa asiakastyöesimerkein ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata ja valita tarkoituksenmukaisia orientaatioita palveluohjaukseen asiakastyössä. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi tarvittavia asiakastietoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata, havainnollistaa asiakastyöesimerkein, soveltaa ja arvioida kriittisesti ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata, vertailla sekä kriittisesti arvioida ja valita erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja ja työskennellä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti kirjata tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, sekä annettujen tehtävien hyväksyttävää suorittamista.
Opintojakson arviointi toteutetaan seuraavien arviointikriteerien mukaan:
Tyydyttävä
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa ohjatusti työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palvelujen koordinoimiseksi. Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa luetella keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa ohjatusti dokumentoida tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Hyvä
Opiskelija osaa kuvata ja valita tarkoituksenmukaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palvelujen koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Kiitettävä
Opiskelija osaa kuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioida erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palvelujen koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Opintojakson aikana kehittävää arviointia toteutetaan oppimistehtävien ohjaamisessa. Vertaisarviointia hyödynnetään oppimistehtävien reflektoinneissa. Henkilökohtaisessa oppimistehtävässä opiskelija rakentaa ja arvioi omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa ja sen kehittymistä. Paritehtävänä toteutettavassa Case-harjoitustehtävässä arvioidaan palveluohjauksellisen työotteen kuvaamisen laaja-alaisuutta ja valintojen perustelua, sekä teoriatiedon ja käytännön yhteensovittamisen kuvaamista Case-tapauksessa.

Lopputentillä syvennetään edelleen opintojakson tavoitteiden mukaista teoriatiedon hallintaa.

Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.
Englanniksi