Työelämän kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: Y9992COJ-19016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 05.12.2022
Ajoitus
18.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 170
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Heikki Hannola
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö
Tuulikki Keskitalo
Opiskelijaryhmät
-
R31YH22SDigiajan palvelujohtaminen, syksy 2022
-
R64Y22SKestävän tuotannon kehittäminen, syksy 2022
-
R31YT22STiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2022
-
R72Y22STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Hän tuntee ja osaa arvioida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämisennäkökulmasta uusia ratkaisuja ja käytänteitä luoden sekä luotettavaa uutta tietoa tuottaen.
Hän tunnistaa ja osaa hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien tuloksista eri sidosryhmille.
Sisältö
- Työelämän tutkimuksellinenkehittäminen
- Osallistavat tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Työelämän kehittämisen rahoitusmahdollisuudet
- Viestintä työelämän kehittämistehtävissä.
Aika ja paikka
Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 18.8.2022 ja sulkeutuu 20.12.2022.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.
Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro.
Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.
Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna. Opintojaksoon kuuluu aiheeseen perehdyttäviä verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijaa tarkastelemaan työelämän kehittämistä ja tutkimista sekä aikaisemman tiedon valossa että käytännön näkökulmasta. Opiskelumateriaalit, oppimistehtävät ja tehtävien palautus tapahtuvat Moodle-oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1-T2
Osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa ja johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee käyttämään työelämän kehittämisen menetelmiä. Tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tuloksista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3-H4
Osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa ja johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee käyttämään monipuolisesti työelämän tutkiimuksellisia kehittämisen menetelmiä.Osaa hyödyntäätyöelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tuloksista selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä K5
Osaa johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti johtamaa työelämän kehittämisen menetelmiä. Osaa arvioida työelämän kehittämisen rahoitusmahdollisuuksia ja viestiä vakuuttavasti työelämän kehittämisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijoiden osaamisen arviointi pohjautuu opintojakson oppimistehtäviin ja perustuu opintojakso arviointikriteereihin.
Hylätty (0)
Opintojakson oppimistehtävät eivät sisällöllisesti vastaa opintojaskon tavoitteisiin tai niitä ei ole suoritettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa ja johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee käyttämään työelämän kehittämisen menetelmiä. Tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tuloksista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa ja johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee käyttämään monipuolisesti työelämän tutkiimuksellisia kehittämisen menetelmiä.Osaa hyödyntäätyöelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tuloksista selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti johtamaa työelämän kehittämisen menetelmiä. Osaa arvioida työelämän kehittämisen rahoitusmahdollisuuksia ja viestiä vakuuttavasti työelämän kehittämisestä.