Siirry suoraan sisältöön

Erilaiset asiatekstit (2op)

Toteutuksen tunnus: XKIR0002-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.07.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2021 - 02.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Opettajat
Milla Södö
Opintojakso
XKIR0002

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin tarkoituksena on lisätä tekstilajitietoisuutta, jolloin tavoitteena on
1. tiedostaa tekstilaji erilaisten rakenteellisten, sisällöllisten ja tyylillisten valintojen lähtökohdaksi
2. rohkaista persoonalliseen vai vaihtelevaan tekstin tuottamiseen
3. oppia analysoimaan ja tulkitsemaan tekstiä nimenomaan tekstilajilähtöisesti.

Kurssin käytyään opiskelija osaa
1. tunnistaa erilaisten tekstilajien edellyttämät erilaiset rakenteelliset, sisällölliset ja tyylilliset vaatimukset
2. analysoida ja tulkita tekstiä tekstilajilähtöisesti
3. tarkastella tekstin toimivuutta tekstilajin omat lähtökohdat huomioon ottaen.

Toteutustavat

Kurssi koostuu luento-opetuksesta, pienryhmätyöskentelystä, opettajan antamasta ohjauksesta sekä itsenäisestä työskentelystä. Luento-opetuksessa esitellään kurssin keskeiset tavoitteet ja tieteelliset lähtökohdat. Pienryhmissä ja itsenäisessä työskentelyssä aktivoituu opiskelijan aikaisempi tietämys. Jokainen opiskelija kirjoittaa kurssin aikana 2-3 lyhyehköä eri tekstilajiin kuuluvaa asiatekstiä. Opiskelija voi myös käyttää materiaalinaan aikaisemmin kirjoittamiaan asiatekstejä. Osin opiskelijat voivat valita kurssin kokonaisajasta itselleen ja pienryhmälleen sopivat ajankohdat. Siten vain osa kokoontumiskerroista on kaikille yhteisiä ja pakollisia.

Suoritustavat

Läsnäolo kaikissa pienryhmien kokoontumisissa ja aktiivinen osallistuminen tekstien työstämiseen. Hyväksytyt tekstit.

Sisältö

Kurssi perehdyttää erilaisten asiatekstien (artikkeli, arvostelu, referaatti, essee jne.) vaatimuksiin. Tekstien kirjoittamisessa päähuomio kiinnitetään tekstilajilähtöisyyteen. Niiden toimivuutta tarkastellaan tällöin ennen kaikkea tilanteesta käsin ja liikkeelle lähdetään tekstikokonaisuudesta kohti pienempiä tekstin osia, kappaleita ja lauseita. Vertailukohtana on tällöin jonkinlainen prototyyppinen tekstilaji, esimerkiksi artikkeli tai arvostelu. Muut seikat, kuten oikeakielisyys, otetaan huomioon niin paljon kuin mahdollista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kurssin suoritus arvioidaan hyväksytty - hylätty-asteikolla. Hyväksyttyyn suorittamiseen kuuluu tehtävien tehtävänannon mukainen tekeminen ja aktiivinen läsnäolo.

Esitietovaatimukset

Lukio tai vastaavat opinnot.

Siirry alkuun