Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK027-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

16.03.2022 - 18.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 25

Opettaja

  • Merja Koikkalainen
  • Simo Rontti

Vastuuhenkilö

Merja Koikkalainen

Opiskelijaryhmät

  • R81Y21S
    Innovatiivinen matkailualan johtaminen, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.

Sisältö

- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu on seuraava:
16.3. Klo 17-18.30 Aloitusluento (Teams)
13.4. klo 17-18.30 Kontaktiluento/väliohjaus (Teams)
(13.5. Harjoitustöiden palautuksen määräaika)
18.5. klo 17-19 Päätösluento (harjoitustöiden reflektointi ja opponointi) Teams

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Teams -ympäristössä.

Keskeisenä suorituksena opintojaksolla on 4-hengen ryhmissä tehtävä harjoitustyö.
Harjoitustyö koostuu osatehtävistä, joiden kautta ryhmässä kehitetään case-projektiksi valittua palvelua.

Kontaktiluentojen välissä Teams-ympäristöön tulee osatehtäviä tukevia itseopiskelumateriaaleja.

Linkki kurssin Teams-kanavalle lähetetään opiskelijoille viikko ennen aloitusluentoa, jolloin opiskelijat voivat muodostaa harjoitustyöryhmät annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
-osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien
osallistamisessa
-osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
-osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa
-löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen