Digitaaliset liiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: T42T160OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.08.2022
Ajoitus
24.08.2022 - 16.09.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Pekka Reijonen
Vastuuhenkilö
Pekka Reijonen
Opiskelijaryhmät
-
TA42T21STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Tunnet digitaalisen liiketoiminnan keskeiset käsitteet, elementit ja tekijät. Osaat dokumentoida liiketoimintamalleja soveltuvien työkalujen avulla. Osaat analysoida liiketoimintamalleja ja selittää millä tavalla digitaaliset teknologiat ja palvelut mahdollistavat ja tukevat niiden toteuttamista.
Sisältö
Tällä opintojaksolla perehdyt yrityksen liiketoiminnan kuvaamiseen ja selittämiseen. Tutustut erilaisiin liiketoimintamalleihin. Pohdit miksi ja millä tavalla digitaaliset teknologiat ja palvelut muuttavat, mahdollistavat ja/tai tukevat liiketoiminnan rakenteita ja prosesseja. Käsittelet ajankohtaisia liiketoimintaa muokkaavia ilmiöitä ja pohdit niiden merkitystä liiketoimintamalleihin.
Aika ja paikka
24.08.2022 - 16.09.2022 maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 17:00 - 21:45 Zoom-yhteydellä.
Oppimateriaalit
9781118968079 Osterwalder, Alexander, et al. Value Proposition Design : How to Create Products and Services Customers Want, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central. 9780470901038 Osterwalder, Alexander, and Yves Pigneur. Business Model Generation : A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, edited by Tim Clark, John Wiley & Sons, Incorporated, 2010. ProQuest Ebook Central. 978-952-14-3823-3 Koponen, Johannes. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit - Kuinka muutos tehdään. Alma Talent | Helsinki 2019. AlmaTalent bisneskirjasto.
Opetusmenetelmät
Ongelmalähtöistä ja ryhmälähtöistä oppimista sovelletaan silloin kun se on sopivaa. Opiskelijat etsivät tietoa ja ratkaisevat esiteltyyn aiheeseen liittyviä ongelmia. Erilaisia aktivoivia opetusmenetelmiä käytetään sikäli kun ne sopivat opetettavalle ryhmälle ja opetusympäristöön. Jos mahdollista, ohjelmistoteollisuuden valikoituja käytänteitä saatetaan soveltaa opetuksessa. Opettaja ohjaa oppimisprosessia lyhyiden johdantoluentojen ja/tai esittelee aiheeseen liittyvää materiaalia johon opiskelija tutustuu ennen harjoituksia. Opettaja valmistelee oppimisen puitteet ja valmentaa opiskelijoita opiskelemaan. Opetusta saatetaan antaa sekä kampuksella että digitaalisten apuvälineiden avulla etäopetuksena. Päähuomio on ohjatussa tiedon haussa ja haetun tiedon soveltamisessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat liiketoimintamallin suppeasti. Kuvailet yrityksen toimintaa ja sen hyödyntämiä digitaalisia teknologioita ja palveluita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kuvaat liiketoimintamallin. Selität liiketoimintamallia sekä digitaalisten teknologioiden ja palveluiden merkitystä liiketoimintamallin toteutuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kuvaat liiketoimintamallin parhaiden käytänteiden mukaisesti. Selität ja perustelet liiketoimintamallia sekä digitaalisten teknologioiden ja palveluiden merkitystä teorioiden ja käytännön esimerkkien avulla. Pohdit vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa kuvattua liiketoimintamallia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöllistä oppimisprosessiasi ja sen tuloksia arvioidaan kurssin toteutuksen eri vaiheissa. Arviointikriteerit noudattavat kurssikuvauksessa kerrottuja kriteerejä. Avioitavien tehtävien kuvauksissa voidaan esittää tarkempia kriteerejä.