Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset liiketoimintamallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: T42T160OJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 17.08.2022

Ajoitus

24.08.2022 - 16.09.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Pekka Reijonen

Vastuuhenkilö

Pekka Reijonen

Opiskelijaryhmät

  • TA42T21S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Tunnet digitaalisen liiketoiminnan keskeiset käsitteet, elementit ja tekijät. Osaat dokumentoida liiketoimintamalleja soveltuvien työkalujen avulla. Osaat analysoida liiketoimintamalleja ja selittää millä tavalla digitaaliset teknologiat ja palvelut mahdollistavat ja tukevat niiden toteuttamista.

Sisältö

Tällä opintojaksolla perehdyt yrityksen liiketoiminnan kuvaamiseen ja selittämiseen. Tutustut erilaisiin liiketoimintamalleihin. Pohdit miksi ja millä tavalla digitaaliset teknologiat ja palvelut muuttavat, mahdollistavat ja/tai tukevat liiketoiminnan rakenteita ja prosesseja. Käsittelet ajankohtaisia liiketoimintaa muokkaavia ilmiöitä ja pohdit niiden merkitystä liiketoimintamalleihin.

Aika ja paikka

24.08.2022 - 16.09.2022 maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 17:00 - 21:45 Zoom-yhteydellä.

Oppimateriaalit

9781118968079 Osterwalder, Alexander, et al. Value Proposition Design : How to Create Products and Services Customers Want, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central. 9780470901038 Osterwalder, Alexander, and Yves Pigneur. Business Model Generation : A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, edited by Tim Clark, John Wiley & Sons, Incorporated, 2010. ProQuest Ebook Central. 978-952-14-3823-3 Koponen, Johannes. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit - Kuinka muutos tehdään. Alma Talent | Helsinki 2019. AlmaTalent bisneskirjasto.

Opetusmenetelmät

Ongelmalähtöistä ja ryhmälähtöistä oppimista sovelletaan silloin kun se on sopivaa. Opiskelijat etsivät tietoa ja ratkaisevat esiteltyyn aiheeseen liittyviä ongelmia. Erilaisia aktivoivia opetusmenetelmiä käytetään sikäli kun ne sopivat opetettavalle ryhmälle ja opetusympäristöön. Jos mahdollista, ohjelmistoteollisuuden valikoituja käytänteitä saatetaan soveltaa opetuksessa. Opettaja ohjaa oppimisprosessia lyhyiden johdantoluentojen ja/tai esittelee aiheeseen liittyvää materiaalia johon opiskelija tutustuu ennen harjoituksia. Opettaja valmistelee oppimisen puitteet ja valmentaa opiskelijoita opiskelemaan. Opetusta saatetaan antaa sekä kampuksella että digitaalisten apuvälineiden avulla etäopetuksena. Päähuomio on ohjatussa tiedon haussa ja haetun tiedon soveltamisessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kuvaat liiketoimintamallin suppeasti. Kuvailet yrityksen toimintaa ja sen hyödyntämiä digitaalisia teknologioita ja palveluita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat liiketoimintamallin. Selität liiketoimintamallia sekä digitaalisten teknologioiden ja palveluiden merkitystä liiketoimintamallin toteutuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kuvaat liiketoimintamallin parhaiden käytänteiden mukaisesti. Selität ja perustelet liiketoimintamallia sekä digitaalisten teknologioiden ja palveluiden merkitystä teorioiden ja käytännön esimerkkien avulla. Pohdit vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa kuvattua liiketoimintamallia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilöllistä oppimisprosessiasi ja sen tuloksia arvioidaan kurssin toteutuksen eri vaiheissa. Arviointikriteerit noudattavat kurssikuvauksessa kerrottuja kriteerejä. Avioitavien tehtävien kuvauksissa voidaan esittää tarkempia kriteerejä.