Siirry suoraan sisältöön

Työllistymisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Martti Ainonen
Vastuuopettaja
Martti Ainonen
Ryhmät
KA71S22K
Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Opintojakso
K700BE18

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kontaktitunnit ja etäopetus vahvistetun lukujärjestyksen mukaisesti.
Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestunnin välillä.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee työmarkkinoiden toimintalogiikan ja keskeiset työllistymiseen liittyvät lainsäädäntöön perustuvat palvelumuodot
- tietää työllistymiseen liittyvät palvelut ja palveluprosessit ja osaa soveltaa niitä työssä
- osaa tukea ja ohjata ihmistä työllistymiseen ja ammatillisen polun etsimiseen liittyvissä kysymyksissä

Sisältö

Sisältö:
- työvoimapolitiikka
- työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
- työvoimapalvelujen palveluprosessit ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö
- yksilöllinen ja ryhmäohjaus

Aika ja paikka

8.1.-16.3.2024.

Oppimateriaalit

-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys

-Koistinen, Pertti (2014) Työ, työvoima & politiikka. Vastapaino. Tampere 2014

-Lindberg Erja, Mäkinen Annukka, Laakso Merja (toim.) (2014). Työllisyyden keittokirja. Suomen Kuntaliitto

-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.

-Pietiläinen, R., Räty, R., Isometsä, P., Lindh, J., Pulju, K., Raappana, M. & Romakkaniemi, M. (2017). Lappilaisen nuoren tulevaisuutta tukemassa: SOKU-hankkeessa tehtyä, koettua ja uusia visioita. Lapin ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-162-7 />
-Pietiläinen, R. & Korkeasalo, H. (2014) Vertaistuella oivalluksia omien suunnitelmien eteenpäin viemiselle. Kemiläisen työllistämisprojektin ”Hyppyri -tiimivalmennus” LAPIN AMK: N JULKAISUJA. Sarja B. Raportit ja selvitykset 5/2014 

https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=ff886f86-4d12-42bb-ab92-d87fb1f40460 />
-Sandelin, Iris (2014) Kuntouttava työtoiminta asiakkaiden kokemana. Kirjallisuuskatsaus asiakkaiden toiminnalle antamista merkityksistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 8/2014. 21 sivua. Helsinki 2014. ISBN 978-952-302-154-9 (verkkojulkaisu)



-Salmi, E. & Savela-Vilmari, K. (toim.) (2021) Yhteiskunnallinen yrittäjyys suomessa malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu. DIAK työelämä 24. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-387-2

-Savolainen Hanne (2015) Tuetun työllistymisen palvelua tarvitsevan TE-toimiston asiakkaan palveluprosessi. LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU. Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen

koulutusohjelma, ylempi AMK Opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/handle/10024/89682 />
-TE-palvelujen asiakkuuslinjaukset (2013). Työ- ja elinkeinoministeriö. Kirje.

https://kotouttaminen.fi/documents/3464316/4201921/TE-palvelujen_asiakkuuslinjaukset_101213.pdf/2a0b723f-03c8-4487-ad6b-1d1b7f9a3fda />
-Tomppo Jaana, Juppi Pirita, Myllymäki Päivi ja Aronpää Maija-Liisa (toim.) (2018)

Voimaa vertaisista. Työelämävalmiuksien kehittäminen työttömien ja maahanmuuttajien ohjatussa ryhmätoiminnassa. Turun AMK raportteja 250. Turku 2018. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166951.pdf (referaatti)

-Työ- ja elinkeinoministeriö 2021. Työpoliittinen aikakauskirja. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja />


Verkkosivuja:

-Ohjaamo. https://ohjaamot.fi/etusivu />
-Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916 />
-Sosiaalihuoltolaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301



-https://tyomarkkinatori.fi/ />
-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu />
-Työ- ja elinkeinopalvelut. https://www.te-palvelut.fi/te/fi/


Opetusmenetelmät

Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana.
Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.

Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta.
Referaatti tehtävä ja Moodle alustalla käytävä keskustelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus.
Läsnäolovelvoite 80%. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. tentti viikolla 12. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
2. tentti viikolla 16. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
3. tentti viikolla 21. Tarkempi ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa ensimmäisellä kerralla.

Referaatti tehtävän palautus vastaavasti viimeistään näillä viikoilla 12, 16 ja 21.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti. Tentittävät teokset ovat:
-Koistinen, Pertti (2014) Työ, työvoima & politiikka. Vastapaino. Tampere 2014
-Lindh, J. "Sosiaalinen kuntoutus" sekä Pulju, Raappana & Isometsä "Potkurin kyydissä ja ohjaksissa Tehtyä, koettua ja tärkeitä askelia" teoksessa Pietiläinen, R., Räty, R., Isometsä, P., Lindh, J., Pulju, K., Raappana, M. & Romakkaniemi, M. (2017). Lappilaisen nuoren tulevaisuutta tukemassa: SOKU-hankkeessa tehtyä, koettua ja uusia visioita. Lapin ammattikorkeakoulu.
-TE-palvelujen asiakkuuslinjaukset (2013). Työ- ja elinkeinoministeriö. Kirje.
https://kotouttaminen.fi/documents/3464316/4201921/TE-palvelujen_asiakkuuslinjaukset_101213.pdf/2a0b723f-03c8-4487-ad6b-1d1b7f9a3fda
--Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus opiskelijan työnä 5 op eli noin 135 h.
Opiskelijan työ jakaantuu kontakti- ja etäopetukseen (n. 20%),
Moodle alustalla työskentelyyn ja tehtävien tekoon siellä (n. 60%) sekä
valmistautumiseen ja osallistumiseen tenttiin (n, 20%).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän osaa raportoida palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja arvioi asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun