Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL44OJ-19007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Pyyny
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia paikallisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
- tietää lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja lastensuojelun palvelujärjestelmän
- tunnistaa lastensuojelutarpeen taustatekijöitä ja osaa arvioida lastensuojelun palvelutarpeet
Sisältö:
- lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
- lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
- lastensuojelun palvelutarpeen arviointi
- avohuollon tukitoimet
- avohuollon sijoitus
- kiireellinen sijoitus
- huostaanotto
Sisältö
- lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
- lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
- lastensuojelutarpeen arviointi
- avohuollon tukitoimet
- avohuollon sijoitus
- kiireellinen sijoitus
- huostaanotto
Aika ja paikka
Kosmos 10.1-4.3.2021
Oppimateriaalit
Moodlemateriaali, ajankohtainen lastensuojelututkimus (sähköiset julkaisut), verkkomateriaali, keskeinen lainsäädäntö, muu soveltuva aineisto (esim. artikkelit, kirjallisuus)
Opetusmenetelmät
Keskusteleva kontakti-/lähiopetus
Yksilöllinen työskentely, ryhmätyöskentely
Harjoitukset (case opetus)
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen lastensuojelussa toimivan asiantuntijavierailu/-luento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Akvaariotentti opintojakson päätyttyä (viikko 9).
Uusintamahdollisuus viikolla 12/13
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Sisällön jaksotus
Viikko 2: lastensuojelutyön ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset (mm. kv- ja kansalliset asiakirjat)
-lastensuojelullisen tuen/tarpeen taustatekijät
-palvelutarpeen arviointi
Viikko 3: lastensuojelutyön prosessit
-avohuollon tukitoimet ja prosessin vaiheet
Viikko 5-6: lastensuojelutyön prosessit ja erityisteemat
-sijoitus/huostaanotto
Viikko 8: erityisteemat
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän erinomaisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi (tentti), suullinen opiskelija- ja opettajapalaute oppimistehtäviin. Läsnäolo 80%.
Kiitettävä 5:
Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin käytössä olleeseen materiaaliin, ja pohdiskelee syvällisesti sekä monipuolisesti teemojen antia. Kaikkia keskeisiä osa-alueita on käsitelty erittäin hyvin ja essee etenee loogisesti. Kieliasu on moitteetonta ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti.
Hyvä 4:
Opiskelija on perehtynyt hyvin käytössä olleeseen materiaaliin ja osoittaa kykyä hyödyntää aineistoja luovasti. Aihealueet ovat hyvin hallinnassa ja ohjeistetut alueet on käsitelty. Työ on varsin selkeästi rakennettu ja etenee loogisesti. Kieliasu on hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeiden mukaisesti.
Hyvä 3:
Opiskelija on perehtynyt käytössä olleeseen materiaaliin suhteellisen hyvin. Teemat ovat pääosin hallinnassa ja tärkeimmät osa-alueet on käsitelty. Aihealueen sisällöllinen käsittely jää kuitenkin jossain määrin puutteelliseksi/pinnalliseksi. Työ etenee loogisesti. Kieliasu on melko hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttään materiaaliin, mutta tuotos on suppea/referaatinomainen. Asioiden reflektointi on vähäistä tai joitakin teeman selkeästi keskeisiä osa-alueita ei ole käsitelty lainkaan. Työ etenee pääosin loogisesti. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on jonkin verran puutteita.
Tyydyttävä 1:
Opiskelija esittää materiaaliin liittyviä asioita suppeasti/ luettelomaisesti/suorina lainauksina ja /tai referaattina. Vain osa teeman keskeisistä osa-alueista on käsitelty. Tekstin perusteella perehtyminen aihealueeseen on puutteellista, vaikkakin perustietämys aihealueesta on jossain määrin hallinnassa. Työn etenemisessä on epäloogisuutta. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on puutteita.
Hylätty 0 :
Opiskelija esittää hyvin vähän näyttöä materiaaliin perehtymisestä ja aihealueen hallinnasta. Työ ei vastaa varsinaiseen tehtäväksi antoon. Työ perustuu tekstien referointiin. Työn sisältö on epälooginen. Kieliasu hyvin puutteellinen. Lähteitä ei ole käytetty ohjeen mukaisesti.