Fysioterapeutti ennaltaehkäisevän toiminnan osaajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: R705FL22-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 25.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 28.01.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 63
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anne Rautio
- Paula Yliniemi
- Tanja Kyykkä
- Johanna Husa-Russell
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Ajoitusryhmät
- A1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- A2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- B3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- B4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA75F21SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Koulutusryhmat
- A1
- A2
- B3
- B4
Tavoitteet
Tiedät suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveyden edistämistyössä.
Tunnistat asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat viestintä- ja neuvottelutaidot.
Sisältö
Teema 1: Terveyden edistäminen
Suomalaisten keskeiset kansansairaudet
Fysioterapeutti terveyden edistäjänä
Terveyden edistämisen tavoitteet ja menetelmät, terveyden edistämisen ohjelmat (valtakunnallinen ja paikallinen taso)
Terveysliikunnan mahdollisuudet terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen aiheet syventyvät opintojaksossa R705FL23 English for Physiotherapists
Teema 2: Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus
Ihmiskäsitys
Vuorovaikutustaidot ja dialogisuus
Motivoiva haastattelu
Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Haasteelliset asiakkaat
Teema 3: Viestintä fysioterapeutin työssä
Hyvän viestinnän elementit
Kokous- ja neuvottelutaidot
Aika ja paikka
3.- 28.1.2022 Rantavitikan kampus ja LapinAMK moodle.
Oppimateriaalit
Skhole- verkkokoulutusmateriaali.
Terveysportti.
THL:n verkkosivusto.
Aittasalo M. 2016. Vaikuttavaa liikuntaneuvontaa aikuisille ― haasteita ja ratkaisuja. Fysioterapia 6/2016, 10.
Kiviluoto L. & Harmokivi-Saloranta P. 2018. Liikuntaneuvonnan ryhmästä tukea liikunnan lisäämiseen. Fysioterapia 4/2018, 42.
Pasanen S. 2015. Salutogeneesi terveyden edistämisessä: haastattelu asiantuntijoille. Pro gradu –tutkielma. Terveystieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto.
Pietilä A-M. (toim.). 2012. Terveyden edistäminen – teoriasta toimintaan. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Seriola L. 2015. Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Videoluento 26.8.2015. Moniviestin, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Opetusvideot.
Vertio H. 2003. Terveyden edistäminen. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Muu lukukausisuunnitelman opintojaksokuvauksessa osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu verkossa kontaktiopetuksena, opiskelijan itsenäisenä opiskeluna sekä kontaktipäivänä koululla.
Sisällön jaksotus
Teemat:
TEEMA 1. TERVEYDEN EDISTÄMINEN
Suomalaisten keskeiset kansansairaudet
Kuntoutus
Terveyden edistämisen tavoitteet ja menetelmät, terveyden edistämisen ohjelmat (valtakunnallinen ja paikallinen taso)
Fysioterapeutti terveyden edistäjänä
Motivoiva haastattelu
Terveysliikunnan mahdollisuudet terveyden edistämisessä
TEEMA 2: ASIAKKAAN KOHTAAMINEN JA VUOROVAIKUTUS
Ihmiskäsitys
Vuorovaikutustaidot ja dialogisuus
Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
Haasteelliset asiakkaat
TEEMA 3. VIESTINTÄ
Hyvän viestinnän elementit
Kokous- ja neuvottelutaidot
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tiedät asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.
T2
Tunnistat suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tunnistat asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Osaat kuvata ja selittää terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveyden edistämistyössä.
Tunnistat erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin sopivat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaidot.
H4
Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja perustellen kuvata niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Tiedät laajasti terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja fysioterapeutin vaikutusmahdollisuudet terveydenedistämistyössä.
Tunnistat ja osaat valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat arvioida suomalaisten keskeisiä kansansairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Osaat arvioida keskeisiä terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja analysoida fysioterapeutin roolia terveyden edistämistyössä.
Tunnistat ja osaat perustellen valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Skholen verkko-opinnot: Sisätaudit, hyl-K5, psykiatriset sairaudet hyl-K5.
Pienryhmätehtävät hyl-K5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
Tiedät suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tiedät asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.
T2
Tunnistat suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tunnistat asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3
Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Osaat kuvata ja selittää terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveyden edistämistyössä.
Tunnistat erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin sopivat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaidot.
H4
Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja perustellen kuvata niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Tiedät laajasti terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja fysioterapeutin vaikutusmahdollisuudet terveydenedistämistyössä.
Tunnistat ja osaat valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat arvioida suomalaisten keskeisiä kansansairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Osaat arvioida keskeisiä terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja analysoida fysioterapeutin roolia terveyden edistämistyössä.
Tunnistat ja osaat perustellen valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.