Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapeutti ennaltaehkäisevän toiminnan osaajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: R705FL22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 25.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 28.01.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 63

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anne Rautio
  • Paula Yliniemi
  • Tanja Kyykkä
  • Johanna Husa-Russell

Vastuuhenkilö

Johanna Husa-Russell

Ajoitusryhmät

  • A1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • RA75F21S
    Fysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Koulutusryhmat

  • A1
  • A2
  • B3
  • B4

Tavoitteet

Tiedät suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveyden edistämistyössä.
Tunnistat asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat viestintä- ja neuvottelutaidot.

Sisältö

Teema 1: Terveyden edistäminen
Suomalaisten keskeiset kansansairaudet
Fysioterapeutti terveyden edistäjänä
Terveyden edistämisen tavoitteet ja menetelmät, terveyden edistämisen ohjelmat (valtakunnallinen ja paikallinen taso)
Terveysliikunnan mahdollisuudet terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen aiheet syventyvät opintojaksossa R705FL23 English for Physiotherapists

Teema 2: Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus
Ihmiskäsitys
Vuorovaikutustaidot ja dialogisuus
Motivoiva haastattelu
Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Haasteelliset asiakkaat

Teema 3: Viestintä fysioterapeutin työssä
Hyvän viestinnän elementit
Kokous- ja neuvottelutaidot

Aika ja paikka

3.- 28.1.2022 Rantavitikan kampus ja LapinAMK moodle.

Oppimateriaalit

Skhole- verkkokoulutusmateriaali.
Terveysportti.
THL:n verkkosivusto.
Aittasalo M. 2016. Vaikuttavaa liikuntaneuvontaa aikuisille ― haasteita ja ratkaisuja. Fysioterapia 6/2016, 10.
Kiviluoto L. & Harmokivi-Saloranta P. 2018. Liikuntaneuvonnan ryhmästä tukea liikunnan lisäämiseen. Fysioterapia 4/2018, 42.
Pasanen S. 2015. Salutogeneesi terveyden edistämisessä: haastattelu asiantuntijoille. Pro gradu –tutkielma. Terveystieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto.
Pietilä A-M. (toim.). 2012. Terveyden edistäminen – teoriasta toimintaan. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Seriola L. 2015. Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Videoluento 26.8.2015. Moniviestin, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Opetusvideot.
Vertio H. 2003. Terveyden edistäminen. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Muu lukukausisuunnitelman opintojaksokuvauksessa osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opetus toteutuu verkossa kontaktiopetuksena, opiskelijan itsenäisenä opiskeluna sekä kontaktipäivänä koululla.

Sisällön jaksotus

Teemat:

TEEMA 1. TERVEYDEN EDISTÄMINEN
Suomalaisten keskeiset kansansairaudet
Kuntoutus
Terveyden edistämisen tavoitteet ja menetelmät, terveyden edistämisen ohjelmat (valtakunnallinen ja paikallinen taso)
Fysioterapeutti terveyden edistäjänä
Motivoiva haastattelu
Terveysliikunnan mahdollisuudet terveyden edistämisessä

TEEMA 2: ASIAKKAAN KOHTAAMINEN JA VUOROVAIKUTUS
Ihmiskäsitys
Vuorovaikutustaidot ja dialogisuus
Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
Haasteelliset asiakkaat


TEEMA 3. VIESTINTÄ
Hyvän viestinnän elementit
Kokous- ja neuvottelutaidot

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tiedät asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.

T2
Tunnistat suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tunnistat asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Osaat kuvata ja selittää terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveyden edistämistyössä.
Tunnistat erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin sopivat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaidot.

H4
Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja perustellen kuvata niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Tiedät laajasti terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja fysioterapeutin vaikutusmahdollisuudet terveydenedistämistyössä.
Tunnistat ja osaat valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida suomalaisten keskeisiä kansansairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Osaat arvioida keskeisiä terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja analysoida fysioterapeutin roolia terveyden edistämistyössä.
Tunnistat ja osaat perustellen valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Skholen verkko-opinnot: Sisätaudit, hyl-K5, psykiatriset sairaudet hyl-K5.
Pienryhmätehtävät hyl-K5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1

Tiedät suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tiedät asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.

T2

Tunnistat suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Tiedät terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveydenedistämistyössä.
Tunnistat asiakas- ja muissa työtilanteissa tarvittavat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitojen perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3

Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutukset yksilön toimintakykyyn.
Osaat kuvata ja selittää terveyden edistämisen keskeiset tavoitteet ja menetelmät sekä fysioterapeutin roolin terveyden edistämistyössä.
Tunnistat erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin sopivat vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaidot.

H4

Osaat selittää suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja perustellen kuvata niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Tiedät laajasti terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja fysioterapeutin vaikutusmahdollisuudet terveydenedistämistyössä.
Tunnistat ja osaat valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Osaat arvioida suomalaisten keskeisiä kansansairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Osaat arvioida keskeisiä terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä ja analysoida fysioterapeutin roolia terveyden edistämistyössä.
Tunnistat ja osaat perustellen valita erilaisiin asiakas- ja muihin työtilanteisiin soveltuvia vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutapoja.