Siirry suoraan sisältöön

Green Care PRO asiakkuudet ja toimintaympäristötLaajuus (5 op)

Tunnus: RGCARE7

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä omalla alallaan keskeiset asiakkuudet ja hyvinvointitavoitteet:
• Osaa orientoitua asiakkaiden kohtaamiseen ikäryhmäperusteisesti, erityispiirteiden mukaan ja ilmiöpohjaisesti
• Osaa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen erityistarpeensa Green Care toimintaympäristössä
• Tunnistaa ja osaa nimetä asiakkaan tavoitteita
• Osaa yhdistää Green Care osaamista suhteessa asiakkaan hyvinvointitavoitteisiin
• Osaa analysoida Green Care -toimintaympäristöjä ja suunnitella niiden soveltuvuutta Green Care –toimintaan:
• Hallitsee Green Care toimintaympäristön käsitteet ja osaa soveltaa niitä asiakastyöhön
• Ymmärtää oman ohjauksen merkityksen Green Care-toiminnassa ja -ympäristössä
• Osaa analysoida ja muokata Green Care toimintaympäristöä asiakaslähtöisesti huomioiden ympäristön saavutettavuuden, passiivisen ja aktiivisen luonnon kokemuksen, person-environment näkökulman sekä. ympäristön soveltuvuuden eri käyttötarkoituksiin ja asiakastarpeisiin
• Osaa arvioida oman alueen erityispiirteitä sekä huomioida niiden kestävän hyödyntämisen Green Care -toiminnassa
• Tunnistaa oman ympäristönsä Green Care-potentitiaalia
• Osaa soveltaa tietoa Green Care-menetelmiin ja -palveluihin

Sisältö

Green care asiakkuudet ja asiakkaiden hyvinvointitavoitteet
Asiakkaiden kohtaaminen
Green care toimintaympäristöt
Ohjauksen merkitys green care -toiminnassa
Toiminnan alueelliset erityispiirteet ja erityispotentiaali

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija tunnistaa erilaisia asiakkuuksia ja osaa soveltaa asiakasta koskevaa tietoa ympäristön analysointiin ja muokkaamiseen asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa oman alueensa Green potentiaalin. Hän osaa kuvata Care Green Care-ympäristöjä sekä niiden vaikutuksia hyvinvointiin. Opiskelija tuntee Green Care toimintaympäristön reunaehdot (mm. esteettömyys ja käytettävyys) sekä osaa kriittisesti arvioida ympäristön soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija tunnistaa erilaisten käyttäjien tarpeita suhteessa Green Care-ympäristöön sekä soveltaa tietoa ympäristön analyysissa ja muokkaamisessa. Opiskelija osaa kuvata ohjauksen keinoja, joilla tuetaan asiakasta toimimaan ja saavuttamaan tavoitteitaan Green Care ympäristössä.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 11.05.2025

Ajoitus

12.05.2025 - 31.08.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Agrologikoulutus
Opettaja
  • Reeta Sipola
  • Sanna Vinblad
Vastuuhenkilö

Reeta Sipola

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä omalla alallaan keskeiset asiakkuudet ja hyvinvointitavoitteet:
• Osaa orientoitua asiakkaiden kohtaamiseen ikäryhmäperusteisesti, erityispiirteiden mukaan ja ilmiöpohjaisesti
• Osaa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen erityistarpeensa Green Care toimintaympäristössä
• Tunnistaa ja osaa nimetä asiakkaan tavoitteita
• Osaa yhdistää Green Care osaamista suhteessa asiakkaan hyvinvointitavoitteisiin
• Osaa analysoida Green Care -toimintaympäristöjä ja suunnitella niiden soveltuvuutta Green Care –toimintaan:
• Hallitsee Green Care toimintaympäristön käsitteet ja osaa soveltaa niitä asiakastyöhön
• Ymmärtää oman ohjauksen merkityksen Green Care-toiminnassa ja -ympäristössä
• Osaa analysoida ja muokata Green Care toimintaympäristöä asiakaslähtöisesti huomioiden ympäristön saavutettavuuden, passiivisen ja aktiivisen luonnon kokemuksen, person-environment näkökulman sekä. ympäristön soveltuvuuden eri käyttötarkoituksiin ja asiakastarpeisiin
• Osaa arvioida oman alueen erityispiirteitä sekä huomioida niiden kestävän hyödyntämisen Green Care -toiminnassa
• Tunnistaa oman ympäristönsä Green Care-potentitiaalia
• Osaa soveltaa tietoa Green Care-menetelmiin ja -palveluihin

Sisältö

Green care asiakkuudet ja asiakkaiden hyvinvointitavoitteet
Asiakkaiden kohtaaminen
Green care toimintaympäristöt
Ohjauksen merkitys green care -toiminnassa
Toiminnan alueelliset erityispiirteet ja erityispotentiaali

Aika ja paikka

Koko opintojakso suoritetaan verkko-opiskeluna. Aktiivista läsnäoloa edellyttävät ajankohdat:
• 3.5.2025. Webinaari eläin- ja luontoavusteisesta toiminnasta klo 9.00-12.00
• 14.5.2025 Aloituswebinaari klo 16.00-17.30
• Vapaaehtoisia ohjaushetkiä myöhemmin ilmoitettavina ajankohtina
• 11.8.2025 Webinaari-ilta klo 16.30-19.30
• 13.8.2025 Webinaari-ilta klo 16.30-19.30
Lisäksi opiskelijoiden on itsenäisesti aikataulutettava tehtäviin kuuluva vierailukäynti Green Care -toimijan luona.

Oppimateriaalit

Luentotallenteet ja opintomateriaalit oppimisalustalla:



- Diasarjat, haastattelutallenteet, luentotallenteet ja muut materiaalit



- Sempik, J., Hine, R., & Wilcock D (ed.). 2010. Green Care: Conceptual Framework. verkkojulkaisu



- Vehmasto, E. (toim.).2014. Green Care-toimintatavan suuntaviivat Suomessa.



Esteettömyyteen liittyvä materiaali verkossa, ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut

Opetusmenetelmät

Webinaarit, oppimistehtävät, verkko-opinnot.
Opintojakso on osa valtakunnallisen Green Care -koulutusverkoston Green Care PRO -opintokokonaisuutta: www.greencarekoulutus.fi
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta webinaareina.
Opintojakso sisältää Green Care -toimintaympäristöön ja -palveluun tutustumista sisältävän tehtävän, jota varten opiskelijat hankkivat itsenäisesti vierailukohteen (esim. Green Care -toimintaa toteuttava yritys) jossa vierailevat opintojakson aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan moodlessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus: Opiskelija tunnistaa erilaisia asiakkuuksia ja osaa soveltaa asiakasta koskevaa tietoa ympäristön analysointiin ja muokkaamiseen asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa oman alueensa Green potentiaalin. Hän osaa kuvata Care Green Care-ympäristöjä sekä niiden vaikutuksia hyvinvointiin. Opiskelija tuntee Green Care toimintaympäristön reunaehdot (mm. esteettömyys ja käytettävyys) sekä osaa kriittisesti arvioida ympäristön soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Opiskelija tunnistaa erilaisten käyttäjien tarpeita suhteessa Green Care-ympäristöön sekä soveltaa tietoa ympäristön analyysissa ja muokkaamisessa. Opiskelija osaa kuvata ohjauksen keinoja, joilla tuetaan asiakasta toimimaan ja saavuttamaan tavoitteitaan Green Care ympäristössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkovaatimukset: Tämä opintojakso on osa valtakunnallisen Green Care -koulutusverkoston Green Care PRO -opintokokonaisuutta: www.greencarekoulutus.fi. Opintojaksoa edeltäviksi opinnoiksi suositellaan Green Care PRO perusteet -opintojakson suorittamista, tai vastaavan osaamisen hankkimista.

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/#4099

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija tunnistaa erilaisia asiakkuuksia ja osaa soveltaa asiakasta koskevaa tietoa ympäristön analysointiin ja muokkaamiseen asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa oman alueensa Green potentiaalin. Hän osaa kuvata Care Green Care-ympäristöjä sekä niiden vaikutuksia hyvinvointiin. Opiskelija tuntee Green Care toimintaympäristön reunaehdot (mm. esteettömyys ja käytettävyys) sekä osaa kriittisesti arvioida ympäristön soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija tunnistaa erilaisten käyttäjien tarpeita suhteessa Green Care-ympäristöön sekä soveltaa tietoa ympäristön analyysissa ja muokkaamisessa. Opiskelija osaa kuvata ohjauksen keinoja, joilla tuetaan asiakasta toimimaan ja saavuttamaan tavoitteitaan Green Care ympäristössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja harjoitukset. Arviointi perustuu työskentelyn dokumentointiin, webinaarien aktiivisuuteen sekä vertaisarviointiin

Hylätty (0)

Hylätty suoritus: Opiskelija ei ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta eikä osallistu webinaareihin. Hyväksytyn kriteerit eivät täyty jollakin yllä mainitun kuvauksen osa-alueella.