Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (5op)

Opintojakson tunnus: C-10065-SX00FP51

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Metropolia Ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämistyön prosessin ja siinä käytettävät tiedonhankinta-, tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät. Opiskelija osaa noudattaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisiä periaatteita huomioiden tietosuojan ja –tietoturvan. Opiskelija osaa toimia vastuullisena tiedon tuottajana hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistyön prosessi - Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmien perusteet - Kirjallisuuskatsaus - Kehittämistyön perusteet - Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet ja hyvä tieteellinen käytäntö - Tietoturvan ja tietosuojan perusteet opinnäytetyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suomeksi AMMATILLINEN TIETOPERUSTA · Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti · Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön · Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA · Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa · Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti · Opiskelijaratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN · Opiskelija toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti · Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa · kehittää itseään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA · Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti · Opiskelija arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA · Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ·Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti · Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN · Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta · Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa · Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA · Opiskelija osoittaa ammattialan tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti · Opiskelija etsii itsenäisesti ammattialansa kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA · Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä · Opiskelija ottaa vastuun asiakkaan/potilaan terveydenhuollon hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta · lOpiskelija uo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN · Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta · Opiskelija kehittää ammattialansa toimintaa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa · Opiskelija toimii tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY AMMATILLINEN TIETOPERUSTA · Opiskelija arvostaa ammattialan tietoperustaa riittämättömästi · Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa riittämättömästi · Opiskelija perustelee toimintaansa riittämättömästi AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA · Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi · Opiskelija ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti · Opiskelija omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN · Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita · Opiskelija omaa riittämättömät valmiudet ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Siirry alkuun