Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset tutkimusmenetelmät (5op)

Opintojakson tunnus: C-02507-YSY250005

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Opiskelija erittelee laadullisen tutkimus- ja kehittämisprosessin menetelmiä ja vaiheita. Hän vertailee ja arvioi erilaisia tiedonkeruun ja analyysin tapoja ja niiden soveltuvuutta erilaisiin laadullisiin tutkimusasetelmiin. Opiskelija käyttää laadullisen tutkimuksen keskeisiä käsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija tuntee laadullisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija arvioi laadullisten tutkimusten luotettavuutta.

Sisältö

Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät; tavallisimmat lähestymistavat aineiston keruussa ja analysoinnissa; laadullisen tutkimuksen keskeiset käsitteet; tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet: kansallisten ja kansainvälisten tutkimus- ja lähdemateriaalien kriittinen lukeminen; tieteellinen kirjoittaminen; laadullisen tutkimuksen etiikka; laadullisen tutkimuksen luotettavuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee laadullisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien periaatteet ja esittelee prosessin vaiheet sujuvasti ja asiantuntevasti. Opiskelija käyttää sujuvasti laadullisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija käyttää substanssin käsitteitä. Opiskelija käyttää luotettavia koitimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija tuntee laadullisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla on monipuoliset tiedot laadullisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien tietoperustasta. Opiskelija vertailee ja analysoi tutkimuksellisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija käyttää substanssin käsitteistöä tarkoituksenmukaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija käyttää luotettavia, kriittisesti valittuja kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on syvälliset tiedot laadullisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien tietoperustasta. Opiskelija analysoi ja vertailee tutkimuksellisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija käyttää substanssin käsitteistöä laaja-alaisesti ja hallitsee käsitteiden väliset suhteet. Opiskelija perustelee näkemyksensä käyttäen korkeatasoisia kotimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja. Opiskelija arvioi kriitisesti ja soveltaa vastuullisesti laadullisen tutkimuksen eettisiä periaatteita.

Siirry alkuun