Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja oppijan minäkehityksen tukeminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KAPS0116

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen keskeiset teoriat ja painotukset sekä uusimmat suuntaukset.
- ymmärtää oppimisen lainalaisuuksien sekä yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa kasvatuspsykologista tietoa suotuisan oppimisen tukemiseen

Sisältö

Kurssilla perehdytään tutkimuspainotteisesti ihmisen oppimista selittäviin keskeisiin yksilöllisiin ja yhteisöllisiin tekijöihin sekä oppimiseen, sen lainalaisuuksiin ja kriisiytymiseen elämän eri vaiheissa. Lisäksi tarkastellaan mahdollisuuksia ja menetelmiä edistää ihmisen suotuisaa oppimista ja kehittymistä sekä tutustutaan positiivisen pedagogiikan kasvatuspsykologiseen perustaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asteikko (essee):

Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta suotuisan oppimisen tukemiseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteet, painotukset ja uusimmat suuntaukset sekä oppimisen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman suotuisan oppimisen tukemiseen. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa oppimisen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman suotuisan oppimisen tukemisessa. Essee on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen käsitteistön ja niihin liittyvän teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden oppimisen tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä oppimisen tutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
Rakkaus ja ihmissuhteet
Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
Hyvinvointi ja työssä menestyminen
Arktisuudesta ammentaen
Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa

Lisätiedot

Ajankohta: 1. periodi. Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.

Vastuuopettaja Sanna Hyvärinen
Sivuainekokonaisuuden vastuuhenkilö Professori Satu Uusiautti

Siirry alkuun