Siirry suoraan sisältöön

Yhtyesoitto (4op)

Opintojakson tunnus: LAER1041V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa yhtyesoitinten (kitara, basso, rummut, kosketinsoittimet, perkussiot) soittamisen perustekniikoita.
- on tutustunut soittimien toimintaan, virittämiseen ja tarkoituksenmukaiseen käsittelyyn.
- harjoittelee kuuntelemaan omaa musisointia ja mukauttamaan sitä osaksi soivaa musiikillista kokonaisuutta.
- kehittää musisointitaitojaan yksilönä ja ryhmän jäsenenä
- harjoittelee yhteissoiton ohjaamista
- on tutustunut erilaisiin musiiikkiteknologian sovelluksiin ja web-resursseihin
- osaa käyttää bändi­- ja äänentoistolaitteistoa turvallisesti erilaisissa yhtyesoittotilanteissa

Sisältö

- Yhtyesoittimien (kitara, basso, rummut, kosketinsoittimet, perkussiot) soittamisen perusteita.
- Musiikkiesityksen ohjelmiston suunnittelu, harjoitus ja esittäminen.
- Musiikkiteknologian sovelluksia.
- Aihealueeseen liittyviä web-resursseja.
- Äänentoistolaitteiden peruskäyttö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty

1 Välttävä
Opiskelija osoittaa heikkoa motivaatiota aihealueen opiskelemista kohtaan ja osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja. Yhtyesoiton edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) ovat selkeästi puutteellisia, ja edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osoittaa kohtalaista motivaatiota aihealueen opiskelemista kohtaan ja osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja. Yhtyesoiton edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) ovat suppeita ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys yhtyesoiton periaatteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut yhtyesoiton ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opiskelija osoittaa monipuolisia yhtyesoiton ja sen opettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, eri instrumenttien hallinta). Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelijalle näyttää muodostuneen käsitys yhtyesoiton suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia yhtyesoiton opetuksen monipuolistamisessa.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut yhtyesoiton ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opiskelija osoittaa monipuolisia yhtyesoiton ja sen opettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, analyyttinen kuunteleminen, eri instrumenttien hallinta). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yhtyesoiton suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä. Hän osoittaa osaavansa soveltaa musiikkiteknologian ja web-resurssien mahdollisuuksia yhtyesoiton opetuksen monipuolistamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa olevansa erittäin motivoitunut yhtyesoiton ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä, sisällöllisesti monipuolisia ja voivat sisältää myös innovatiivisuutta. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta toisaalta myös uutta luovaa otetta. Opiskelija osoittaa monipuolisia yhtyesoiton ja sen opettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, musiikin analyyttinen kuuntelu, eri instrumenttien hallinta, musiikin eri tyylilajien tuntemus). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yhtyesoiton suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä yhtyesoiton kehittämismahdollisuuksista. Hän osoittaa osaavansa soveltaa luovasti ja innovatiivisesti musiikkiteknologian ja web-resurssien mahdollisuuksia yhtyesoiton opetuksen monipuolistamisessa.

Oppimateriaalit

Oppitunneilla jaettava materiaali.


Lisätiedot

Korvaavuudet
Ei korvaavuuksia

Toteutustavat

Ryhmäopetusta 40h. Ohjattua itsenäistä yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 68h.

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjattuun itsenäiseen työskentelyyn.
- Yhtyesoittimiin liittyvien opinnäytteiden tekeminen.
- Osallistuminen musiikkiesityksen suunnitteluun, harjoitteluun ja esittämiseen.

Siirry alkuun