Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet (5op)
Opintojakson tunnus: R604ML28OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tiedot:
 - Opiskelija tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja vaatimukset.
 - Opiskelija osaa kertoa riistan ja kalatalouden keskeiset hallintorakenteet ja ymmärtää riistan ja kalavesien taloudellisen ja virkistyksellisen merkityksen
 - Hän tuntee riistan ja kalavesien hyödyntämisen menetelmät ja kestävän käytön periaatteet.
 - Opiskelija tuntee porotalouden osana alueiden käyttöä sekä poron elinympäristön, ja ymmärtää poroelinkeinotoiminnan paliskuntajärjestelmässä
 - Opiskelija ymmärtää porotalouden taloudellisen merkityksen
 - Opiskelija tuntee tärkeimmät luonnonvaraiset keräilytuotteet, oppii niiden käyttömahdollisuuksia sekä tietää taloudellisesta merkityksestä ja keräämiseen / hyödyntämiseen liittyvistä yleisistä periaatteista ja säädöksistä
Taidot:
 - Opiskelija osaa tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit
 - Opiskelija osaa kertoa em. lajiston keskeiset ympäristövaatimukset
 - Opiskelija osaa toteuttaa pienriistan riistanlaskennan
 - Opiskelija tuntee poron käyttäytymismallit ja -tarpeet eri vuodenaikoina
 - Opiskelija tuntee porotalouden tarpeita alueiden käytössä sekä ymmärtää porotalouden ja metsätalouden samoilla alueilla tapahtuvien toimintojen yhteensovittamisen tarpeen
 - Opiskelija osaa tunnistaa luonnonvaraisia keräilytuotteita
Asenne:
 - Opiskelija ymmärtää riista- ja kalatalouden osaksi kestävää luonnon käyttöä
 - Opiskelija ymmärtää metsätalouden osaksi vastuullista, kestävää luonnonkäyttöä riistan ja kalavesien näkökulmasta
 - Opiskelija osaa huomioida metsästyksen ja kalastuksen eettiset kysymykset vastuullisena luonnon käyttäjänä
 - Opiskelija ymmärtää porotalouselinkeinon yhdeksi luontoympäristön toimijaksi Pohjois-Suomessa
 - Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan keruutuotteista hyödynnettävinä ja lisäarvoa tuottavina luonnonvaraisina tuotteina
- Opiskelija tunnistaa kiertotalouden mahdollisuudet alkutuotannon sivuvirtojen hyödyntämisessä ja kannattavuuden parantamisessa.
                    
Sisältö
Teema 1: Riista ja kalat osana luonnon käyttöä
Teema 2: Porotalous osana pohjoista luonnon käyttöä
Luennot ja vierailu porotalouden kohteeseen
 - Porotalouden päätöksenteko, organisaatio
 - Keskeiset käsitteet
 - Poro eläimenä, alueen käyttäjänä,
 - Poroelinkeino muutoksessa, porotalouden haasteet
 - Poronhoidon alueenkäytön oikeutus (poronhoitolaista)
 - Porotalous ja metsätalous, yhteistoiminta
Teema 3: Metsän keräilytuotteet
                    
Esitietovaatimukset
NULL
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
 - Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
 - Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
 - Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
 - Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
 - Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.
Tyydyttävä 2
 - Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
 - Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
 - Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
 - Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
 - Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
 - Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
 - Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
 - Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
 - Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
 - Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
 - Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
 - Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
 - Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
 - Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
 - Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
 - Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
 - Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista
Hyvä 4
 - Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
 - Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
 - Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
 - Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
 - Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
 - Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
 - Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
 - Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
 - Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
 - Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
 - Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
 - Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
 - Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
 - Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
 - Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
 - Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
 - Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
 - Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
 - Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
 - Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
 - Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
 - Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen. 
 - Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.
                    
