Skip to main content

Didactics of Sámi languageLaajuus (5 cr)

Course unit code: PSAA1103

General information


Credits
5 cr

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa valita saamen kielen oppiaineen sisällöt siten, että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä
• ymmärtää saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• osaa soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi käytäntöä
• osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita
• osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6
• hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä ja -välineitä omassa opetuksessaan
• soveltaa tietämystään oppilaiden kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun

Content

• saamenpedagogiikka
• saamen kielen lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus
• kirjoittamisen ja tekstitaitojen opetuksen menetelmät ja käytänteet

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin
kannalta puutteellisesti. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitalisaation yhdistämisessä opetukseensa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa taivuttaa verbejä tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa sanojen astevaihtelun ja tuntee saamen ja suomen kielen eroavaisuudet. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti sanojen sijamuotoja ja tuntee adjektiivien attribuuttimuodot.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla
1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Materials

Lisäkirjallisuus:

• Čállinčiehka. https://calliidlagadus.org/do/%c4%8d%c3%a1llin%c4%8diehka.html
• Kirsten Karen M. N. 2019. “Dáppe ellet gielat bálddalaga”: Giellaoahpahus gaskadásis gos majoritehtagiella lea sámegiella ja minoritehtagiella dárogiella
https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2650358
• E. 2019. https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2626064
• Pettersen 2019. https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2627250
• Aikio-Puoskari 2007. https://www.sgr.fi/sust/sust253/sust253_aikiopuoskari.pdf
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kehittyvan-kielitaidon-tasojen-kuvausasteikko
• Monella kielellä Suomen kunnissa. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/57577/978-951-39-7391-9.pdf?sequence=5
• Aikio A.2008. Tarinat identiteetin luojana. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.695.805&rep=rep1&type=pdf#page=141
• Kielikoulutuksen saavutettavuus. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/66348/1/978-951-39-7817-4.pdf
• The indigenous Sami citizen and Norwegian national identity: tensions in curriculum discourses. Kristin Gregers Eriksen https://journals.hioa.no/index.php/human/article/view/2852/3046
• Peltola 2019. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526222752.pdf
• Oktavuohta. https://www.oktavuohta.com/opetusmateriaali-kirjallisuus

Further information

Opetus- ja suorituskieli pohjoissaame.

Go back to top of page