GeophysicsLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: R501ML15OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ne maapallon rakenteeseen, painovoimakenttään, magneettikenttään ja ilmakehään liittyvät fysikaaliset ja geofysikaaliset ominaisuudet ja ilmiöt, joilla on merkitystä maanmittaustekniikan näkökulmasta. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä ilmiöt geodeettisissa ja kaukokartoituksenmittauksissa ja maankäytön suunnittelussa.
Opintojakson teemat ovat:
- Maan rakenne, painovoimakenttä ja koordinaattijärjestelmät
- Sähkömagnetismi, Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Ilmastohistoria ja ennakoitu ilmastonmuutos
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
Monet geofysikaaliset ilmiöt vaikuttavat suoraan ihmisten elämään ja niitä käsitellään tiedotusvälineissä päivittäin. On yleisesti hyvä tietää uutisten taustoista. Maailmanlaajuisten eli globaalien mittaustekniikoiden ja vertausjärjestelmien vuoksi geofysiikan asiat ovat aikaisempaa tärkeämpiä geodesian, paikantamisenja kaukokartoituksen mittausmenetelmien ymmärtämiseksi. Ennakoidun ilmastonmuutoksen seuraukset puolestaan tulee huomioida muun muassa maankäytön suunnittelun yhteydessä.
Näihin tavoitteisiin liittyen opintojakson keskeistä sisältöä ovat
- Maan rakenne ja ja maankuoren liikkeet
- Painovoima ja geoidi
- Sijainnin ja korkeuden vertausjärjestelmät (koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät)
- Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Sähkömagneettinen säteily ilmakehässä
- Ennakoidun ilmastonmuutoksen syyt ja vaikutukset
Esitietovaatimukset
NULL
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.