Monialaisten projektien kokoava osa (0op)
Opintojakson tunnus: LAPE2030
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 0 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa kokonaisuuksia ja jäsentää tietoa todellisuuteen ja ympäröivään maailmaan kuuluvaksi
sekä tiedonala- että ilmiölähtöisesti
- hyödyntää ja yhdistää eri tiedonalojen ja oppiaineiden lähestymistapoja, sisältöjä ja menetelmiä
- suunnitella ja saa valmiuksia monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamiseen harjoittelussaan
yhteisopettajuutena laaja-alaista osaamista edistäen
- hahmottaa kodin- ja koulun välisiä kasvatuskumppanuuden mahdollisuuksia
- tunnistaa ryhmänhallinnan keinoja
- kuvailla fenomenologisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- työskennellä aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ja työskentelyään opettajana kriittisen reflektion tasolla
Sisältö
- Tiedonala- ja ilmiölähtöisyys opetuksessa
- Monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu
- Työrauha luokkaan teemaan liittyvä ennakkotehtävä
- Fenomenologinen tutkimus tutkivan opettajan työotteena
- Pedagoginen portfolio: tietokäsitys ja oman opettajuuden kriittinen reflektointi monialaisessa
harjoittelussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jättäminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jättäminen
Toteutustavat
Suurryhmäopetusta 7h
Pienryhmätyöskentelyä 5h
Monialaisen projektisuunnitelman kokoaminen yhteisopettajuutena (projektiopintojen pohjalta) 2h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä harjoitteluun liittyen 12h:
- Fenomenologian raportti
- Pedagoginen portfolio: tietokäsitys ja oman toiminnan reflektointi monialaisessa harjoittelussa
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelun aikaista harjoittelu- ja refektiopäiväkirjaa sekä
kirjallisuutta hyödyntäen ja kasvatustieteellistä kirjoittamisen tapaa harjoitellen