Siirry suoraan sisältöön

Ilmastokasvatus (4 - 5op)

Opintojakson tunnus: LAER2412

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 - 5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset
- perustella ilmastonmuutoksen hillintä- ja sopeutumistoimien tarkoituksenmukaisuutta
- määritellä ilmastokasvatuksen laaja-alaisen merkityksen osana kasvatusta
- suunnitella oppijalähtöisiä ilmastokasvatustapahtumia

Sisältö

- ilmastonmuutoksen luonnontieteellinen perusta
- ilmastonmuutoksen hillintä ja sopeutuminen
- ilmastokasvatuksen laaja-alaiset ja monitieteiset lähestymistavat
- ilmastokasvatuksen teoreettiset mallit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty 0: Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut kurssitavoitteita.

Välttävä 1: Ilmastokasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään. Vastuuntuntoinen ilmastokasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevat havainnot eivät ole kaikilta osin tehtävänannon mukaisia. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Teksti on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä 2: Ilmastokasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain ja näkemyksestä puuttuu laaja-alaisuus. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevat havainnot ovat sattumanvaraisia. Päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Ilmastokasvatus ymmärretään monitieteisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan kehittymisessä/kehittämisessä osataan selittämään. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevia havaintoja on kohtalaisesti, mutta ne ovat melko yksipuolisia tai irrallisia. Päätelmät ovat ylimalkaisesti perusteltuja. Peruskäsitteitä on käytetty, mutta käyttö on jossain määrin horjuvaa tai pinnallista. Tekstin jäsentely on suhteellisen selkeä. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja havaintoja ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä 4: Ilmastokasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan kehittymisessä/kehittämisessä osataan soveltamaan. Harjoitukseen on nostettu esille keskeisiä havaintoja valitusta näkökulmasta, ja niitä on tarkasteltu osuvasti ja niiden yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Päätelmiä on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Ilmastokasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti. Ilmastokasvatuksen merkitystä yhteiskunnan kehittymisessä/kehittämisessä osataan tarkastella kriittisesti. Harjoitukseen valittua näkökulmaa koskevat havainnot ovat täsmällisiä ja osuvia. Päätelmät ovat oivaltavia ja ne on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden, havaintojen ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Teksti on rakenteeltaan selkeä, ehyt ja tiivis kokonaisuus.

Lisätiedot

Kurssi kuuluu 3. vuosikurssin opiskelijoille. Kurssi sijoittuu 2. pediodiin.

Toteutustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, hyväksyttyä luentotenttiä, seminaariesitystä ja sen vertaisarviointia sekä kirjallisuuteen perustuvan projektiraportin kirjoittamista. Maisteriohjelman opiskelijoilla kurssin suoritus edellyttää lisäksi esseen kirjoittamista.

Suoritustavat

- kontaktiopetus 16h, luentotentti 2h 1 op
- vertaisopetus 36h: ryhmässä laadittu ilmastokasvatussuunnitelma ja raportti 3 op
- itsenäinen työskentely 57h (sisältyy 3 op:een)
- essee (maisteriohjelman opiskelijoille) 27 h

Siirry alkuun