Siirry suoraan sisältöön

Ennakoiva johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: R301YH21OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:Opiskelija osaa arvioida ja suunnitella työyhteisön toimintaa ja toimintaympäristön muutoksia ennakoinnin aikajänteillä. Opiskelija osaa hyödyntää ja integroida ennakointitietoa ja arvioida sen vaikuttavuutta päätöksentekoon. Opiskelija osaa kehittää työyhteisöä nykytilasta tavoitetilaan ennakoinnin avulla ja kykenee arvioimaan muutosta. Opiskelija osaa tukea henkilöstön kehittymistä ja kehittää työyhteisön hyvinvointia muutoksessa.
Opintojakson ydinsisältö: Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.

Sisältö

Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

25.05.2022 - 31.08.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Opettaja
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö

Tuulikki Keskitalo

Opiskelijaryhmät
  • R31YH21S
    Digiajan palvelujohtaminen, syksy 2021
  • R31YT21S
    Tiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:Opiskelija osaa arvioida ja suunnitella työyhteisön toimintaa ja toimintaympäristön muutoksia ennakoinnin aikajänteillä. Opiskelija osaa hyödyntää ja integroida ennakointitietoa ja arvioida sen vaikuttavuutta päätöksentekoon. Opiskelija osaa kehittää työyhteisöä nykytilasta tavoitetilaan ennakoinnin avulla ja kykenee arvioimaan muutosta. Opiskelija osaa tukea henkilöstön kehittymistä ja kehittää työyhteisön hyvinvointia muutoksessa.
Opintojakson ydinsisältö: Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.

Sisältö

Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.

Aika ja paikka

Teams-kontaktit:
25.5.2022 klo 9 - 13.
23.8.2022 klo 9 - 13.

Oppimateriaalit

Aalto H.-K., Heikkilä K., Keski-Pukkila P., Mäki M., Pöllänen M. (toim.), 2002. Tulevaisuuden- tutkimus tutuksi
– perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuuden tutkimuskeskus Turun yliopisto 2022.
Dufva M. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142, 2019.

Opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus: Opintojakson aloituspäivä 25.5.2022 (Teams) klo 9-13 ja webinaari 23.8.2022 (Teams) klo 9-13.
Oppimistehtävät:
1) Itsenäinen tehtävä
2) Ryhmätehtävä ja esitys
3) Itse -ja vertaisarviointi
Opintojakson arvosana muodostuu em. tehtävien pohjalta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävien arvioinnin, itse- ja vertaisarvioinnin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelia analysoi nykytilannetta ja ennakoi oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia tyydyttävästi. Hän on perehtynyt uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämiseen ja osaa tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa hyvin analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelijalla on hyvät valmiudet johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa kiitettävästi analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

10.02.2022 - 10.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Opettaja
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö

Sirkka Saranki-Rantakokko

Opiskelijaryhmät
  • R72Y21S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
  • K72Y21S
    Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
  • R31YL21S
    Kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys, syksy 2021
  • R75YL21S
    Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija, syksy 2021
  • R64Y21S
    Kestävän tuotannon kehittäminen, syksy 2021
  • R81Y21S
    Innovatiivinen matkailualan johtaminen, syksy 2021
  • K71Y21S
    Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:Opiskelija osaa arvioida ja suunnitella työyhteisön toimintaa ja toimintaympäristön muutoksia ennakoinnin aikajänteillä. Opiskelija osaa hyödyntää ja integroida ennakointitietoa ja arvioida sen vaikuttavuutta päätöksentekoon. Opiskelija osaa kehittää työyhteisöä nykytilasta tavoitetilaan ennakoinnin avulla ja kykenee arvioimaan muutosta. Opiskelija osaa tukea henkilöstön kehittymistä ja kehittää työyhteisön hyvinvointia muutoksessa.
Opintojakson ydinsisältö: Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.

Sisältö

Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.

Aika ja paikka

AC-kontaktit:
10.2.2022 klo 9 - 13.
22.3.2022 klo 9 - 13.

Oppimateriaalit

Kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus: Opintojakson aloituspäivä 10.2.2022 (AC) klo 9-13 ja webinaari 22.3.2022 (AC) klo 9-13.
Oppimistehtävät:
1) Itsenäinen simulaatio- ja reflektointitehtävä (Hyv./Täyd.)
2) Ryhmätehtävä ja esitys (Laadullinen arviointi sekä numeraalinen arviointi asteikolla 0-5. Webinaariesitys arvioidaan hyv./hyl.)
3) Itse -ja vertaisarviointi (Hyv./Täyd.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävien arvioinnin, itse- ja vertaisarvioinnin.