Osallistava strateginen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK202
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakassegmenttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakasprosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.
Geneeriset kompetenssit:
- Työelämässä toimiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Sisältö:
- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkaisumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämisessä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työskennellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen
- johtamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä sekä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongelmia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehittämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
30.01.2024 - 12.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Terveyspalvelujen johtaminen ja kehittäminen
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Opiskelijaryhmät
-
R72Y23STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakassegmenttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakasprosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.
Geneeriset kompetenssit:
- Työelämässä toimiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Sisältö:
- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen
Aika ja paikka
Kontaktiopetus:
ti 30.1. klo 9.00-16.00 (ZOOM)
ti 12.3. klo 9.00-16.00 (ZOOM)
* Aikataulu tarkentuu lähempänä ajankohtaa
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää kaksi kontaktiopetuskertaa: 30.1. klo 9.00-16.00 ja 12.3. klo 9.00-16.00 (ZOOM)
Kontaktiopetus sisältää osallistavaan strategiseen johtamiseen ja muutoksen johtamiseen orientoivia asiantuntijaluentoja ja pienryhmätehtäviä.
Jakson oppimistehtävä on käytäntöön kiinnittyvä strategista johtamista tai muutoksen johtamista käsittelevä essee.
Opintojakson tuotoksena opiskelijat laativat esseetehtävän.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkaisumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämisessä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työskennellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen
- johtamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä sekä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongelmia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehittämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen