Siirry suoraan sisältöön

Lapin AMK Master School, syksy 2025: Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija

Tunnus: LAMS25S

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Tradenomi (ylempi AMK)
Restonomi (ylempi AMK)
Liikunnanohjaaja (ylempi AMK)
Insinööri (ylempi AMK)
Metsätalousinsinööri (ylempi AMK)
Agrologi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
1.5 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2025

Kuvaus

MASTER SCHOOL-KOULUTUSTEN (YLEMMÄT AMK-KOULUTUKSET) KUVAUS

Tämä opetussuunnitelma koskee seuraavia syksyllä 2024 alkavia koulutuksia: Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija, Master´s Programme in Digital Business Management, Master´s Programme in Managing Sustainability and Systems Change, Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija, Tiedolla johtamisen asiantuntija sekä Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija.

Lapin AMKin ylemmät AMK-koulutukset (YAMK-koulutukset) ovat joko monialaisia osaamista monipuolistavia ja laaja-alaistavia koulutuksia tai alan osaamista syventäviä koulutuksia, joilla on vahva yhteys asiantuntijatyössä tarvittavaan erityisosaamiseen ja työelämää uudistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI).

Monialaisissa koulutuksissa on keskeistä uuden tiedon tuottaminen sekä osaamisen jakaminen ja hyödyntäminen työelämän kehittämisessä, vahva tulevaisuusorientaatio sekä innovointihalu ja -kyky. Kehittämishankkeiden suunnittelu ja toteuttaminen eri alojen rajapinnoilla ja verkostoissa tuottaa uusia innovaatioita ja moniammatillisen toiminnan osaamista.

Syventävä YAMK-koulutus kartuttaa omaan alaan liittyvää tietoa kriittisesti ja antaa valmiuksia välittää osaamista omaan organisaatioon ja sen ulkopuolelle. Koulutuksessa korostuvat asiantuntijuus alaan kuuluvan uuden tiedon tuottamiseen, käytäntöön soveltamiseen sekä syntyneen kehityspanoksen vaikutusten arviointiin liittyvä osaaminen. Syventävien erityisosaamisalueiden valinnat perustuvat tarkkaan harkittuun profilointiin sekä vahvaan TKI-yhteyteen.

YAMK-koulutuksissa toimitaan koko Lapin korkeakouluyhteisön tapaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla jatkuvassa vuorovaikutuksessa sidosryhmien ja kumppaneiden kanssa.

KOULUTUSTEN SISÄLTÖ JA RAKENNE

Koulutukset rakentuvat 1) ydinosaamisen, 2) tutkimus- ja kehittämisosaamisen sekä 3) profiloivan osaamisen opintojaksoista.

Koulutuskohtaisia ydinosaamisen opintoja suoritetaan koulutuksesta riippuen 20-30 opintopistettä. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää 30 opintopisteen laajuisen opinnäytetyön. Profiloivan osaamisen opintojaksot opiskelija voi valita yhteisestä monialaisesta Lapin AMK Master School-tarjonnasta. Tämä antaa opiskelijalle mahdollisuuden rakentaa omia osaamistarpeita vastaavan ja urapolkua parhaiten tukevan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (eHOPS). Tarjonnassa on sekä suomenkielisiä että englanninkielisiä profiloivia opintoja seuraavista kokonaisuuksista: digitalisaatio-osaaminen, hyvinvointiosaaminen, johtamisosaaminen, liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen, teknologiaosaaminen, tiedolla johtamisen osaaminen, tulevaisuuden muotoiluosaaminen, tutkimus- ja kehittämisosaaminen sekä uudistuva työelämäosaaminen. Opiskelija voi valita profiloivaan osaamiseen myös muissa korkeakouluissa tarjolla olevia ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja (EQF7) tai esimerkiksi valtakunnallisen Campusonlinen YAMK-tasoisia verkko-opintoja.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

KOULUTUSTEN SISÄLTÖ JA TOTEUTUS

Kaikkien koulutusten toteutus tapahtuu vahvasti verkko-oppimisympäristöä hyödyntäen. Osa koulutuksista tapahtuu kokonaan virtuaalikampuksella (verkko-opinnot), osassa voi olla joitakin lähiopetuspäiviä kampuksella (monimuoto-opinnot). Opiskelussa hyödynnetään projektioppimista ja opintojaksojen tehtäviä kytketään työelämästä nouseviin kehittämistarpeisiin. Osassa opintojaksoja hyödynnetään Lapin ammattikorkeakoulussa käynnissä olevia kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita.

Opiskelua ohjaavat koulutusten vastuuyliopettajat, eri opintojaksojen opettajat sekä opinto-ohjaaja. Opintojen aikana opiskelija reflektoi oman osaamisensa karttumista ja saa vertaistukea ja -arvioita opiskelijaryhmältä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (eHOPS), jonka laatimiseen opiskelija saa ohjausta opinto-ohjaajalta.

KUORMITTAVUUS

Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

OPINNÄYTETYÖ

Tutkinnon keskeisen osan muodostaa ammatillinen kehittämistehtävä, opinnäytetyö. Se perustuu työelämään liittyvän tutkimuksellisen kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa ja se voi olla myös monialainen. Opinnäytetyö on koko koulutuksen kestävä prosessi, jonka aikana verkostoidutaan ja kehitetään asiantuntijuutta työelämän asiantuntijoiden ja muiden opiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyön avulla uudistetaan työelämää ja tehdään aluekehitystyötä tuottamalla uutta tietoa sekä kehittämällä ratkaisu- ja toimintamalleja tai palveluita työelämän ja henkilökohtaisen osaamisen tarpeisiin.

KANSAINVÄLISYYS

Lapin korkeakoulukonsernin (LUC) strategian mukaan kansalliset ja kansainväliset osaamisen verkostot edistävät strategisten tavoitteiden saavuttamista. Koulutuksessa tehdään yhteistyötä kansainvälisten korkeakoulujen kanssa siten, että joidenkin opintojaksojen toteutuksissa on yhteisiä osuuksia muiden korkeakoulujen kanssa, jolloin osa opetuksesta tapahtuu englanninkielellä. Mahdollisuuksien mukaan voit tehdä myös opinnäytetyösi kansainväliseen hankkeeseen. Voit lisäksi kehittää kansainvälisyyttäsi valitsemalla englanninkielisiä opintoja Lapin ammattikorkeakoulun ylemmän korkeakoulututkinnon tai Campusonlinen tarjonnasta tai osallistumalla ulkomaanvaihtoon.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Kaikissa oppimisen organisoinnin tavoissa lähtökohtana ovat työelämän tarpeet ja työelämäläheinen toteutus. Arviointi on osaamisperustaista.

Opiskelun eri vaiheissa tapahtuva arviointi muodostaa johdonmukaisen kokonaisuuden, joka tukee koulutuksen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista. Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintojakson osaamistavoitteet johdetaan koulutuksen kompetensseista.

Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).

HANKITTU OSAAMINEN JA HYVÄKSILUKEMINEN

Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

Lisätiedot

EUROOPPALAINEN JA KANSALLINEN TUTKINTOJEN VIITEKEHYS

Eurooppalainen tutkintojen viitekehys European Qualifications Framework (EQF) on yhteinen eurooppalainen malli osaamisen kuvaamiseen. Se helpottaa eri maiden kansallisten koulutus- ja tutkintojärjestelmien keskinäistä vertailua. Viitekehyksessä on kahdeksan vaativuustasoa.

Suomen tutkintojen ja muun osaamisen viitekehys ( NQF) perustuu Euroopan parlamentin esitykseen eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) perustamisesta elinikäisen oppimisen edistämiseksi. Se on yhdenmukainen myös eurooppalaisen korkeakoulututkintojen viitekehyksen (European Higher Education Area (EHEA) qualifications framework) kanssa. Viitekehys kuvaa koulutusjärjestelmään kuuluvat tutkinnot, oppimäärät ja muut laajat osaamiskokonaisuudet, jotka on sijoitettu kahdeksalle tasolle niiden edellyttämän osaamisen perusteella. Kansallisesta tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä säädetään laissa (93/2017) ja valtioneuvoston asetuksessa (120/2017).

Tasolle 7 asettuvat ylemmät korkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutukset, joiden kohderyhmänä ovat ylemmän korkeakoulututkinnon tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet.

Osaamistavoitteet

KOULUTUSTEN TAVOITTEET

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on ammattikorkekouluasetuksen (18.12.2014/1129) pykälän 5 mukaan, että tutkinnon suorittaneella on
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.

AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN

Lapin AMKin ylempien AMK-tutkintojen opetussuunnitelmassa otetaan huomioon Lapin korkeakoulukonsernin (LUC) strategiset valinnat, joita ovat globaali arktinen vastuu, kestävä matkailu sekä tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta. Strategiset valinnat huomioidaan tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ydinosaamisen että profiloivan osaamisen opintojaksoissa. Tämä voi tapahtua joko sisältö- tai menetelmävalintoina ja tulee näkyväksi opintojakson osaamistavoitteissa. Jokainen koulutus edistää yhden tai useamman strategisen valinnan toteutumista.

Kaikkiin YAMK-koulutuksiin liittyvät seuraavat yleiset työelämäkompetenssit: 1) oppimaan oppiminen, 2) työelämässä toimiminen, 3) eettisyys, 4) kestävä kehitys, 5) ennakoiva kehittäminen sekä 6) kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.

1) Oppimaan oppiminen: Valmistuva YAMK-opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.
2) Työelämässä toimiminen: Valmistuva YAMK-opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää.
3) Eettisyys: Valmistuva YAMK-opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työyhteisössä huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaattet.
4) Kestävä kehitys: Valmistuva YAMK-opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä tukee kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.
5) Ennakoiva kehittäminen: Valmistuva YAMK-opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
6) Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Valmistuva YAMK-opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.

Kullakin opintojaksolla painottuvat kompetenssit on kirjattu opintojaksokuvaukseen. Lisäksi jokaisella koulutuksella on 1-4 koulutuskohtaista kompetenssia, joihin kiteytyy koulutuksen ydinosaaminen.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026
YDILMS-1008
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

55
YDILMS-1005-IKÄÄ25S
Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK270 Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä 5 5 5 5
YAMK271 Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä 5 5 2 3 2 1.5 1.5
YAMK272 Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä 5 5 5 2.5 2.5
YAMK273 Kustannusvaikuttavuus ikääntyvien palveluissa 5 5 5 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5 5 5 5
OPLMS-1008
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
YAMK063 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 10 10 10 10
YAMK064 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 10 10 10 10
YAMK065 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 10 10 10 10
Yhteensä 90 40 15 22 18 15 22 4 14 15

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - YAMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti.

Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Syventäviä ammattiopintoja
Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä
Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä
Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä
Kustannusvaikuttavuus ikääntyvien palveluissa
Työelämän kehittämismenetelmät
Hyvinvointi- ja liikunta-alan muuttuva toimintaympäristö ja liiketoimintakenttä
Hyvinvointi- ja liikuntateknologian nykytila ja tulevaisuus
Asiakaskeskeinen ajattelu hyvinvointi- ja liikuntapalveluissa
Hyvinvoinnista liiketoimintaa
Työelämän kehittämismenetelmät
Vastuullisesta uudistavaan liiketoimintaan
Uudistavan liiketoiminnan kehittäminen
Vastuullisuusarviointi ja -raportointi
Systeeminen ja uudistava johtajuus
Työelämän kehittämismenetelmät
Asiakaslähtöinen hyvinvointianalytiikka
Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla
Tietojärjestelmät osana datan rakentumista hyvinvointialalla
Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
Tekoälyn hyödyntäminen ja mahdollisuudet hyvinvointialalla
Hyvinvointianalyytikko muuttuvassa työelämässä
The Global Digital Economy
Leading Knowledge and Networks
Digital Transformation Strategies
Business Ecosystems
Business Research and Development Methods
Planning and Horizons of the Digital Economy
Ennakointi ja tulevaisuusskenaariot vastuullisen liiketoiminnan osana
Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä
Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa
Riskienhallinta ja vastuullisuus osana strategista suunnittelua
Työelämän kehittämismenetelmät
Tiedolla johtamisen kulmakivet
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Työelämän kehittämismenetelmät
Johdatus tiedon johtamiseen
Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen
Eettinen johtaminen sote-alalla
Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminen
Talouden johtaminen sote-alalla
Työelämän kehittämismenetelmät
Vapaasti valittavia ammattiopintoja
Digitaalinen alustatalous
Digital Brand Management
Digital Customer Experience Management
Hyvinvointioikeus SOTE-aloilla
Liikunta ja ravitsemus
Näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen
Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen
Taidon oppiminen ja opettaminen
Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Ennakoiva johtaminen
Etätyö ja virtuaalijohtaminen
Inclusion Management
Osaamisen johtaminen
Vastuullisesti kestävä johtaminen
Vuorovaikutusjohtaminen
Business Design Project
Ennakoiva talouden johtaminen
Financial and Performance Management
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Vastuullinen yrittäjyys
Transformative Technologies for Future
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt
Creation of Sustainable Future
Design Thinking and Creativity
Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot
Academic Writing
Asiantuntijana kirjoittaminen
Kehittämistoiminnan johtaminen
Project Management
Työelämän kehittämismenetelmät
Autonominen ja uudistuva tiimityö
Psykologinen turvallisuus organisaatiossa
Luokittelemattomat
Digital Platforms
Leading Business Model Innovation
Eettinen johtaminen sote-alalla
Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa
Leading Business Model Innovation
Ennakointi ja tavoitteellinen kehittäminen
Networking in International Environment
SOTE-johtaminen
SOTE-palveluiden strateginen kehittäminen
Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla

Yhteiset kompetenssit (2023), YAMK

Eettisyys

Valmistuva YAMK-opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työyhteisössä huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä
Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä
Työelämän kehittämismenetelmät
Asiakaskeskeinen ajattelu hyvinvointi- ja liikuntapalveluissa
Työelämän kehittämismenetelmät
Vastuullisesta uudistavaan liiketoimintaan
Vastuullisuusarviointi ja -raportointi
Työelämän kehittämismenetelmät
Asiakaslähtöinen hyvinvointianalytiikka
Tietojärjestelmät osana datan rakentumista hyvinvointialalla
Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
Tekoälyn hyödyntäminen ja mahdollisuudet hyvinvointialalla
Business Research and Development Methods
Ennakointi ja tulevaisuusskenaariot vastuullisen liiketoiminnan osana
Riskienhallinta ja vastuullisuus osana strategista suunnittelua
Työelämän kehittämismenetelmät
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Työelämän kehittämismenetelmät
Eettinen johtaminen sote-alalla
Talouden johtaminen sote-alalla
Työelämän kehittämismenetelmät
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Hyvinvointioikeus SOTE-aloilla
Taidon oppiminen ja opettaminen
Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Etätyö ja virtuaalijohtaminen
Vastuullisesti kestävä johtaminen
Vuorovaikutusjohtaminen
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Vastuullinen yrittäjyys
Transformative Technologies for Future
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt
Academic Writing
Asiantuntijana kirjoittaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Psykologinen turvallisuus organisaatiossa
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva YAMK-opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä
Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä
Kustannusvaikuttavuus ikääntyvien palveluissa
Työelämän kehittämismenetelmät
Hyvinvointi- ja liikuntateknologian nykytila ja tulevaisuus
Työelämän kehittämismenetelmät
Vastuullisesta uudistavaan liiketoimintaan
Uudistavan liiketoiminnan kehittäminen
Vastuullisuusarviointi ja -raportointi
Työelämän kehittämismenetelmät
Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla
Tietojärjestelmät osana datan rakentumista hyvinvointialalla
Tekoälyn hyödyntäminen ja mahdollisuudet hyvinvointialalla
Hyvinvointianalyytikko muuttuvassa työelämässä
The Global Digital Economy
Leading Knowledge and Networks
Planning and Horizons of the Digital Economy
Ennakointi ja tulevaisuusskenaariot vastuullisen liiketoiminnan osana
Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa
Riskienhallinta ja vastuullisuus osana strategista suunnittelua
Työelämän kehittämismenetelmät
Tiedolla johtamisen kulmakivet
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Työelämän kehittämismenetelmät
Johdatus tiedon johtamiseen
Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen
Talouden johtaminen sote-alalla
Työelämän kehittämismenetelmät
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Digital Brand Management
Digital Customer Experience Management
Liikunta ja ravitsemus
Näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen
Taidon oppiminen ja opettaminen
Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Ennakoiva johtaminen
Osaamisen johtaminen
Vastuullisesti kestävä johtaminen
Ennakoiva talouden johtaminen
Financial and Performance Management
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Transformative Technologies for Future
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna
Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt
Creation of Sustainable Future
Design Thinking and Creativity
Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot
Kehittämistoiminnan johtaminen
Project Management
Työelämän kehittämismenetelmät
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva YAMK-opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.

Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä
Hyvinvointi- ja liikunta-alan muuttuva toimintaympäristö ja liiketoimintakenttä
Systeeminen ja uudistava johtajuus
Tekoälyn hyödyntäminen ja mahdollisuudet hyvinvointialalla
Hyvinvointianalyytikko muuttuvassa työelämässä
Leading Knowledge and Networks
Business Ecosystems
Planning and Horizons of the Digital Economy
Ennakointi ja tulevaisuusskenaariot vastuullisen liiketoiminnan osana
Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä
Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen
Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Taidon oppiminen ja opettaminen
Ennakoiva johtaminen
Inclusion Management
Business Design Project
Creation of Sustainable Future
Design Thinking and Creativity
Autonominen ja uudistuva tiimityö
Kestävä kehitys

Valmistuva YAMK-opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä
Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä
Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä
Hyvinvoinnista liiketoimintaa
Vastuullisesta uudistavaan liiketoimintaan
Uudistavan liiketoiminnan kehittäminen
Vastuullisuusarviointi ja -raportointi
Asiakaslähtöinen hyvinvointianalytiikka
Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
The Global Digital Economy
Ennakointi ja tulevaisuusskenaariot vastuullisen liiketoiminnan osana
Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä
Riskienhallinta ja vastuullisuus osana strategista suunnittelua
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Eettinen johtaminen sote-alalla
Talouden johtaminen sote-alalla
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Liikunta ja ravitsemus
Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Ennakoiva johtaminen
Etätyö ja virtuaalijohtaminen
Osaamisen johtaminen
Vastuullisesti kestävä johtaminen
Financial and Performance Management
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Vastuullinen yrittäjyys
Transformative Technologies for Future
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Creation of Sustainable Future
Kehittämistoiminnan johtaminen
Autonominen ja uudistuva tiimityö
Psykologinen turvallisuus organisaatiossa
Oppimaan oppiminen

Valmistuva YAMK-opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.

Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä
Kustannusvaikuttavuus ikääntyvien palveluissa
Työelämän kehittämismenetelmät
Hyvinvointi- ja liikunta-alan muuttuva toimintaympäristö ja liiketoimintakenttä
Hyvinvoinnista liiketoimintaa
Työelämän kehittämismenetelmät
Systeeminen ja uudistava johtajuus
Työelämän kehittämismenetelmät
Asiakaslähtöinen hyvinvointianalytiikka
Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla
Leading Knowledge and Networks
Business Ecosystems
Business Research and Development Methods
Planning and Horizons of the Digital Economy
Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa
Työelämän kehittämismenetelmät
Tiedolla johtamisen kulmakivet
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Työelämän kehittämismenetelmät
Johdatus tiedon johtamiseen
Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen
Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Liikunta ja ravitsemus
Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen
Taidon oppiminen ja opettaminen
Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Etätyö ja virtuaalijohtaminen
Osaamisen johtaminen
Vuorovaikutusjohtaminen
Business Design Project
Financial and Performance Management
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Transformative Technologies for Future
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt
Academic Writing
Asiantuntijana kirjoittaminen
Project Management
Työelämän kehittämismenetelmät
Työelämässä toimiminen

Valmistuva YAMK-opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä
Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä
Kustannusvaikuttavuus ikääntyvien palveluissa
Uudistavan liiketoiminnan kehittäminen
Systeeminen ja uudistava johtajuus
Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla
Tietojärjestelmät osana datan rakentumista hyvinvointialalla
Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
Hyvinvointianalyytikko muuttuvassa työelämässä
The Global Digital Economy
Business Ecosystems
Business Research and Development Methods
Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä
Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa
Tiedolla johtamisen kulmakivet
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa
Eettinen johtaminen sote-alalla
Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Digitaalinen alustatalous
Digital Brand Management
Digital Customer Experience Management
Hyvinvointioikeus SOTE-aloilla
Näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen
Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen
Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Etätyö ja virtuaalijohtaminen
Inclusion Management
Osaamisen johtaminen
Vastuullisesti kestävä johtaminen
Vuorovaikutusjohtaminen
Business Design Project
Ennakoiva talouden johtaminen
Financial and Performance Management
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
Vastuullinen yrittäjyys
Transformative Technologies for Future
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna
Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt
Design Thinking and Creativity
Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot
Project Management
Psykologinen turvallisuus organisaatiossa
Luokittelemattomat
Digital Transformation Strategies
Digital Platforms
Leading Business Model Innovation
Eettinen johtaminen sote-alalla
Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa
Leading Business Model Innovation
Ennakointi ja tavoitteellinen kehittäminen
Networking in International Environment
SOTE-johtaminen
SOTE-palveluiden strateginen kehittäminen
Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDILMS-1008
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

240
YDILMS-1005-IKÄÄ25S
Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK270 Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä 5
YAMK271 Ihmislähtöisyys ja systeemisyys ikääntyvien palveluiden kehittämisessä 5
YAMK272 Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä 5
YAMK273 Kustannusvaikuttavuus ikääntyvien palveluissa 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
YDILMS-1005-LIIKE25S
Hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden tuotteistamisen asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK260 Hyvinvointi- ja liikunta-alan muuttuva toimintaympäristö ja liiketoimintakenttä 5
YAMK261 Hyvinvointi- ja liikuntateknologian nykytila ja tulevaisuus 5
YAMK262 Asiakaskeskeinen ajattelu hyvinvointi- ja liikuntapalveluissa 5
YAMK263 Hyvinvoinnista liiketoimintaa 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
YDILMS-1005-UULII25S
Uudistavan liiketoiminnan asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK249 Vastuullisesta uudistavaan liiketoimintaan 5
YAMK252 Uudistavan liiketoiminnan kehittäminen 5
YAMK248 Vastuullisuusarviointi ja -raportointi 5
YAMK251 Systeeminen ja uudistava johtajuus 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
YDILMS-1004-HAA25S
Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija

(Valitaan kaikki)

30
YAMK255 Asiakaslähtöinen hyvinvointianalytiikka 5
YAMK103 Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla 5
YAMK256 Tietojärjestelmät osana datan rakentumista hyvinvointialalla 5
YAMK257 Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä 5
YAMK258 Tekoälyn hyödyntäminen ja mahdollisuudet hyvinvointialalla 5
YAMK259 Hyvinvointianalyytikko muuttuvassa työelämässä 5
YDILMS-1004-IBMMOD25-1003
Master´s Programme in Digital Business Management

(Valitaan kaikki)

30
YAMK200 The Global Digital Economy 5
YAMK188 Leading Knowledge and Networks 5
YAMK171 Digital Transformation Strategies 5
YAMK185 Business Ecosystems 5
YAMK186 Business Research and Development Methods 5
YAMK201 Planning and Horizons of the Digital Economy 5
RIVA25S-1002
Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK215 Ennakointi ja tulevaisuusskenaariot vastuullisen liiketoiminnan osana 5
YAMK216 Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä 5
YAMK206 Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa 5
YAMK214 Riskienhallinta ja vastuullisuus osana strategista suunnittelua 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
YDILMS--TJAM25S
Tiedolla johtamisen asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK234 Tiedolla johtamisen kulmakivet 5
YAMK235 Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa 5
YAMK237 Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
YAMK280 Johdatus tiedon johtamiseen 5
SOTE25-1001
Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija

(Valitaan kaikki)

25
YAMK226 Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen 5
YAMK227 Eettinen johtaminen sote-alalla 5
YAMK228 Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminen 5
YAMK230 Talouden johtaminen sote-alalla 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
OPLMS-1008
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
YAMK063 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 10
YAMK064 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 10
YAMK065 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 10
PROLMS-1008
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 40)

5 - 40
YVAPMOD21-1008
Vapaasti valittavat

(Valitaan opintopisteitä: 40)

5 - 40
DIOS2025-1005
Digitalisaatio-osaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25)

0 - 25
YAMK144 Digitaalinen alustatalous 5
YAMK157 Digital Brand Management 5
YAMK158 Digital Customer Experience Management 5
YAMK168 Digital Platforms 5
YAMK187 Leading Business Model Innovation 5
HYVOS2025-1005
Hyvinvointiosaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

0 - 30
YAMK211 Hyvinvointioikeus SOTE-aloilla 5
YAMK239 Liikunta ja ravitsemus 5
YAMK140 Näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen 5
YAMK139 Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen 5
YAMK134 Taidon oppiminen ja opettaminen 5
YAMK112 Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössä 5
JOOS2025-1005
Johtamisosaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

0 - 30
YAMK148 Ennakoiva johtaminen 5
YAMK131 Etätyö ja virtuaalijohtaminen 5
YAMK155 Inclusion Management 5
YAMK170 Osaamisen johtaminen 5
YAMK151 Vastuullisesti kestävä johtaminen 5
YAMK138 Vuorovaikutusjohtaminen 5
YAMK227 Eettinen johtaminen sote-alalla 5
LIYR2025-1005
Liiketoimintaosaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25)

0 - 25
YAMK184 Business Design Project 5
YAMK146 Ennakoiva talouden johtaminen 5
YAMK156 Financial and Performance Management 5
YAMK220 Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa 5
YAMK205 Vastuullinen yrittäjyys 5
YAMK206 Riskienhallinta erilaisissa organisaatioissa 5
YAMK187 Leading Business Model Innovation 5
TEKOS2025-1005
Teknologiaosaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10)

0 - 10
YAMK164 Transformative Technologies for Future 5
TIHY2025-1005
Tiedolla johtamisen osaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25)

0 - 25
YAMK236 Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna 5
YAMK147 Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa 5
YAMK161 Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla 5
YAMK238 Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt 5
TUMU2025-1005
Ennakointi ja tulevaisuuden muotoilu

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15)

0 - 15
YAMK154 Creation of Sustainable Future 5
YAMK159 Design Thinking and Creativity 5
YAMK162 Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot 5
YAMK240 Ennakointi ja tavoitteellinen kehittäminen 5
TUKE2025-1005
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

0 - 30
YAMK207 Academic Writing 5
YAMK141 Asiantuntijana kirjoittaminen 5
YAMK143 Kehittämistoiminnan johtaminen 5
YAMK160 Project Management 5
YAMK219 Työelämän kehittämismenetelmät 5
UUTY2025-1005
Uudistuva työelämäosaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15)

0 - 15
YAMK142 Autonominen ja uudistuva tiimityö 5
YAMK218 Psykologinen turvallisuus organisaatiossa 5
YAMK133 Networking in International Environment 5
YAMKVV25S-1015
Sosiaali- ja terveysalan esihenkilötyön osaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15)

0 - 15
YAMK163 SOTE-johtaminen 5
YAMK212 SOTE-palveluiden strateginen kehittäminen 5
YAMK161 Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla 5