Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kehityksen tukeminen liikunnallaLaajuus (15 op)

Tunnus: R705LL21OJ

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla otat vastaan oppimishaasteen omasta oppimisesta sekä vastuun erityisesti lapsilähtöisen sekä lapsen parhaaksi tapahtuvan monipuolisen ja kokonaisvaltaisen liikuntatoiminnan toteuttamisesta ja kehittämisestä – liikunnalla kasvattamisesta. Tunnistat ihmisen kokonaisvaltaisena yksilönä, jossa fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset toiminnot ovat toisistaan riippuvaisia - keho, mieli, tunne ja järki muodostavat kokonaisuuden.
Tunnet liikkumisen kannalta keskeiset anatomiset ja fysiologiset rakenteet ja hyödynnät tietoa lapsen liikuttamisessa. Ymmärrät taidon oppimisen perusteet ja taitoharjoittelun suunnittelun periaatteet. Havainnoit motoristen liikesuoritusten onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ja käytät saatua informaatiota liikkumisen laadullisen arvioinnin tekemiseen ja palautteen muodostamiseen. Tiedät ravitsemuksen merkityksen kasvulle, kehitykselle ja liikunnalle.
Opit hyödyntämään tutkimustietoa ja malleja leikkivän lapsen maailmasta, ja siitä miten liikunnallinen perusta elämälle rakennetaan. Kehität omaa ryhmätoiminta- ja liikuntaosaamistasi sekä pedagogisia taitojasi, ja kykenet soveltamaan niitä lapsen ohjaamisessa. Tunnistat lapsen maailman ja pelisäännöt, jotka luovat perustan lasten liikuntaan. Osaat ottaa toiminnassasi huomioon eettiset ja juridiset näkökulmat lapsuuden toimintaympäristöissä.
Teema 1. Lapsen kasvu ja kehitys                                                       
Teema 2. Taidon oppiminen ja motoriikka                                                 
Teema 3. Lapsen ohjaaminen – liikunnalla kasvattaminen                              

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat yleiset lapsuuden liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät.
Nimeät ja tulkitset omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat tunnistaa ja havainnoida lasten motoristen perustaitojen oppimista sekä ohjata lasten liikuntaa taidon oppimiseen liittyvät yleisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Tyydyttävä 2
Osaat määritellä yleiset lapsuuden liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät.
Osaat tehdä yhteenvetoa ja päätelmiä omasta osaamisestasi, liikuntaosaamisestasi ja eettisestä sekä pedagogisesta osaamisestasi.
Osaat selittää lasten motoristen perustaitojen oppimista sekä ohjata lasten liikuntaa taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat selittää perustellen keskeiset lapsuuden kokonaisvaltaisen liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät.
Osaat selittää ja esitellä perustellen omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat soveltaa motoristen perustaitojen oppimista sekä muokata lasten ohjaamistasi taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Hyvä 4
Osaat tulkita ja tehdä yhteenvetoja lapsuuden kokonaisvaltaisesta liikunnasta psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät huomioiden.
Osaat soveltaa perustellen omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat vertailla motoristen perustaitojen oppimista sekä muokata lasten ohjaamista yksilöllisesti taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat soveltaa tietoa ja ymmärrystä lapsuuden kokonaisvaltaisesta liikunnasta psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät huomioiden.
Analysoit ja arvioit kriittisesti ja perustellen omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat analysoida perustellusti lasten motoristen perustaitojen oppimista sekä arvioida perustellusti lasten ohjaamistasi taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.