Vastuullinen valmentaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: R700BE41
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tarja Tammia
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä valmentajan eri roolit ja tehtävät urheilijan polun eri vaiheissa sekä tunnistat valmennuksen toimintaympäristön.
• Osaat listata keskeisiä valmennuksen digitaalisia työkaluja, sekä osaat soveltaa niitä valmennuksen tukena
• Osaat nimetä vastuullista valmentamista ohjaavat keskeisimmät lait, säännökset, linjaukset ja eettisyyden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat määritellä kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistaa vastuullisuuden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat nimetä turvallisuuden näkökulmat ja osaat toteuttaa valmennustoiminnan turvallisuus/riskikartoituksen. Osaat ensiavun perusteet.
Kompetenssit: Eettisyys, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen, liikuntapedagogiikka, liikunta- ja urheiluliiketoimintaosaaminen
Sisältö
Teema 1. Hyvä valmennus: valmentajan roolit ja tehtävät, valmentajan toimintaympäristö, digivalmentaminen
Teema 2. Valmentajan vastuullisuuskenttä: toimintaa ohjaava keskeinen sääntely, urheilun ja liikunnan etiikka, lapsen ohjaamisen juridiikka
Teema 3. Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen: kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet
Teema 4. Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö: Urheilun ja liikunnan toimintaympäristön turvallisuus, riski/turvallisuuskartoitus ja toimenpidesuunnitelma, turvallisen urheilun tukipalvelut, ensiavun perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 1:
Nimeät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä tunnistaa niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Ymmärrät valmentajan roolit ja toimintaympäristön.
Taso 2:
Käytät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa perustella niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 1:
Nimeät kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistat vastuullisuuden ja sen merkityksen osana urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaa.
Nimeät turvallisuuden näkökulmat ja listaat valmennustoiminnan turvallisuusriskejä.
Osaat ensiavun perusteet.
Taso 2:
Kuvaat esimerkein kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Selität turvallisuuden näkökulmat ja valmennustoiminnan turvallisuusriskit.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 1:
Nimeät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tunnistat niitä urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Tiedostat sääntelyn rikkomisen seuraamuksia ja niihin liittyviä muutoksenhakukeinoja.
Taso 2:
Kuvaat vastuullista valmentamista ohjaavaa keskeistä sääntelyä ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tiedostat sääntelyn sovellettavuuden urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 3:
Sovellat digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja.
Taso 4:
Sovellat tavoitteellisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 3:
Kuvaat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit ehdotuksia turvallisuusriskien hallintaan.
Taso 4:
Havainnollistat kestävän kehityksen ja vastuullisen osa-alueita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 3:
Tiedät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettisiä periaatteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Osaat soveltaa sääntelyä ja ottaa sääntelyn huomioon.
Taso 4:
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettiset periaatteet.
Perustelet tehtyjä päätöksiä sääntelyn pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 5:
Sovellat tavoitteellisesti ja monipuolisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa suunnitella innovatiivisia digivalmennuksen muotoja.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen ja erotellen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 5:
Havainnollistat
kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osa-alueet urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi sekä esität muutos- ja toimenpide-ehdotuksia urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaan.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 5:
Hallitset vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettiset periaatteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettisten periaatteiden merkityksen urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Lisätiedot
Vuosittaiset tarjottavat urheilu- ja liikuntaliiketoiminnan opintojaksot tarjotaan Lapin korkeakouluopintoina, ns. LUC-opintoina.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 06.10.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 10.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
- Kaisa Pyykkönen
- Marko Korkeakoski
- Leena Svanberg
- Marko Vatanen
- Sari Melamies
Vastuuhenkilö
Leena Svanberg
Opiskelijaryhmät
-
RA75L24SLiikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä valmentajan eri roolit ja tehtävät urheilijan polun eri vaiheissa sekä tunnistat valmennuksen toimintaympäristön.
• Osaat listata keskeisiä valmennuksen digitaalisia työkaluja, sekä osaat soveltaa niitä valmennuksen tukena
• Osaat nimetä vastuullista valmentamista ohjaavat keskeisimmät lait, säännökset, linjaukset ja eettisyyden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat määritellä kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistaa vastuullisuuden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat nimetä turvallisuuden näkökulmat ja osaat toteuttaa valmennustoiminnan turvallisuus/riskikartoituksen. Osaat ensiavun perusteet.
Kompetenssit: Eettisyys, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen, liikuntapedagogiikka, liikunta- ja urheiluliiketoimintaosaaminen
Sisältö
Teema 1. Hyvä valmennus: valmentajan roolit ja tehtävät, valmentajan toimintaympäristö, digivalmentaminen
Teema 2. Valmentajan vastuullisuuskenttä: toimintaa ohjaava keskeinen sääntely, urheilun ja liikunnan etiikka, lapsen ohjaamisen juridiikka
Teema 3. Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen: kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet
Teema 4. Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö: Urheilun ja liikunnan toimintaympäristön turvallisuus, riski/turvallisuuskartoitus ja toimenpidesuunnitelma, turvallisen urheilun tukipalvelut, ensiavun perusteet
Aika ja paikka
Opetus ajalla vk 41-45
7.10. klo 10.00-11.30 Zoom
8.10. klo 12.30-14.00 Zoom
9.10. klo 12.30-14.00 Zoom
10.10. klo 12.30-14.00 Zoom
11.10. klo 10.00-11.30 Zoom
22.10. klo 9.00-11.30 Zoom
23.10. klo 14.00-16.00 Zoom
24.10. klo 9.00-11.30 Zoom
25.10. klo 8.00-10.00 Zoom
30.10. klo 12.30-15.00 Zoom
Huom! Ensiavun opetus lähiopetuksena Jokiväylän kampuksella 4-5.11 klo 8.15-16 Showroom A147.
7.11. TENTTI avoinna Moodlessa klo 9.00-21.00
8.11. klo 9.00-10.30 Zoom
Kaikkien tehtävien palautus viimeistään 17.11. mennessä.
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Kohti eettistä urheilua -käytännön opas. Olli Rauste. 2023. Tietosanomat. Sivut 19-148. E-kirjassa luvut:
1. Urheilun oma me too liike.
2. Vakavat ja muut ei-vakavat eettiset rikkomukset
3. Mikä on kiellettyä ja mikä sallittua urheilussa.
Muu materiaali annetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, verkkotyöpajat, lähiopetus kampuksella (EA) ohjaus, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja tentit.
Työvälineet/ohjelmistot:
Moodle, Zoom, Teams, Word, maksuttomat verkkosovellukset (esim. Padlet, Jitsi, Mentimeter)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson osana suoritetaan liikunta-alan organisaatioiden verkkokoulutuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (moodlessa) avoinna 7.11. klo 9.00-21.00.
EA lähiopetus 4.-5.11. klo 8.15-16.00
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensiapu-kurssin suorittaminen (koskee kaikkia opiskelijoita)
Vaihtoehtoiset suoritustavat:
1. Opiskelija osallistuu Ensiapu-kurssille aikataulun mukaan Rovaniemellä lähiopetuksessa 4.-5.11.
2. Opiskelija suorittaa omakustanteisesti EA1-kurssin (16 h) ja palauttaa suorituksesta todistuksen/kuva kortista Moodleen.
3. Aiemmin suoritettu EA-kurssi (16 h): Opiskelija palauttaa Moodleen kuvan voimassaolevasta EA-kortista tai todistuksen suoritetusta kurssista.
Sisällön jaksotus
Tarkempi jaksotus ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Opetus ajalla vk 41-45
7.10. klo 10.00-11.30 Zoom
8.10. klo 12.30-14.00 Zoom
9.10. klo 12.30-14.00 Zoom
10.10. klo 12.30-14.00 Zoom
11.10. klo 10.00-11.30 Zoom
22.10. klo 9.00-11.30 Zoom
23.10. klo 14.00-16.00 Zoom
24.10. klo 9.00-11.30 Zoom
25.10. klo 8.00-10.00 Zoom
30.10. klo 12.30-15.00 Zoom
Huom! Ensiavun opetus lähiopetuksena Jokiväylän kampuksella 4.-5.11. klo 8.15-16 Showroom A147.
7.11. TENTTI avoinna Moodlessa klo 9.00-21.00
8.11. klo 9.00-10.30 Zoom
Kaikkien tehtävien palautus viimeistään 17.11. mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 1:
Nimeät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä tunnistaa niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Ymmärrät valmentajan roolit ja toimintaympäristön.
Taso 2:
Käytät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa perustella niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 1:
Nimeät kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistat vastuullisuuden ja sen merkityksen osana urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaa.
Nimeät turvallisuuden näkökulmat ja listaat valmennustoiminnan turvallisuusriskejä.
Osaat ensiavun perusteet.
Taso 2:
Kuvaat esimerkein kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Selität turvallisuuden näkökulmat ja valmennustoiminnan turvallisuusriskit.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 1:
Nimeät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tunnistat niitä urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Tiedostat sääntelyn rikkomisen seuraamuksia ja niihin liittyviä muutoksenhakukeinoja.
Taso 2:
Kuvaat vastuullista valmentamista ohjaavaa keskeistä sääntelyä ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tiedostat sääntelyn sovellettavuuden urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 3:
Sovellat digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja.
Taso 4:
Sovellat tavoitteellisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 3:
Kuvaat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit ehdotuksia turvallisuusriskien hallintaan.
Taso 4:
Havainnollistat kestävän kehityksen ja vastuullisen osa-alueita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 3:
Tiedät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettisiä periaatteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Osaat soveltaa sääntelyä ja ottaa sääntelyn huomioon.
Taso 4:
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettiset periaatteet.
Perustelet tehtyjä päätöksiä sääntelyn pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 5:
Sovellat tavoitteellisesti ja monipuolisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa suunnitella innovatiivisia digivalmennuksen muotoja.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen ja erotellen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 5:
Havainnollistat
kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osa-alueet urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi sekä esität muutos- ja toimenpide-ehdotuksia urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaan.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 5:
Hallitset vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettiset periaatteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettisten periaatteiden merkityksen urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointia annetaan opintojakson aikana. Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
Hyvä valmennus osio: Verkkokurssi-paketti (3 kpl:tta) Todistukset kurssien suorittamisesta palautetaan Moodleen. Hyv/hyl
Hyvä valmennus osio: Digivalmennuksen suunnittelu/toteutustehtävä toimintaympäristön tarpeisiin. Ryhmätehtävä. Arviointi 0-5. Painoarvo 20%
Valmentajan vastuullisuuskenttä osio: Moodle –tentti yksilötenttinä. Arviointi 0-5. Painoarvo 30 %.
Valmentajan vastuullisuuskenttä osio: aiheeseen liittyvän tapauksen esittely keskustelualueelle. Yksilötehtävä. Hyv/hyl.
Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen osio: Johdantoluento kestävästä kehityksestä sekä itsenäinen tutustuminen Moodlen materiaaleihin ja näihin liittyvä Keskustelualue-tehtävä ryhmän kesken aiheesta “Miten vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät liikunnassa? “ Yksilötehtävä. Hyv/hyl.
Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö osio: Toimintaympäristön riskikartoitus. Ryhmätehtävä. Arviointi 0-5. Painoarvo 50 %.
Ensiapukurssin suorittaminen lähiopetuksessa tai vastaavan tasoisen ensiapukurssin suoritustodistus.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakson tehtävät:
- Verkkokurssit: Puhtaasti paras SUEK, Vastuullinen valmentaja OK, Et ole yksin -verkkokoulutus Väestöliitto
- Digivalmennuksen suunnittelu/toteutustehtävä annetun mallin mukaan
- Padlet -tehtävä valmentajan vastuullisuuskenttä -osio
- Keskustelualuetehtävä aiheesta Miten vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät liikunnassa”
- Riski/turvallisuuskartoitus annetun mallin mukaan
- Ensiapukurssi
Lisätiedot
Vuosittaiset tarjottavat urheilu- ja liikuntaliiketoiminnan opintojaksot tarjotaan Lapin korkeakouluopintoina, ns. LUC-opintoina.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 08.10.2023
Ajoitus
09.10.2023 - 19.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Petri Pälli
- Kaisa Pyykkönen
- Leena Svanberg
- Marko Korkeakoski
Vastuuhenkilö
Leena Svanberg
Opiskelijaryhmät
-
RA75L23SLiikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä valmentajan eri roolit ja tehtävät urheilijan polun eri vaiheissa sekä tunnistat valmennuksen toimintaympäristön.
• Osaat listata keskeisiä valmennuksen digitaalisia työkaluja, sekä osaat soveltaa niitä valmennuksen tukena
• Osaat nimetä vastuullista valmentamista ohjaavat keskeisimmät lait, säännökset, linjaukset ja eettisyyden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat määritellä kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistaa vastuullisuuden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat nimetä turvallisuuden näkökulmat ja osaat toteuttaa valmennustoiminnan turvallisuus/riskikartoituksen. Osaat ensiavun perusteet.
Kompetenssit: Eettisyys, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen, liikuntapedagogiikka, liikunta- ja urheiluliiketoimintaosaaminen
Sisältö
Teema 1. Hyvä valmennus: valmentajan roolit ja tehtävät, valmentajan toimintaympäristö, digivalmentaminen
Teema 2. Valmentajan vastuullisuuskenttä: toimintaa ohjaava keskeinen sääntely, urheilun ja liikunnan etiikka, lapsen ohjaamisen juridiikka
Teema 3. Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen: kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet
Teema 4. Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö: Urheilun ja liikunnan toimintaympäristön turvallisuus, riski/turvallisuuskartoitus ja toimenpidesuunnitelma, turvallisen urheilun tukipalvelut, ensiavun perusteet
Aika ja paikka
Opetus ajalla 9.10.-10.11.2023
VIIKKO 41 verkko-opetus
ma 9.10. 9:00-10:30 Opintojakson aloitusluento Leena & Kaisa
ma 9.10. 12:30-14:00 Digivalmennus Kaisa
ti 10.10. 14:30-16:00 Digivalmennus Kaisa
ke 11.10. 12:00-16:00 Digivalmennus: Valjasta supervoimasi tulevaisuuden työelämätaidoiksi -tapahtuma Lapin yliopisto Esko&Asko -sali, F-siipi / pienryhmätyöskentely Kaisa
pe 13.10. 8:30-10:00 Digivalmennus Kaisa
pe 13.10. 10:15-11:45 EFR-kurssin aloitusluento Petri
VIIKKO 42 Itseopiskeluviikko
- Verkkokurssit
- Digivalmennustehtävä
- EFR-kurssin itseopiskelu
VIIKKO 43 Verkko-opetus
ke 25.10. 9:00-11:30 Juridiikka Leena
pe 27.10. 9:00-11:30 Juridiikka Leena
VIIKKO 44 Verkko-opetus
ti 31.10. 8:15-11:45 Vastuullisuus Marko
ke 1.11. 8:30-10:30 Juridiikka Leena
to 2.11 9:00-11:30 Työpaja: Riskitehtävä, työskentely pienryhmissä Leena & Kaisa
VIIKKO 45 Verkko-opetus / EFR-kurssi näyttö + tentti Rovaniemi (vain kurssille osallistujille)
ti 7.11. 12:30-16:30 EFR-kurssin parinäytöt ja tentti Rovaniemellä (4 paria) Petri
ke 8.11. 12:30-16:30 EFR-kurssin parinäytöt ja tentti Rovaniemellä (4 paria) Petri
to 9.11. 8:00-16:00 EFR-kurssin parinäytöt ja tentti Rovaniemellä (8 paria) Petri
pe 10.11. 10:00-11:30 Opintojakson päätös Leena & Kaisa
ke 15.11. 9:00-23:59 Tentti Moodessa
Kaikkien tehtävien palautus viimeistään 19.11.2023 mennessä.
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Kohti eettistä urheilua -käytännön opas. Olli Rauste. 2023. Tietosanomat. Sivut 19-148.
Muu materiaali annetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, verkkotyöpajat, ohjaus, näyttö, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja tentit.
Työvälineet/ohjelmistot:
Moodle, Zoom, Teams, Word, maksuttomat verkkosovellukset (esim. Padlet, Jitsi, Mentimeter, Jamboard)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson osana suoritetaan liikunta-alan organisaatioiden verkkokoulutuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ke 15.11. 9:00-23:59
Uusinta 1 ti 12.12. 9:00-23:59
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensiapu-kurssin suorittaminen (koskee kaikkia opiskelijoita)
Valinnaiset suoritustavat:
1. Opiskelija osallistuu Emergency first responce-kurssille (EFR) aikataulun mukaan ja antaa n. 1 h:n näytön pariharjoituksena viikolla 45 sekä osallistuu tenttiin pariharjoituksen yhteydessä Rovaniemellä. Kurssille ilmoittaudutaan erikseen Webropol-lomakkeella: Myös näytön pariharjoitusajankohdat sovitaan EFR-kurssin aloitusluennolla tai Moodlessa.
2. Opiskelija suorittaa omakustanteisesti EA1-kurssin (16 h) ja palauttaa suorituksesta todistuksen/kuva kortista Moodleen.
3. Aiemmin suoritettu EA-kurssi (16 h): Opiskelija palauttaa Moodleen kuvan voimassaolevasta EA-kortista tai todistuksen suoritetusta kurssista.
Sisällön jaksotus
Viikot 41-46
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 1:
Nimeät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä tunnistaa niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Ymmärrät valmentajan roolit ja toimintaympäristön.
Taso 2:
Käytät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa perustella niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 1:
Nimeät kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistat vastuullisuuden ja sen merkityksen osana urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaa.
Nimeät turvallisuuden näkökulmat ja listaat valmennustoiminnan turvallisuusriskejä.
Osaat ensiavun perusteet.
Taso 2:
Kuvaat esimerkein kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Selität turvallisuuden näkökulmat ja valmennustoiminnan turvallisuusriskit.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 1:
Nimeät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tunnistat niitä urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Tiedostat sääntelyn rikkomisen seuraamuksia ja niihin liittyviä muutoksenhakukeinoja.
Taso 2:
Kuvaat vastuullista valmentamista ohjaavaa keskeistä sääntelyä ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tiedostat sääntelyn sovellettavuuden urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 3:
Sovellat digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja.
Taso 4:
Sovellat tavoitteellisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 3:
Kuvaat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit ehdotuksia turvallisuusriskien hallintaan.
Taso 4:
Havainnollistat kestävän kehityksen ja vastuullisen osa-alueita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 3:
Tiedät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettisiä periaatteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Osaat soveltaa sääntelyä ja ottaa sääntelyn huomioon.
Taso 4:
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettiset periaatteet.
Perustelet tehtyjä päätöksiä sääntelyn pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 5:
Sovellat tavoitteellisesti ja monipuolisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa suunnitella innovatiivisia digivalmennuksen muotoja.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen ja erotellen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 5:
Havainnollistat
kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osa-alueet urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi sekä esität muutos- ja toimenpide-ehdotuksia urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaan.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 5:
Hallitset vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettiset periaatteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettisten periaatteiden merkityksen urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointia annetaan opintojakson aikana. Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
Hyvä valmennus osio: Verkkokurssi-paketti (3 kpl:tta) Todistukset kurssien suorittamisesta palautetaan Moodleen. Hyv/hyl
Hyvä valmennus osio: Digivalmennuksen suunnittelu/toteutustehtävä toimintaympäristön tarpeisiin. Ryhmätehtävä. Arviointi 0-5. Painoarvo 20%
Valmentajan vastuullisuuskenttä osio: Moodle –tentti yksilötenttinä. Arviointi 0-5. Painoarvo 30 %.
Valmentajan vastuullisuuskenttä osio: aiheeseen liittyvän tapauksen esittely keskustelualueelle. Yksilötehtävä. Hyv/hyl.
Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen osio: Johdantoluento kestävästä kehityksestä sekä itsenäinen tutustuminen Moodlen materiaaleihin ja näihin liittyvä Keskustelualue-tehtävä ryhmän kesken aiheesta “Miten vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät liikunnassa? “Yksilötehtävä. Hyv/hyl.
Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö osio: Toimintaympäristön riskikartoitus. Ryhmätehtävä. Arviointi 0-5. Painoarvo 50 %.
Emergency first responce-kurssin suorittaminen hyväksytysti (tentti ja osaamisen parinäyttö) tai vastaavan tasoisen ensiapukurssin suoritustodistus.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakson tehtävät:
- Verkkokurssit: Puhtaasti paras SUEK, Vastuullinen valmentaja OK, Et ole yksin -verkkokoulutus Väestöliitto
- Digivalmennuksen suunnittelu/toteutustehtävä annetun mallin mukaan
- Padlet -tehtävä valmentajan vastuullisuuskenttä -osio
- Keskustelualuetehtävä aiheesta Miten vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät liikunnassa”
- Riski/turvallisuuskartoitus annetun mallin mukaan
- Emergency first responce-kurssin itseopiskelupaketti kirjan ja videon avulla
Englanniksi
Lisätiedot
Vuosittaiset tarjottavat urheilu- ja liikuntaliiketoiminnan opintojaksot tarjotaan Lapin korkeakouluopintoina, ns. LUC-opintoina.
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 26.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 30.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Petri Pälli
- Kaisa Pyykkönen
- Marko Korkeakoski
- Leena Svanberg
Vastuuhenkilö
Leena Svanberg
Opiskelijaryhmät
-
RA75L22SLiikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä valmentajan eri roolit ja tehtävät urheilijan polun eri vaiheissa sekä tunnistat valmennuksen toimintaympäristön.
• Osaat listata keskeisiä valmennuksen digitaalisia työkaluja, sekä osaat soveltaa niitä valmennuksen tukena
• Osaat nimetä vastuullista valmentamista ohjaavat keskeisimmät lait, säännökset, linjaukset ja eettisyyden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat määritellä kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistaa vastuullisuuden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
• Osaat nimetä turvallisuuden näkökulmat ja osaat toteuttaa valmennustoiminnan turvallisuus/riskikartoituksen. Osaat ensiavun perusteet.
Kompetenssit: Eettisyys, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen, liikuntapedagogiikka, liikunta- ja urheiluliiketoimintaosaaminen
Sisältö
Teema 1. Hyvä valmennus: valmentajan roolit ja tehtävät, valmentajan toimintaympäristö, digivalmentaminen
Teema 2. Valmentajan vastuullisuuskenttä: toimintaa ohjaava keskeinen sääntely, urheilun ja liikunnan etiikka, lapsen ohjaamisen juridiikka
Teema 3. Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen: kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet
Teema 4. Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö: Urheilun ja liikunnan toimintaympäristön turvallisuus, riski/turvallisuuskartoitus ja toimenpidesuunnitelma, turvallisen urheilun tukipalvelut, ensiavun perusteet
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 3.10.-30.10.2022 verkko-opetuksena.
Viikko 40
ma 3.10. 10:15-11:45 aloitusluento Kaisa, Leena (verkko-opetus)
ti 4.10. 10:15-11:45 Luento Kaisa (verkko-opetus)
ke 5.10. 10:15-11:45 Luento Kaisa (verkko-opetus)
to 6.10. 10:15-11:45; 12:30-14:00 Luento/työpaja Kaisa (verkko-opetus)
pe 10:15-14:00 Luento/työpaja Kaisa (verkko-opetus)
Viikko 41
ma 10.10. 10-12 EFR aloitusluento EFR, verkko-opetus Petri 12:30-16:00 Luento Leena (verkko-opetus)
ke 12.10 9.30-11.30 Luento Marko (verkko-opetus)
ke 12.10. 12:30-16:00 Luento Leena (verkko-opetus)
pe 14.10 12.30-14.30 Luento Marko (verkko-opetus)
Viikko 42
Itseopiskeluviikko
Verkkokurssit
Digivalmennustehtävä
EFR-kurssin itseopiskelu
Viikko 43
ma 24.10. 12:30-16:00 Luento Leena (verkko-opetus), Valmentajan puheenvuoro
ti 25.10. 8-12 Pariharjoitukset EFR Petri, Jokiväylä; 12:30-16:00 Työpaja Kaisa, Leena (verkko-opetus)
ke 26.10. 12:30-16:00 Pariharjoitukset EFR Petri, Jokiväylä
to 27.10. 8-16 Pariharjoitukset EFR Petri, Jokiväylä
pe 28.10. 10:15-11:45 Opintojakson päätös ja palaute Kaisa, Leena (verkko-opetus); 12:30-16:00 Pariharjoitukset EFR Petri, Jokiväylä
Oppimateriaalit
Annetaan toteutussuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, verkkotyöpajat, ohjaus, näyttö, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja tentit.
Työvälineet/ohjelmistot:
Moodle, Zoom, Teams, Word, maksuttomat verkkosovellukset (esim. Padlet, Jitsi, Mentimeter, Jamboard)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson osana suoritetaan liikunta-alan organisaatioiden verkkokoulutuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
EFR-tentti pariharjoituksen yhteydessä viikolla 43, Jokiväylän kampus
Vastuullisen valmentamisen juridiikan tentti Moodlessa ma 31.10. klo 9.00-23.59
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensiapu-kurssin suorittaminen (koskee kaikkia opiskelijoita)
Valinnaiset suoritustavat:
1. Opiskelija osallistuu Emergency first responce-kurssille (EFR) aikataulun mukaan ja antaa n. 1 h:n näytön pariharjoituksena 25.-28.10. välisenä aikana sekä osallistuu tenttiin pariharjoituksen yhteydessä Rovaniemellä. Kurssille ilmoittaudutaan erikseen Webropol-lomakkeella: Myös näytön pariharjoitusajankohdat sovitaan EFR-kurssin aloitusluennolla tai Moodlessa.
2. Opiskelija suorittaa omakustanteisesti EA1-kurssin (16 h) ja palauttaa suorituksesta todistuksen/kuva kortista Moodleen.
3. Aiemmin suoritettu EA-kurssi (16 h): Opiskelija palauttaa Moodleen kuvan voimassaolevasta EA-kortista tai todistuksen suoritetusta kurssista.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi eteneminen esitetään toteutussuunnitelmassa. Opintojakso etenee teemojen mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 1:
Nimeät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä tunnistaa niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Ymmärrät valmentajan roolit ja toimintaympäristön.
Taso 2:
Käytät digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa perustella niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 1:
Nimeät kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistat vastuullisuuden ja sen merkityksen osana urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaa.
Nimeät turvallisuuden näkökulmat ja listaat valmennustoiminnan turvallisuusriskejä.
Osaat ensiavun perusteet.
Taso 2:
Kuvaat esimerkein kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Selität turvallisuuden näkökulmat ja valmennustoiminnan turvallisuusriskit.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 1:
Nimeät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tunnistat niitä urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Tiedostat sääntelyn rikkomisen seuraamuksia ja niihin liittyviä muutoksenhakukeinoja.
Taso 2:
Kuvaat vastuullista valmentamista ohjaavaa keskeistä sääntelyä ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tiedostat sääntelyn sovellettavuuden urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 3:
Sovellat digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja.
Taso 4:
Sovellat tavoitteellisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 3:
Kuvaat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit ehdotuksia turvallisuusriskien hallintaan.
Taso 4:
Havainnollistat kestävän kehityksen ja vastuullisen osa-alueita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 3:
Tiedät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettisiä periaatteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Osaat soveltaa sääntelyä ja ottaa sääntelyn huomioon.
Taso 4:
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettiset periaatteet.
Perustelet tehtyjä päätöksiä sääntelyn pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
Taso 5:
Sovellat tavoitteellisesti ja monipuolisesti digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa suunnitella innovatiivisia digivalmennuksen muotoja.
Perustelet tehtyjä valintoja vertaillen ja erotellen.
Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
Taso 5:
Havainnollistat
kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osa-alueet urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Laadit suunnitelman riskienhallintakeinoista ja perustelet valintojasi sekä esität muutos- ja toimenpide-ehdotuksia urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaan.
Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
Taso 5:
Hallitset vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettiset periaatteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa.
Ymmärrät vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettisten periaatteiden merkityksen urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointia annetaan opintojakson aikana. Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
Hyvä valmennus osio: Verkkokurssi-paketti (3 kpl:tta) Todistukset kurssien suorittamisesta palautetaan Moodleen. Hyv/hyl
Hyvä valmennus osio: Digivalmennuksen suunnittelu/toteutustehtävä toimintaympäristön tarpeisiin. Ryhmätehtävä. Arviointi 0-5. Painoarvo 20%
Valmentajan vastuullisuuskenttä osio: Moodle –tentti yksilötenttinä. Arviointi 0-5. Painoarvo 30 %.
Valmentajan vastuullisuuskenttä osio: aiheeseen liittyvän tapauksen esittely keskustelualueelle. Yksilötehtävä. Hyv/hyl.
Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen osio: Johdantoluento kestävästä kehityksestä sekä itsenäinen tutustuminen Moodlen materiaaleihin ja näihin liittyvä Keskustelualue-tehtävä ryhmän kesken aiheesta “Miten vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät liikunnassa? “Yksilötehtävä. Hyv/hyl.
Valmentaja urheilukentällä ja turvallinen toimintaympäristö osio: Toimintaympäristön riskikartoitus. Ryhmätehtävä. Arviointi 0-5. Painoarvo 50 %.
Emergency first responce-kurssin suorittaminen hyväksytysti (tentti ja osaamisen parinäyttö) tai vastaavan tasoisen ensiapukurssin suoritustodistus.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakson tehtävät:
- Verkkokurssit: Puhtaasti paras SUEK, Vastuullinen valmentaja OK, Et ole yksin -verkkokoulutus Väestöliitto
- Digivalmennuksen suunnittelu/toteutustehtävä annetun mallin mukaan
- Padlet -tehtävä valmentajan vastuullisuuskenttä -osio
- Keskustelualuetehtävä aiheesta Miten vastuullisuus ja kestävä kehitys näkyvät liikunnassa”
- Riski/turvallisuuskartoitus annetun mallin mukaan
- Emergency first responce-kurssin itseopiskelupaketti kirjan ja videon avulla
Lisätiedot
Vuosittaiset tarjottavat urheilu- ja liikuntaliiketoiminnan opintojaksot tarjotaan Lapin korkeakouluopintoina, ns. LUC-opintoina.