PerusharjoitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: R81ML61OJ
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa harjoittelun osaksi omaa ammatillista kehittymistä ja asettaa harjoittelulle omaa osaamistaan tukevat ja vahvistavat tavoitteet. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelukohteen organisoitumista sekä arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan.
Lukukausiteema: Arjen hallinta ja itsensä johtaminen
Sisältö
SisältöOsaamistavoite/osaaminenAmmatillinen perusosaaminen- osaa työskennellä valitsemansa työpaikan suorittavan tason työtehtävissä
- hallitsee valitsemansa työpaikan työkäytännöt ja osaa kuvata ne
- tunnistaa eri työntekijäryhmät, heidän tehtävänsä ja erilaiset työsuhteet
- osaa toimia vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti osana työyhteisöä
- osaa käyttää tehtävissä vaadittavaa teknologiaaPalveluosaaminen- tunnistaa yrityksen palveluprosessin ja osaa toimia sen mukaisesti
- tunnistaa tärkeimmät asiakasryhmät ja osaa palvella niitä
- osaa palvella asiakkaita vähintään yhdellä vieraalla kielellä ja ottaa huomioon kulttuurien ominaispiirteetVerkostoituminen- osaa solmia uusia kontakteja alalla toimiviin ihmisiin
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata harjoittelun merkityksen ja tavoitteet osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa työskennellä vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelun merkitystä ja tavoitteita osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija ei kykene työskentelemään vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija ei osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
10 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Sipponen
- Heidi Kaihua
Vastuuhenkilö
Heidi Kaihua
Opiskelijaryhmät
-
RA81M23KRestonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa harjoittelun osaksi omaa ammatillista kehittymistä ja asettaa harjoittelulle omaa osaamistaan tukevat ja vahvistavat tavoitteet. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelukohteen organisoitumista sekä arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan.
Lukukausiteema: Arjen hallinta ja itsensä johtaminen
Sisältö
SisältöOsaamistavoite/osaaminenAmmatillinen perusosaaminen- osaa työskennellä valitsemansa työpaikan suorittavan tason työtehtävissä
- hallitsee valitsemansa työpaikan työkäytännöt ja osaa kuvata ne
- tunnistaa eri työntekijäryhmät, heidän tehtävänsä ja erilaiset työsuhteet
- osaa toimia vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti osana työyhteisöä
- osaa käyttää tehtävissä vaadittavaa teknologiaaPalveluosaaminen- tunnistaa yrityksen palveluprosessin ja osaa toimia sen mukaisesti
- tunnistaa tärkeimmät asiakasryhmät ja osaa palvella niitä
- osaa palvella asiakkaita vähintään yhdellä vieraalla kielellä ja ottaa huomioon kulttuurien ominaispiirteetVerkostoituminen- osaa solmia uusia kontakteja alalla toimiviin ihmisiin
Aika ja paikka
Opiskelijan tulee itse kirjautua opintojakson Moodle -tilaan. Se löytyy nimellä Restonomiharjoittelu ja avain Moodleen on harjoittelu18. Siellä on ohjausaikataulut ja linkki harhoitteluklinikalle, kaikki ohjeet, pohjat ja palautuslaatikot.
Harjoittelu tapahtuu oman aikataulun mukaan. Ryhmälle R81M23K on varattu perusharjoittelu lukujärjestyksiin aika 15.4. - 31.5.2024.
Oppimateriaalit
Harjoittelun ohjeistus ja lomakkeet löytyvät Moodlesta Restonomiharjoittelu -työtilasta. Opiskelija etsii itse omaa oppimista tukevaa lähdekirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Ennen harjoittelua (8 tuntia) harjoittelupaikan hyväksyttäminen, harjoittelusuunnitelman ja -sopimuksen tekeminen ja hyväksyttäminen
Ohjaus tapahtuu harjoitteluklinikoilla.
Harjoittelu (250 tuntia) oppimispäiväkirja harjoittelun aikana.
Harjoittelun jälkeen (12 tuntia)- harjoitteluraportti, työtodistus/harjoittelutodistus ja harjoittelun ohjaajan arvio.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Perusharjoittelu suoritetaan matkailualalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Harjoittelussa matkailualalla on usein kansainvälisten matkailijoiden kohtaamisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi tehdä myös palkallisena työnä, työsuhteessa, tähänkin löytyy ohjeistus Moodlesta.
Osaamisen näyttö.
Mikäli opiskelijalla on opintojakson tavoitteiden mukainen osaaminen, voi thedä osaamisen näytön. Näytön ohjeistus löytyy myös Moodlesta Restonomiharjoittelu -työtilasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Harjoittelu on suoritettu matkailualalla ja harjoittelukirjasta käy ilmi opintojakson tavoitteiden mukainen osaaminen.
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa harjoittelun itselleen parhaiten sopivana aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennen harjoittelua tulee olla suoritettuna 45 opintopistettä. Harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata harjoittelun merkityksen ja tavoitteet osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa työskennellä vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelun merkitystä ja tavoitteita osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija ei kykene työskentelemään vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija ei osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitteluohjaukseen osallistuminen, työskentely harjoittelupaikassa ja raportointi.
Harjoittelupaikka on hyväksytty ennen suunnittelutyön aloittamista. Harjoittelusuunnitelma ja harjoittelusopimus on tehty asianmukaisesti ja se on kaikkien osapuolten (opiskelija, opettaja ja harjoittelun ohjaaja) sähköisesti allekirjoittama ennen harjoittelun alkamista. Harjoitteluraportti on tehty asianmukaisesti ja hyväksytysti ja harjoittelupaikan arviointi ja harjoittelu-/työtodistus on tallennettu Moodleen.
Arviointi: hyväksytty - hylätty.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
10 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Ulla Kangasniemi
- Minna Sipponen
- Heidi Kaihua
Vastuuhenkilö
Heidi Kaihua
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22KRestonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa harjoittelun osaksi omaa ammatillista kehittymistä ja asettaa harjoittelulle omaa osaamistaan tukevat ja vahvistavat tavoitteet. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelukohteen organisoitumista sekä arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan.
Lukukausiteema: Arjen hallinta ja itsensä johtaminen
Sisältö
SisältöOsaamistavoite/osaaminenAmmatillinen perusosaaminen- osaa työskennellä valitsemansa työpaikan suorittavan tason työtehtävissä
- hallitsee valitsemansa työpaikan työkäytännöt ja osaa kuvata ne
- tunnistaa eri työntekijäryhmät, heidän tehtävänsä ja erilaiset työsuhteet
- osaa toimia vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti osana työyhteisöä
- osaa käyttää tehtävissä vaadittavaa teknologiaaPalveluosaaminen- tunnistaa yrityksen palveluprosessin ja osaa toimia sen mukaisesti
- tunnistaa tärkeimmät asiakasryhmät ja osaa palvella niitä
- osaa palvella asiakkaita vähintään yhdellä vieraalla kielellä ja ottaa huomioon kulttuurien ominaispiirteetVerkostoituminen- osaa solmia uusia kontakteja alalla toimiviin ihmisiin
Aika ja paikka
Harjoitteluklinikka-ajat löytyvät Pepistä ja Moodlesta Restonomiharjoittelu -työtilasta.
Harjoittelu tapahtuu oman aikataulun mukaan. Ryhmälle R81M22S on varattu lukujärjestyksiin aika 6.11. - 30.12.2023
Oppimateriaalit
Harjoittelun ohjeistus ja lomakkeet löytyvät Moodlesta Restonomiharjoittelu -työtilasta.
Opiskelija etsii omaa oppimista tukevan lähdekirjallisuuden.
Opetusmenetelmät
Ennen harjoittelua (8 tuntia) harjoittelupaikan hyväksyttäminen, harjoittelusuunnitelman ja -sopimuksen tekeminen ja hyväksyttäminen
Ohjaus tapahtuu harjoitteluklinikoilla.
Harjoittelu (250 tuntia) oppimispäiväkirja harjoittelun aikana.
Harjoittelun jälkeen (12 tuntia)- harjoitteluraportti, työtodistus/harjoittelutodistus ja harjoittelun ohjaajan arvio.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu matkailualalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Harjoittelussa matkailualalla on kansainvälisten matkailijoiden kohtaamisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi tehdä palkallisena työnä, työsuhteessa. Työsuhteessa olevat eivät täytä Lapin AMKn harjoittelusopimusta.
Osaamisen näyttö.
Näytön ohjeistus löytyy Moodlesta Restonomiharjoittelu -työtilasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata harjoittelun merkityksen ja tavoitteet osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa työskennellä vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoittelu voi tapahtua työsuhteessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata harjoittelun merkityksen ja tavoitteet osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa työskennellä vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelun merkitystä ja tavoitteita osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija ei kykene työskentelemään vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija ei osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitteluohjaukseen osallistuminen, työskentely harjoittelupaikassa ja raportointi.
Harjoittelupaikka on hyväksytty ennen suunnittelutyön aloittamista. Harjoittelusuunnitelma ja harjoittelusopimus ovat valmiina ja kaikkien osapuolten (opiskelija, harjoittelukoordinaatti ja harjoittelun ohjaaja) sähköisesti allekirjoittamina ennen harjoittelun alkamista. Harjoitteluraportti on tehty asianmukaisesti ja hyväksytysti ja harjoittelupaikan arviointi ja harjoittelu-/työtodistus on tallennettu Moodleen.
Arviointi: hyväksytty - hylätty.
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelun merkitystä ja tavoitteita osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija ei kykene työskentelemään vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija ei osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 25.12.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Sipponen
- Heidi Kaihua
Vastuuhenkilö
Minna Sipponen
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa harjoittelun osaksi omaa ammatillista kehittymistä ja asettaa harjoittelulle omaa osaamistaan tukevat ja vahvistavat tavoitteet. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelukohteen organisoitumista sekä arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan.
Lukukausiteema: Arjen hallinta ja itsensä johtaminen
Sisältö
SisältöOsaamistavoite/osaaminenAmmatillinen perusosaaminen- osaa työskennellä valitsemansa työpaikan suorittavan tason työtehtävissä
- hallitsee valitsemansa työpaikan työkäytännöt ja osaa kuvata ne
- tunnistaa eri työntekijäryhmät, heidän tehtävänsä ja erilaiset työsuhteet
- osaa toimia vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti osana työyhteisöä
- osaa käyttää tehtävissä vaadittavaa teknologiaaPalveluosaaminen- tunnistaa yrityksen palveluprosessin ja osaa toimia sen mukaisesti
- tunnistaa tärkeimmät asiakasryhmät ja osaa palvella niitä
- osaa palvella asiakkaita vähintään yhdellä vieraalla kielellä ja ottaa huomioon kulttuurien ominaispiirteetVerkostoituminen- osaa solmia uusia kontakteja alalla toimiviin ihmisiin
Oppimateriaalit
Harjoittelun ohjeistus ja lomakkeet löytyvät Moodlesta Harjoittelu kansioista
Opetusmenetelmät
Ennen harjoittelua (8 tuntia)- harjoittelupaikan hyväksyttäminen- harjoittelusuunnitelman ja -sopimuksen tekeminen ja hyväksyttäminenOhjaus on yksilöohjausta, jonka aikataulusta sovitaan opiskelijakohtaisesti harjoittelukoordinaattorin kanssa erikseen.
Harjoittelu (247 tuntia)- oppimispäiväkirja harjoittelun aikanaHarjoittelun jälkeen (12 tuntia)- harjoitteluraportti- työtodistus/harjoittelutodistus- harjoittelun ohjaajan arvio
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata harjoittelun merkityksen ja tavoitteet osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa työskennellä vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelun merkitystä ja tavoitteita osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija ei kykene työskentelemään vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija ei osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitteluohjaukseen osallistuminen, työskentely harjoittelupaikassa ja raportointi.
Harjoittelupaikka on hyväksytty ennen suunnittelutyön aloittamista. Harjoittelusuunnitelma ja harjoittelusopimus ovat valmiina ja kaikkien osapuolten (opiskelija, harjoittelukoordinaattori ja harjoittelun ohjaaja) allekirjoittamina ennen harjoittelun alkamista. Harjoitteluraportti on tehty asianmukaisesti ja hyväksytysti ja harjoittelupaikan arviointi ja harjoittelu-/työtodistus on tallennettu Moodleen.
Arviointi: hyväksytty - hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata harjoittelun merkityksen ja tavoitteet osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa työskennellä vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelun merkitystä ja tavoitteita osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija ei kykene työskentelemään vastuullisesti ja oma-aloitteisesti ammattialan perustehtävissä ja työyhteisön jäsenenä. Opiskelija ei osaa kuvata harjoittelupaikan organisaation ja toiminnan keskeisiä osa-alueita ja työprosesseja. Opiskelija ei osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan kehittymisen näkökulmasta.